Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 14:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Sad og rystede på hovedet under hele udsendelsen..
Det er simpelthen til grin!
Forbandende fuckhoveder!! Hvorfor ikke lave en serie hvor man følger 10 tilfældige alkoholikere og ser hvad de laver :roll:
Kan virkelig ikke klare at sådan nogle pikhoveder som de 2-3 man følger skal ødelægge det for alle os andre som sagtens kan finde ud af at styre det!!
Årh det sætter mit pis i kog!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
... Og den der med, at spørge en mere eller mindre tilfældig, hårdt ramt misbruger om hvor omfattende forbruget er... Jeg kan godt forstå hun i sin verden ser det som 90%, men det tal kan jo ikke bruges til andet, end at mange i miljøet formentlig tager det.

Det kan misbruges og bliver misbrugt er vel den store sensation. Det er der formentlig mange af os der kunne gætte sig til, udelukkende udfra en beskrivelse af hvilke signalstoffer man mener bliver aktiveret.

Når det gives til små børn bliver bivirkningerne bagatelliseret overfor de bekymrede forældre, hvis de overhovedet oplyses om det. Når voksne, raske mennesker tager det for "fornøjelsens" skyld, så er det farligt og utilrådeligt.

Most of the physical world is unseen.

Medlem

TV2 skrev:
Recepter er mangedoblet
Antallet af personer, der får ADHD-medicin på recpet er da også mangedoblet siden år 2000. Her fik 2.129 recepter på medicinen. I 2009 hed tallet 24.743. Det betyder, at der er kommet langt mere Ritalin ud på det sorte marked.

Mon Tv2 godtager følgende argument med samme manglende mellemregning: Antallet af spindoktorer (særlige rådgivere, kald dem hvad du vil) er tredoblet siden år 2005. Her var der angiveligt 100 spindoktore. I 2008 hed tallet ca. 300[sup][1][/sup]. Det betyder, at densiteten af lort lukket ud til folket er steget.

1: http://journalisten.dk/journalistforbund-anbefaler-flere-spindoktorer

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Good point, måske det er derfor at selvom jounalisthorden er den samme er fækaliestrømmen eksploderet.

Medlem

Cubensis skrev:
Ligefrem kokain?

Lige dén har nu noget at ha' den i
edit: og så leder jeg efter pubmed, og hvad finder jeg... http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10403500 jeg er åbenbart også blevet hjernevasket :roll: :mrgreen:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

psyduv skrev:
Cubensis skrev:
Ligefrem kokain?

Lige dén har nu noget at ha' den i
edit: og så leder jeg efter pubmed, og hvad finder jeg... http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10403500 jeg er åbenbart også blevet hjernevasket :roll: :mrgreen:

Korrekt, på papiret har MPH og kokain mange ligheder. Men ligheden stopper også der.
Potens, half life, struktur, samt metabolisering og kvalitative forskelle i rusen er blot få af dem.

Som overskriften på den undersøgelse du har linket til skriver:
Citat:
Methylphenidate and cocaine have a similar in vivo potency to block dopamine transporters in the human brain.

Læg mærke til similar - værdierne er altså kke ens.

Faktisk kom jeg lige i tanke om noget spøjst -
både kokain og MPH har yderst aktive metabolitter, når der indtages alkohol samtidig med.

Kokain + EtOH -> (i leveren) Cocaethylen

MPH + EtOH -> (i leveren) Ethylfenidat (ethylphenidate)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]