Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 12:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:

Skrevet af: Mikael Rømer

De konservative vil gøre noget for stofmisbrugerne. Med tre beslutningsforslag til en værdi af 200 mio. kroner.

- Jeg har konstateret, at den behandlingsgaranti vi har vedtaget i Folketinget, den virker simpelt hen ikke ude i kommunerne. Derfor vil nu oprette to akuthuse i Aarhus og København, siger partiets retsordfører, Tom Behnke, til dr.dk.

De 200 mio. kroner, der blandt andet skal findes i satspuljemidlerne, skal finansiere oprettelsen og driften af de to akuthuse, hvor stofmisbrugere skal tages i behandling med det samme, som det hedder i beslutningsforslaget.

Tom Behnke kender narkomiljøet fra sin tid i politiet og har for nylig været tilbage på gaden, fortæller han til dr.dk.
De eksisterende regler virker ikke

- Og dét jeg kan konstatere er, at alt det gode vi har vedtaget i Folketinget, det virker ikke derude i praksis.

Vil man følgekriminaliteten med indbrud, overfald og røverier til livs, må man ifølge de konservative lave en helhedsorienteret indsats.

- Og det ene det er altså, at når stofmisbrugerne er motiverede til at komme i behandling, så skal vi ikke møde dem med en kold skulder eller en lukket dør, så skal døren gå op.

Det skal akuthusene bruges til, siger Tom Behnke.

De konservative vil desuden udvide heroinordningen, så ikke blot stiknarkomaner bliver hjulpet.Ligesom man håber få strammet op på behandlingsgarantien.

- Så man ikke skal vente flere uger. Men at allerede efter tre dage er man inde at snakke med en læge for at finde ud af, hvad skal der ske, siger den konservative retsordfører.

Beslutningsforlagene om akuthuse og udvidet heroinordning bliver førstebehandlet i Folketinget 12. december.
kilde

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Den havde jeg sgu ikke set komme fra Tom Behnke.. Umiddelbart lyder det jo ret fornuftigt, hvis der så ikke er alt for mange strings attached for dem der skal bruge tilbudene

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har altid lært at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det som regel også... Og når det kommer lige netop fra den kant, tillader jeg mig at være mere end skeptisk - men håber da de gør min tvivl til skamme :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Jeg er målløs! :o

Sad så sent som i foregårs og bandede og svovlede over den kære Tom B!

Det må da være det mest fornuftige den mand har sagt siden han forlod fremskridtspartiet!!

Sådan som behandlingssystemet er tilrettelagt nu, kan folk risikere at gå og vente i ½-1 års tid inden at de kan komme afsted.
Har hørt en del skrækhistorier, med at folk bliver holdt hen med "motivationssamtaler" og jeg ved ikke hvad.
Kender en tidligere misbruger, som nu arbejder som misbrugskonsulent, og han har forklaret at i den kommune, hvor at han arbejder. Handler responstiden fra henvendelse til døgnbehandling sig ikke om motivation, men udelukkende om penge!
Det er jo sådan at kommunen har en bestemt sum penge til rådighed, til at sende misbrugere i døgnbehandling.
Hvis ikke at kommunen benytter sig af hele den pulje de har til rådighed, får de bare x antal kroner mindre næste år.
Så det de gør, er at de første 7-8 mdr på året skal folk ofte kæmpe hårdt for at komme i døgnbehandling, i hvert fald set i forhold til de sidste 3-4 mdr på året. Så tidligt som oktober begynder kommunerne allerede at benytte den pulje de har til rådighed fra næste år, for simpelthen at få tømt ud i kassen.
Det er skræmmende at det er sådan at det gøres op! Så egentlig er jeg sgu glad for at de konservative er kommet ind i kampen, de burde jo også være liberale ift. hvilken side af tinget de sidder i. Så kan da håbe at det her med den udviddet heroinbehandling er første skridt på vej mod en dekriminalisering eller legalisering.

Medlem
Brugeravatar

Citat:
Og dét jeg kan konstatere er, at alt det gode vi har vedtaget i Folketinget, det virker ikke derude i praksis.

hahahaha, det må jeg sgu give ham ret i, men hvordan hænger det lige sammen med at det er "godt"? :roll:

Havde aldrig troet at man skulle høre noget fornuftigt fra den mand..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]