Skou skrev:
Men det kunne være spændende at se nu hvor en enkelt venstre mand er for forslaget, om så ikke at man kunne begynde at se en opblødning fra ihvertfald venstres side af, håber jeg ihvertfald.
Jeg er venstremand og har en blandet tilgang til forslaget:
1) Det er godt med legalisering, naturligvis.
2) forslaget taler om et statsmonopol, hvilket ikke er så heldigt i min ideologi. En af de liberalistiske forcer for at få cannabis legaliseret er den store handel der er i det, og hvis det kun skal være staten der må handle går det faktisk også imod konkurrence-loven, samt at det kunne være godt at få pengene til at arbejde i stedet for bare at blive i staten. Ved en konkurrence vil kvalitet/pris-forholdet også blive bedre, for enhver monopolstatus kan regulere det forhold efter forgodtbefindende, og er det ikke et godt forhold hjælper det ingenting. For mig at se har den danske økonomi i helhed bedre af et privatiseret forslag, men jeg fokuserer mere på den enkelte borger og dennes velstand(ikke kun økonomisk) end staten - deraf navnet borgerlig.
Ydermere må jeg pointere, at den liberalistiske tænketank CEPOS længe har prisværdiget en legalisering af cannabis. Derudover har vi Venstres- og Konservatives Ungdom, som begge går ind for legalisering. Der er altså ingen grund til at hærge Venstre og Konservative for ikke have et ordentligt bagland. Konservative har dog en voldsom klods om benet; rotten Behnke som repræsenterer det konservative i Konservative.
Og må jeg da lige få understreget, at hele Socialdemokratiet selv ikke er enige i forslaget!
Citat:
- Jeg forstår godt, hvorfor man gerne vil legalisere hash, fordi handlen har nået de højder, den har. Og det er i høj grad den, der blandt andet finansierer bandekonflikten. Så den del af diskussionen kan jeg godt forstå, men jeg tror ikke, det er den rigtige vej at gå, siger hun.
Mette Frederiksen ser i sit sociale arbejde flere og flere børn og unge hashmisbrugere, der lider af alvorlige følgevirkninger, herunder psykoser.
http://www.berlingske.dk/article/200909 ... /90924067/