Malkavian skrev:
Kære venner - så kom idiotien til nikotinen. Jeg havde end ikke i min vildeste fantasi troet på, at noget så tåbelig ville blive sagt:
Slåfejl er mine: mega træt, skal i seng op op kl. 0500 i morgen:
---
Urban, 28. februar 2006
Rygere har større risiko for at få depression
BIVIRKNINGER:
Norske forskere har undersøgt sammenhængen mellem cigaretrygning og depression
DANMARK - Depression forekommer langt hyppigere blandt rygere end ikke-rygere. Derfor kan der være en sammenhæng mellem rygning og depression, konkluderer norske forskere i en ny rapport.
Fire gange større risiko
Efter 2.014 interviews har forskerne fundet frem til, at storrygere har fire gange større risiko for at lide af depression end ikke-rygere.
"Konklusionen er, at der tilsyneladende er mulighed for, at rygning kan føre til depression" siger statistiker Ole Klungsøyr fra Oslo Universitet, der har stået i spidsen for undersøgelsen, til nyhedsbureauet NTB.
En storryger er i rapporten defineret som en person, der ryger mere end 20 cigaretter dagligt. Risikoen for at få en depression er dobbelt så høj for de mennesker, der ryger mellem 11 og 20 cigaretter i forhold til ikke-rygere.
Formanden for Depressionforeningen, Helle Wils, er overrasket over de norske forskningsresultater.
Omvendt fænomen
Hun kender mest til det omvendte fænomen, hvor en person bliver deprimeret og derefter begynder at ryge.
"Generelt er psykisk syge mere tilbøjelige til at ryge", siger Helle wilf til Ritzau.
De seneste år er stress ellers udpeget som den store synder.
"Stress er en stor risikofaktor, og der er jo ofte en sammenhæng med rygning" siger Helle Wils"
---
Det er akkurat samme mønster de viser ved deres useriøse teorier om hash: folk begynder at selvmedicinere sig fordi de har problemer, men så kommer der nogen fordomsfyldte videnskabsmænd, der ukritisk vender den kausale pil om.
Hvem ved IKKE at rygere tager en flok ekstra smøger, hvis de er stressede, ekstra depri osv.? Når man ved sådan noget, så skal man sgu have nogen vægtige grunde for at vende det hele om på hovedet.
Men tak til Helle Wils.
Ja denne idioti stopper sq nok aldrig, der vil altid være en eller anden dum forsker der skal prøve at blive kendt og samtidig fucke med folks frihed.
Det ender med at man ikke må smaske, prutte eller bøvse på en restaurant fordi det er sundhedsskadeligt.
Det er bare for latterligt.