Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 16:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=430296

Citat:
Kokain hitter hos danske unge
Kokain når i dag ud i forsamlingshuse selv i fjerne afkroge af Danmark. Samtidig viser ny forskning, at stoffet kan give alvorligere skader i hjernen end hidtil antaget.

Af Camilla Stockmann

»Kokain er nået ud til forsamlingshusene. Det er ikke så længe siden, at man lavede en razzia i en lille by ved Silkeborg på et diskotek, der lå temmelig afsides, og det var faktisk helt uhyrligt, hvad man fandt«, siger Ole Wagner, chef for Rigspolitiet.

Prisen er faldet
Hans folk i København har i årets første uger allerede varetægtsfængslet 20 personer for salg af kokain.

Blandt helt unge er kokain især blevet populært, efter at prisen er faldet med over 50 procent på få år fra ca. 1.200 kroner grammet til 500 kr. Det er en Lars Larsen-logik, de unge forstår.

»Tidligere var det temmelig dyrt, et jetset-stof, og begrænset til en forholdsvis lille skare. Nu er det faldet så meget i pris, at vi faktisk ikke kan lave kontrol i nattelivet, uden vi støder på kokain. Der er desværre sket et fuldstændigt holdningsskred forstået på den måde, at det er blevet en accepteret del af det at gå i byen«, siger Ole Wagner

Tog kokain i smug
Thomas er en af de unge, der tog sin første bane kokain på et toilet til en privatfest og endte som kokainafhængig. Det var i gymnasiet. Efter studentereksamen eskalerede hans brug af stoffet:

»Min kæreste anede ikke, at jeg tog kokain. Når hun var gået i seng, gik jeg ud på toilettet og tog det i smug. Bagefter kunne jeg selvfølgelig slet ikke sove. Tit gik der så 48 timer uden søvn«, fortæller han

Thomas begyndte at sælge stofferne, og efter et mavesår og en overdosis midt på Strøget brød hans liv sammen:

»Jeg var helt til hundene og for sammen af angst ved den mindste lyd. Flere gange oplevede jeg, at jeg gled ind og ud af bevidstheden, og mit hjerte galoperede. Derefter gik jeg helt ned og var desperat, hvis jeg ikke fik stoffer«.

Angst observeret på mus
Tilstanden af angst har man også observeret på Rigshospitalet. Vel at mærke på forsøgsmus.

Her har et forskerteam i samarbejde med Harvard University i USA undersøgt kokainens hjernekemiske konsekvenser. De har kunnet konstatere, at der efter kokainindtag er en længerevarende ubalance i hjernen. Anders Fink-Jensen, afdelingslæge på Neuropsykiatrisk Laboratorium på Rigshospitalet, er en af lederne af det danske hold. Han siger:

»Det viser, hvad man er oppe imod, når man har et misbrug. Efter man har taget kokain, og rusen er forbi, falder dopaminniveauet i hjernen til under udgangsniveauet. Når det sker, opstår en voldsom trang til mere kokain«.

(Meget mærkelig og misvisende underrubrik, om "alvorligere skader end hidtil antaget". Blikfang? Hvor står det i artiklen?)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Den trykte udgave af artiklen er lidt anderledes.

Den sidste del af underrubrikken i den trykte udgave lyder: "Og mens kokainkulturen går mainstream, viser ny dansk-amerikansk forskning, at kokain er lig med skader på hjernen."

Der er noget mere beskrivelse af forskellige forskningsresultater, men det underrubrikken henviser til er at man tilsyneladende har fundet en ny receptor der er "med til at regulere dopamin og har betydning for effekten af kokain."

Det er noget uklart formuleret, men der står endvidere at eksperimenter på mus viser at "Mus der har denne receptor, har større risiko for at blive kokainafhængige. Og kokainen giver dem længevarende rod i dopaminbalancen. De ender som angste"

Det sidste med at kokainen gør musene angste må vist stå for journalistens egen regning...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
"Alvorligere skader i hjernen"?
Jeg troede at definitionen på hjerneskade (=skade i hjernen) var noget i stil med degeneration eller destruktion af hjerneceller...
Med mindre kokain faktisk brænder nogle receptorer af, så er det da at strække det begreb en anelse.
Ret mig endelig!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Guderne skal vide at jeg ikke er 100% tryg ved tanken om at tage kokain, men hvor er det samtidig træls, at man ikke bliver en skid klogere af den parodi på journalistik, som bliver udført i det her land.

Desuden KAN det vel heller ikke overraske, at kokain er på fremfærden når man i alle disse år har brugt alle sine ressourcer på nye politistave til panserne på Christiania.

AAAAAAAAAAARRRRRRRRRHHHHH. JOURNALISTER SKAL DØØØØØ. DE ER SYGE! SYGE, SIGER JEG! INTET DE SIGER GIVER MENING OG INGEN BLIVER KLOGERE. RÆVERØDE KOMMUNISTER OG BELGISKE NEGRE TIL HOBE. SEND DEM HJEM TIL ITALIEN!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: århus
ville nok også stille spørgsmålstegn ved min cocaine hvis jeg ikke kunne sover 48 timer efter en streg :roll:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det viste sig, at artiklen var mere veludført i den trykte udgave af avisen. Her var både underbyggelse med tal, og gengivelse af flere forskningsresultater.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Avanti skrev:
Det viste sig, at artiklen var mere veludført i den trykte udgave af avisen. Her var både underbyggelse med tal, og gengivelse af flere forskningsresultater.

Er det noget du har mulighed for at scanne til os?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hehe, nej, desværre. Jeg skrev en mail til journalisten, hvortil hun (med lidt andre ord) svarede at min lidt harske kritik faldt rimelig meget til jorden, idet artiklen var meget mere omfattende i den trykte udgave...

Man kan givetvis læse den fulde artikel ved at søge på Infomedia, hvis man har adgang til det. Det har man f.eks., hvis man går på gymnasiet, og kan finde frem skolens Infomedia-login (typisk på skolens intranet...).

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Hvis der er nogen der får adgang til infomedia, kan de så ikke sakse artiklen..?

(skal nok selv lede efter min skoles login)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Det er nu ikke fordi den trykte artikel er så vanvittigt mere informativ mht. at underbygge underrubrikken. Det eneste der umiddelbart kan tolkes som at ny forskning viser, at kokain skader hjernen er det jeg citerede ovenfor (mus får længevarende rod i dopaminbalancen).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]