Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 23:06


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 feb 2022 08:21 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
https://ekstrabladet.dk/nyheder/vidensk ... il/9111890

Sådan påvirker cannabis evnen til at køre bil
De påvirkede bilister har det med at undervurdere, hvor nedsatte deres evner faktisk er
Cannabis kommer fra en plane i hamp-familien og indeholder det euforiserende stof THC. (Foto: Shutterstock)
Cannabis kommer fra en plane i hamp-familien og indeholder det euforiserende stof THC. (Foto: Shutterstock)

Af
Videnskab dk
I et to år langt lodtrækningsstudie har forskere undersøgt, hvordan ens køreevner påvirkes, hvis man sætter sig bag rattet efter at have røget cannabis.

Der sker en betydelig svækkelse af køreevner efter indtagelse af cannabis, men sammenhængen mellem cannabis-indtag og nedsættelse af køreevner er mere kompleks end som så, viser studiet.

Det skriver University of California San Diego i en pressemeddelelse, ifølge Videnskab.dk.

Den simulerede køreprøve afprøvede blandt andet forsøgspersonerne evne til at holde deres linje i vejbanen, deres reaktion på forskellige opmærksomhedsopgaver og deres evne til at følge efter en anden bil.

Læs mere på Videnskab.dk: Tusindvis af danskere selvmedicinerer sig med cannabis


191 forsøgspersoner delt op i to grupper deltog, og gruppen, der havde indtaget THC (det euforiserende stof i cannabis) i en cigaret, udviste »betydeligt nedsatte evner« til køreprøven sammenlignet med placebo-gruppen.

Forskellen mellem dem, der havde indtaget cannabis og placebo-gruppen, var størst efter 30 minutter til 1 time og 30 minutter, efter de havde indtaget stoffet. Den blev udlignet undervejs, og efter 4 timer og 30 minutter blev det vurderet, at der ingen forskel var i de to gruppers køreevner.

Førsteforfatter på studiet og professor i psykiatri ved University of California San Diego School of Medicine, Thomas Marcotte, forklarer i pressemeddelelsen, at selvom de, der havde indtaget THC, følte, at de var tilbageholdende med at køre efter 30 minutter, mente de ved 1 time og 30 minutter efter indtagelse, at virkningen af THC forduftede, og de var mere tilbøjelige til at køre.

- Det var på trods af, at deres præstationer ikke forbedrede sig væsentligt efter 30 minutter. Det kan indikere en falsk følelse af sikkerhed, og disse første timer kan udgøre en periode med størst risiko, da brugerne selv vurderer, om det er sikkert at gøre, siger Thomas Marcotte ifølge Videnskab.dk.

Læs mere på Videnskab.dk: Endnu et studie peger på, at cannabismisbrug kan føre til skizofreni

Selvom forskernes forsøg indikerer, at brug af cannabis resulterer i nedsat køreevne, er der angiveligt ingen sammenhæng mellem nedsatte køreevner, når effekten af THC først er forduftet, men stadig er at finde i blodet, skriver universitetet.


Regelmæssige cannabis-brugere udviste også i mindre grad nedsat køreevne ved forhøjet THC i blodet i forhold til mindre hærdede brugere, men kompenserede ved at ryge mere, så forskellen blev udlignet.

Fremtidig forskning skal være med til at undersøge, hvordan individuelle, biologiske faktorer spiller ind, samt hvordan personlig erfaring med cannabis også kan spille en rolle, lyder det i pressemeddelelsen.

- Professor Marcotte og kolleger demonstrerer, at i hvert fald nogle bilister har nedsatte evner i flere timer efter indtagelse. Når vi kigger fremad, skal vi undersøge mere præcist, hvem der udgør, og hvem der ikke udgør en risiko, og passende markere cannabis-medicin, udtaler Igor Grant, professor i psykiatri og medforfatter på studiet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 apr 2022 13:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
Lækkert at få nogle tests på bordet, tak! :D

De 4,5 timer harmonerer vel meget god med hvornår de fleste regner en cannabis rus for at være slut?

