Citat:
I næsten skjult ensomhed står bodyscanneren i et diskret og lukket rum i ankomsthallen i Københavns Lufthavn, Kastrup. Her gennemlyser specialuddannede toldere fra i dag passagerer i de tilfælde, hvor der er begrundet mistanke om, at de forsøger at indsmugle narkotika.
Altså hvor stoffet er slugt i et kondom eller på anden måde gemt i kroppen.
Bodyscanneren er Skats nyeste våben mod indsmugling af narkotika. I en test i weekenden har scanneren afsløret den første passager med narkotika i tarmene.
Den er et vigtigt værktøj
Skatteminister Holger K. Nielsen var med mandag formiddag, hvor scanneren blev vist frem for pressen. Ministeren kalder bodyscanneren et vigtigt værktøj til at afsløre smuglere:
- Når smuglerne bliver mere og mere kreative, skal vi også blive endnu dygtigere i vores toldindsats og tage nye metoder i brug. Derfor er den nye bodyscanner et vigtigt værktøj i Skats indsats mod at afsløre endnu flere af de smuglere, der sluger narkotika, lyder det fra Holger K. Nielsen.
Personen har narkotika i maven. Der er tydelige sorte 'kugler' i maveregionen. Personen har narkotika i maven. Der er tydelige sorte 'kugler' i maveregionen. (Foto: © Skatteministeriet)
De rejsende synes godt om den nye bodyscanner. Det fremgår af de svar, som DR Nyheders reporter fik, da han spurgte om, hvad de siger til den nye kontrol af indrejsende:
Julie Rytter, student siger:
- Det er fint med mig. Jeg vil gerne ofre lidt for, at sikkerheden er i orden.
Mens pensionisten Stig Rønne mener:
- Jeg er ligeglad med, om de kan se min tissemand. I den verden vi lever i i dag, kan det være nødvendigt med sådan en scanner. Jeg har ikke noget at skjule.
Tolder Peter Jensen fra lufthavnen er glad for det nye arbejdsredskab:
- Denne metode er langt hurtigere. Nu kan vi scanne folk på få sekunder, i stedet for at de skal vente flere timer på at få foretaget undersøgelser, siger han til DR Nyheder.
Gælder foreløbig i et halv år
Skat har besluttet, at kun mandlige toldere kan scanne mandlige indrejsende, mens kvindelige toldere håndterer scanningen af kvindelige passagere, som der er begrundet mistanke om forsøger at indsmugle narkotika.
Skat har foreløbig lejet bodyscanneren for at halvt år. Toldvæsenet i både Holland og Storbritannien har tidligere taget lignende boyscannere i brug.
Bodyscanneren i København
Bodyscanneren i ankomsthallen Københavns Lufthavn, Kastrup kører som et forsøg i foreløbig et halvt år.
Specialuddannede toldere skal bruge scanneren til at gennemlyse passageren, hvor der er begrundet mistanke om, at han eller hun forsøger at smugle narkotika, der er gemt i kroppen.
Udtagelse til bodyscanning sker ud fra en individuel risikovurdering.Hvis den rejsende ikke vil scannes, vil han eller hun blive overgivet til politiet.
Finder tolderne ved en bodyscanning gemt narko, vil vedkommende også blive overgivet til politiet, som også håndterer det videre forløb med at bringe det skjulte narkotika frem.
kilde - der er desuden et kort videoklip på siden, med en demo af udstyret og en politiker som forsøger at forklare hvor godt det er...
Nogen der ved hvordan den virker? Tænker på om det er helt harmløst at få kroppen lyst igennem på den måde, hvis fx man rejser meget...