Treasure skrev:
Drupe skrev:
Penge til udvikling? Udvikling af hvad?
Ecstasy koster ikke det store at fremstille legalt, så det er ikke nogen stor finansiel byrde.
Udvikling af en formulering. Den mest givne formulering til Ecstasy ville være en tablet, men der skal stadig bruges penge til at undersøge forhold, så en sådan tablet overholder de krav den skal. At fremstille tabletter er ikke bare ligesom at bage småkager, hvor du smider en masse ingredienser i en skål og rører rundt. Der er mange problemstillinger der skal findes løsninger på så de danske og europæiske kvalitetskrav opfyldes. Det er ting der tager tid og koster penge. Fra at opdage et nyt lægemiddel til rent faktisk at smide det på markedet tager for de fleste firmaer er sted mellem 10 og 15 år, og koster noget i størelsesordenen 10 milliarder kroner.
Det forstår jeg simpelt hen ikke. Mener du seriøst, at det vil koste 10 milliarder kroner at fremstille tabletter bestående af 125mg MDMA og bindemidler? Selvfølgelig koster det mange penge at udvikle nye medikamenter. Men MDMA er jo ikke nyt, og der findes masser af forskning i dets virkninger.
Treasure skrev:
Ja det er alt sammen meget fint, men du vil jo ikke have legaliseret MDMA så folk kan brug det i terapeutisk sammenhæng. Du vil have det legaliseret så folk der vil knalde ud i nattelivet kan gøre det med god samvittighed.
Det er ikke korrekt. At du antager dette, viser for mig bare, hvor ensidigt du fokuserer på misbrugsproblemerne. Jeg vil have legaliseret MDMA og andre stoffer fordi:
* Forbudet virker ikke.
* Forbudet kanaliserer milliarder af kroner ud i kriminelle miljøer (for mig at se det aller værste problemet ved forbudet)
* Forbudet gør samfundet mere utrygt pga. bandeopgør og lignende.
* Forbudet er skyld i mange dødsfald pga. urene stoffer.
* Forbudet løser ikke problemet med misbrug af MDMA, det gør blot problemerne endnu værre end de allerede er i forvejen.
* Forbudet forhindrer terapeautisk brug af stoffer, der potentielt ville kunne hjælpe milloner af mennesker verden over til et bedre liv.
I øvrigt kan jeg ikke se hvorfor misbrugerne skulle kunne gøre det "med god samvittighed" fordi det blev lovligt. Det er ingen modsætning mellem en konsensus om, at et stof er problematisk og skadeligt, og at det er legalt. Se bare på cigaretter. Alkolikere drikker da heller ikke "med god samvittighed", fordi alkohol er legalt, vel?
Treasure skrev:
Hvis MDMA bliver gjort receptpligtigt, som Desoxyn er i USA, hvordan skulle det ændre den illegale produktion og salg?
Det er korrekt, at hvis MDMA kun blev legaliseret inden for terapien, ville problemerne med organiseret kriminalitet fortsat stå uløst.
Treasure skrev:
Citat:
Det virker til at du stirer dig blind på den lille minoritet der bruger store mængder stimulanser fuldstændig ansvarsløst. Formentlig fordi det er denne type mennesker du selv er i kontakt med eller observerer på bestemte spillesteder. Disse mennesker kan alligevel skaffe stofferne ulovligt, så hvad er tabt på at sælge dem stofferne lovligt? Intet.
Tja, det kan meget vel være det er sådan jeg ser på det, men det er jo trods alt også den type der findes flest af.
Det tror jeg ikke på. Det er den gruppe der er mest synlig. Men jeg ved at der findes masser af mennesker der bruger forskellige stoffer på fornuftig vis. Dem hører eller ser du bare aldrig noget til, for de har en nuværende eller kommende karriere, måske endda børn, er respekterede i samfundet - og de ved at de ville få problemer hvis de stod offentligt frem. De kunne risikere at miste jobbet, at få tvangsfjernet børnene, og generelt at møde en mur af fordømmelse og had. Så de går stille med dørene.
Treasure skrev:
Jeg må ærligt erkende, jeg tror det er en meget lille procentdel af det samlede antal meth/amf brugere, man ville sige anvender det ansvarligt/forsvarligt. Alene herinde har vi jo et hav af eksempler på folk der kokser ud hver weekend på diverse stimulanser - vil du mene det er ansvarligt/forsvarligt? Og ville deres anvendelse ændre sig, hvis stimulanser blev legaliseret?
Jeg mener at mange ikke bruger stofferne forsvarligt. Men det ændrer ikke ved at forbudet ikke virker, og blot gør problemerne værre. Det virker som om du antager, at forbudet på en eller anden måde gør dette problem mindre slemt. Kan du forklare hvordan det konkret har denne effekt?
Treasure skrev:
Jeg tror nu forbudet er med til at holde mange potentielle brugere fra at prøve det, og derved holde antallet der har prøvet det på et minimum. Det handler vel også om at sende et signal - at stoffer som amfetamin og MDMA indeholder visse risici, som f.eks. ikke kan sammenlignes med f.eks. alkohol.
Hvorfor kan de ikke sammenlignes med alkohol? Det forstår jeg ikke. Der er selvfølgelig problemer ved disse stoffer, ligesom der er problemer med alkohol (fx. vold, forgiftninger, leverskader og hjerneskader).
Jeg tror ikke på effekten af at "sende et signal". Signalet har været sendt afsted de sidste 70 år, og forbruget såvel som misbruget stiger fortsat støt. Der er ingen grund til at tro at denne taktik virker.
Treasure skrev:
Jeg tror, at hvis et stof som MDMA blev legaliseret, frigivet og kunne købes af hvem som helst, ville der ses et stigende antal unge der prøver det - og dermed også en stigende risiko for konsekvenser heraf. Så ja jeg tror forbruget vil stige, og nej jeg har intet belæg for denne teori andet end hvad min intuition siger mig - men omvendt har du heller intet belæg for, at det modsatte vil ske.
Du har helt ret - det er meget svært at vide. Jeg hæfter mig blot ved at den nuværende situation er helt ude af kontrol, og der er alvorligt brug for at prøve noget nyt. Man behøver jo heller ikke at legalisere hele dynen på én gang og sælge det over kassen i Netto. Man kunne prøve sig forsigtigt frem med at frigive de stoffer med færrest problemer og bivirkninger i en lille målestok, og så lære af erfaringerne, før man tager de næste skridt.
Treasure skrev:
Desuden ved jeg ikke helt om den med den hollandske legalisering holder. Jeg mindes at have hørt, at Holland er et af de lande i Europa hvor der ryges mest hash.
Se bl.a.
http://www.grifo.dk/narko_db.php?id=576Der findes masser af statistik der viser det modsatte, og det ved du (formentlig) også godt. En af problemerne med forbudet er i øvrigt, at det er svært at få et præcist overblik over forbugets omfang, da det hele foregår i undergrunden.