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2022 00:22 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Faktisk, så synes jeg at dette highlight fra konklusionen i den akademiske artikel siger det hele:

Citat:
driving impairment cannot be inferred based on THC content of the cigarette, behavioral tolerance, or THC blood concentrations
(https://jamanetwork.com/journals/jamaps ... le/2788264)

De finder, at udfra koncentrationen af THC i blodet, kan man ikke sige noget om hvorvidt personen er for påvirket til at føre et motorkøretøj.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2022 01:07 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Egentlig ret interessant mht jura. Lovgivningen siger selvfølgelig hvad den gør. Men det kunne være interessant, hvis nogen tog det her op i et forsvar og der kom en principiel dom ud af det. Det kræver nok en god advokat og nogle ekspertvidner. Men jeg vil da tro, man står godt hvis man kan fremlægge overbevisende forskning, der invaliderer hensigten med den gældende lovgivning.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2022 17:30 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
En spændende indgang Imp for det ku fandme være rart og få narko politik ud af færdsel politik.
Som reglerne er nu bliver man straffet lige hårdt om man røg om aften dagen inde eller man køre lige efter bonen er suget i bund og det gir fucking ik meningen og får helt sikkert mange rygere til at være ligeglade med om de køre imens de er skæve eller ej for straffen er den samme.
Hvis man viste at om 4,5 timer kan jeg køre lovligt så vil de fleste indrette sig efter det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 apr 2022 00:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
Fso skrev:
En spændende indgang Imp for det ku fandme være rart og få narko politik ud af færdsel politik.
Som reglerne er nu bliver man straffet lige hårdt om man røg om aften dagen inde eller man køre lige efter bonen er suget i bund og det gir fucking ik meningen og får helt sikkert mange rygere til at være ligeglade med om de køre imens de er skæve eller ej for straffen er den samme.
Hvis man viste at om 4,5 timer kan jeg køre lovligt så vil de fleste indrette sig efter det.


Straffen er altså ikke den samme længere. Der er altid en bødestraf hvis det overhovedet kan måles i blodet, men derudover er der to forskellige koncentrationer svarende til promille og spirituskørsel der giver forskellige straffe. Det er flere år siden at man altid mistede kortet i 3 år.

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 apr 2022 20:25 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Jeg er ret sikker på når jeg ryger fast, så ryger jeg så meget at jeg på intet tidspunkt kommer under de mikroskopiske værdier der er sat som sammenlignes med spirituskørsel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 apr 2022 21:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
Fso skrev:
Jeg er ret sikker på når jeg ryger fast, så ryger jeg så meget at jeg på intet tidspunkt kommer under de mikroskopiske værdier der er sat som sammenlignes med spirituskørsel.


Kunne være interessant at få testet :)

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 apr 2022 07:57 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Ja jeg tænkte det samme da jeg skrev det - altså ik testet af politiet men videnskaben :hjerte:
Men vi bliver nød til at finde en anden testperson nu hvor jeg er over 3 mdr henne i mit sidste rygestop og ingen trang føler til at gå ned af den vej igen.
Ik at jeg vil se mig fritaget for en skefuld olie med lidt grøn i en gang i fremtiden, men pt har lysten ik fået mig til at gøre det og derfra er der alligevel et stykke til 6-8 joints om dagen.
Det går godt med operation pas på lungerne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 apr 2022 19:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
Fso skrev:
Ja jeg tænkte det samme da jeg skrev det - altså ik testet af politiet men videnskaben :hjerte:
Men vi bliver nød til at finde en anden testperson nu hvor jeg er over 3 mdr henne i mit sidste rygestop og ingen trang føler til at gå ned af den vej igen.
Ik at jeg vil se mig fritaget for en skefuld olie med lidt grøn i en gang i fremtiden, men pt har lysten ik fået mig til at gøre det og derfra er der alligevel et stykke til 6-8 joints om dagen.
Det går godt med operation pas på lungerne.


Fantastisk at høre FSO!

Stoffer kan være en fantastisk ekstra dimension i livet, men ikke hvis de tage magten.

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 apr 2022 20:13 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
:hjerte: vise ord BluePill


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team