Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 10:32


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 nov 2022 03:34 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
https://psykiatri.rn.dk/service/nyhedsb ... eb8834849f
Citat:
Det psykedeliske stof psilocybin kan blive et tilbud til patienter, der ikke har gavn af traditionel medicin til behandling af depression. En netop afsluttet afprøvning af stoffet som lægemiddel har vist lovende resultater.
Rasmus Licht og René Ernst Nielsen, begge professorer i psykiatri ved Aalborg Universitet og overlæger ved Psykiatrien – Aalborg Universitetshospital, har ledet den danske del af et såkaldt fase 2b-studie, som har undersøgt, om stoffet psilocybin, som findes i visse svampearter, kan anvendes som lægemiddel til behandling af moderat til svær depression, hvor anden behandling ikke har virket.

- Mindre studier har tidligere indikeret en gavnlig effekt af stoffet på ellers behandlingsresistent depression. Og der er brug for alternativer til de gængse antidepressive lægemidler, der hos op mod hver tredje patient ikke giver den ønskede virkning, fortæller Rasmus Licht.

Tydelig bedring efter én behandling
I lodtrækningsforsøget har en gruppe bestående af 233 nøje udvalgte patienter modtaget en dosis på enten 1, 10 eller 25 mg laboratoriefremstillet psilocybin (COMP360 psilocybin).
Behandlingen er foregået i et særligt indrettet rum under overvågning af specialuddannede sundhedsfaglige personer, og patienterne modtager psykologisk støtte før, under og efter behandlingen. Herefter har forskerne vurderet virkningen på forskellige psykiske symptomer, kropslige funktioner, livskvalitet og funktionsevne for derved at finde frem til, om psilocybin virker som ønsket, er sikkert at anvende og i hvilken dosis.

- Forsøget viste, at en stor del af de patienter, der fik den højeste dosis psilocybin på 25 mg, oplevede en tydelig bedring af deres symptomer, når man målte efter tre uger, og at virkningen varede ved, når vi målte igen efter 12 uger, forklarer René Ernst Nielsen.

Han mener, at resultaterne er særligt positive, da der er tale om en patientgruppe, som var udvalgt på baggrund af manglende effekt af tidligere behandlinger.

- Psilocybin påvirker hjernens serotoninsystem ligesom traditionelle antidepressive lægemidler, men på en anden måde, som fører til en længerevarende virkning. Det kan således være en helt ny tilgang til at opnå en behandlingseffekt ved ellers behandlingsresistent depression, siger René Ernst Nielsen.

For at stoffet kan opnå myndighedernes godkendelse som lægemiddel kræver det, at resultaterne af et planlagt fase 3-studie, også flasker sig. Det studie forventes at starte i Aalborg i begyndelsen af næste år.

Øget nordjysk fokus på lægemiddelafprøvning
Fase 2b-forsøget med psilocybin er gennemført af COMPASS Pathways i samarbejde med en række forskningscentre i Europa og Nordamerika. Psykiatrien - Aalborg Universitetshospital har deltaget som det eneste skandinaviske center i forsøget.

- Vi er glade for og stolte over, at vi kan deltage i afprøvninger som disse. Dette ligger godt i tråd med, at vi i Psykiatrien i Aalborg over de senere år har haft fokus på at øge antallet af kliniske lægemiddelforsøg med samarbejde med industrien, med henblik på med tiden at kunne tilbyde nye behandlingsmuligheder til de sværest syge psykiatriske patienter, siger René Ernst Nielsen.

Studiets resultater er publiceret i The New England Journal of Medicine, https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2206443


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2022 09:18 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Fedt når forskningen støtter op om de erfaringer vi son brugere har med stoffet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2022 10:28 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Ja, det er superfedt at få bekræftet, hvad vi har vidst i mange år.

Desværre har jeg ikke adgang til det fulde studie, som kunne være interessant at læse.

Trods lovende resultater og bedring blandt patienterne, har forsøgene tilsyneladende ikke været uden risici, da der nævnes selvmordstanker og selvskadende adfærd i alle doseringsgrupperne.

Om selvmordstanker og selvskadende adfærd var tilstedeværende hos patienterne forinden forsøgene nævnes umiddelbart ikke og heller ej om de blev mindsket eller forværret.

Som tidligere svært depressiv, tør jeg dog godt skrive under på de gavnlige effekter af psilocybin til behandling af både depression og misbrugstendenser.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2022 12:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Fso skrev:
Fedt når forskningen støtter op om de erfaringer vi son brugere har med stoffet.

^This.
De kunne hurtigt lave et nyt "sprængte sind"-forsøg, som fra frederiksbergs hospital, og sige "se, det er farligt".


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2022 23:54 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Hindbaerroulade skrev:
Ja, det er superfedt at få bekræftet, hvad vi har vidst i mange år.

Desværre har jeg ikke adgang til det fulde studie, som kunne være interessant at læse.

Trods lovende resultater og bedring blandt patienterne, har forsøgene tilsyneladende ikke været uden risici, da der nævnes selvmordstanker og selvskadende adfærd i alle doseringsgrupperne.

Om selvmordstanker og selvskadende adfærd var tilstedeværende hos patienterne forinden forsøgene nævnes umiddelbart ikke og heller ej om de blev mindsket eller forværret.

Som tidligere svært depressiv, tør jeg dog godt skrive under på de gavnlige effekter af psilocybin til behandling af både depression og misbrugstendenser.

Jeg har adgang til det meste. Hvis du gider smide en PM til at minde mig om det, skal jeg ved lejlighed tjekke om ikke nejm også giver mig adgang.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2022 17:51 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Randomname skrev:
Jeg har adgang til det meste. Hvis du gider smide en PM til at minde mig om det, skal jeg ved lejlighed tjekke om ikke nejm også giver mig adgang.

Kan du dele det her?

ed: leveret.
Tak :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2022 13:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
På den lange bane håber jeg på at det bliver psilocybin der bliver førstevalg, og ikke kun vil blive brugt i de sager hvor den traditionelle medicin må give op. Det ville være fantastisk hvis vi kunne helbrede eller i hvert fald dosere meget sjældent.

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team