Treasure skrev:
Aaah, skal vi nu ik liige... 5-MeO-DMT virker altså også på belønningssystemet, dvs. banerne mellem det ventrale tegmentum og nucleus accumbens, som bruger dopamin som transmitter, hvilket er fælles for de fleste phenethylaminer og tryptaminer. Så den er nu god nok med testen.
Treasure> Har du en kilde til at 5-MeO-DMT virker som specielt god agonist for nogen af dopamin-receptorerne?? At noget "virker på belønningssystemet" er en noget uspecifik udtalelse; dopamin-systemet bliver aktiveret, ja, men det kan lige så godt være en sekundær effekt - som følge af øget sekretion af dopamin og andre exciterende neurotransmittere, fordi hjernen vil "belønne" sin ejer efter at vedkommende har gjort noget den syntes om, og vil forsøge at opmuntre til at personen gentager handlingen. F.eks. sex eller at spise noget meget velsmagende "virker på belønningssystemet".
Stoffer som amfetamin og kokain hæver kunstigt niveauet af hhv. dopamin og noradrenalin, og udløser på denne måde belønningssystemet ved direkte kemisk interaktion. Psykedeliske stoffer som f.eks. LSD har ofte en vis affinitet til visse af dopamin-receptorerne, men oftest er denne negligibel i forhold til affiniteten til specielt 5HT-2A-receptoren, og vil slet ikke på samme direkte måde føre til aktivering af dopaminreceptorerne, hverken ved simpel agonistisk effekt i stoffet selv, eller ved målrettet forøgelse af niveauet af de dopaminerge neurotransmittorer - ved forøget sekretion eller "reuptake-inhibition". Der ER visse psykedeliske stoffer som har betydelige effekter af den art - men lige 5-MeO-DMT tror jeg du vil få svært ved at fitte i nogen af D-receptorerne...
Jeg vil vove at påstå at 5-MeO-DMT primært "virker på belønningssystemet" ved langt mere komplicerede mekanismer end direkte interaktion med dopamin-receptorer. Tag f.eks. et stof som DOB, der er en særdeles målrettet agonist for 5HT-2A-receptoren. De færreste vil nok benægte at DOB er både psykedelisk og kan have en særdeles euforiserende virkning, men jeg er overbevist om at den IKKE giver mere udslag i forsøget hvor en død hjerne tilsættes stoffet og PET-scannes, end f.eks. koffein eller utallige andre mere eller mindre aktive substanser. Eventuelle sekundære/indirekte effekter på dopamin-systemet vil ikke komme til udtryk i en død hjerne. Hvis de havde brugt et levende forsøgsdyr/en forsøgsperson, ville testen give en smule mening.
Altså; med mindre du har en solid reference på at stoffer som 5-MeO-DMT interagerer DIREKTE med det dopaminerge system - i modsætning til at det kan aktivere systemet ved en af de sekundære mekanismer - vil jeg give Fanny helt ret i at det var en særdeles tåbelig assay at bruge til at bestemme hvorvidt det var "go' narko" de havde fået købt.
Nu kan det selvfølgelig godt tænkes at testen var noget mere sofistikeret end hvad de klodset forsøgte at forklare i udsendelsen, men det virkede ikke sådan. Og fik man overhovedet nogen form for svar på hvad testens resultat blev??

Ham Morten-fætteren kan skam sagtens gøre karriere som journalist, hvis han vel at mærke indser sine begrænsninger, og bliver ansat et sted der vil harmonere mere med hans evner og intelligens, såsom TV Glad!