Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 23:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
http://www.information.dk/314693

Af: PERNILLE SKIPPER (Ø), STINE BRIX (Ø), MIKKEL WARMING (Ø)
22. oktober 2012

Citat:
Efter årtiers politisk tovtrækkeri har Folketinget endelig givet kommunerne mulighed for at oprette stofindtagelsesrum. For få uger siden slog Københavns Kommune døren op til Danmarks første af slagsen. Her kan de mest udsatte stofmisbrugere under hygiejniske forhold tage deres stof i fred og ro under overværelse af sundhedsprofessionelle.

Stofindtagelsesrum kan være med til at sikre, at færre misbrugere dør af stofferne, og reducere nye tilfælde af hiv, leverbetændelse og andre følgeskader. Det er et skridt mod et mere værdigt og sikkert liv for stofmisbrugerne. Selvom der er sat et foreløbigt punktum i debatten om stofindtagelsesrum, er vi langt fra færdige med narkoområdet. Danmark har en kedelig placering som ét af de lande i Europa, hvor flest stofmisbrugere dør. I 2010 døde 273 mennesker som følge af stofmisbrug. Hvis vi skal vende den udvikling, har vi brug for en samlet handlingsplan, som inddrager både sociale, sundhedsmæssige og retslige aspekter af narkotikaområdet. Men det kræver også en helt ny tilgang.

I Enhedslisten vil vi gerne skyde den debat i gang med tre forslag, som kan forbedre tilværelsen for de mest udsatte stofmisbrugere markant i forhold til i dag. Forslagene er samtidig et opgør med årtiers moraliserende narkopolitik under overskriften ’Krigen mod narko’, hvor sigtekornet har været rettet mod at stresse stofmisbrugerne og opretholde lov og orden for enhver pris – selvom det har fatale konsekvenser. Vi har valgt at fokusere på de mest udsatte misbrugere i denne kronik. Men en handlingsplan skal naturligvis også tage fat på hash, på weekendmisbrugerne og på dem, som bliver afhængige af smertestillende i deres møde med sundhedsvæsenet.

Afkriminalisér besiddelse
På trods af at det nu er muligt at indtage stof i et kommunalt stofindtagelsesrum, er det faktisk stadig ulovligt at besidde stof til eget forbrug. Men hvorfor ikke gå skridtet videre og helt afkriminalisere besiddelse af stoffer til eget forbrug? Det kan ændre fokus markant i narkopolitikken: Væk fra at jagte kriminelle og hen imod at se stofmisbrugere som borgere.

Det har man gjort i Portugal, hvor erfaringerne med ti års afkriminalisering af at bruge og besidde narkotika taler sit tydelige sprog. Kritikernes forudsigelser om, at brugen af stoffer ville stige, og Portugal ville blive til et centrum for narkoturisme, er blevet gjort til skamme. I stedet ser man i Portugal faldende stofmisbrug sammenlignet med andre EU-lande, som fortsat kriminaliserer stofferne, og flere søger behandling, fordi stigmatiseringen ved stofmisbrug er blevet mindre. Gennem en afkriminalisering kan vi fjerne en stor del af den stress, som stofmisbrugere påføres i dag, og som gør det stort set umuligt at bryde ud af den onde spiral.

Samme konklusion kom bl.a. Kofi Annan, Javier Solana og Paul Vockler frem til sidste år i en rapport, hvor de anbefalede FN at forlade den fejlslagne strategi med kriminalisering af narkotika og i stedet koncentrere retsvæsenets, politiets og finansmyndighedernes indsats mod forbrydersyndikater og grænseoverskridende kriminalitet. De penge, man sparer på at undlade at jage misbrugerne, kan i stedet investeres i behandling og skadesreduktion og på at fange de bagmænd, der tjener store penge.

Lægeordineret heroin
Afkriminalisering af besiddelse af stofferne løser ikke det problem, at stofferne sælges på et illegalt marked uden nogen kontrol med, hvad der bliver solgt. Den enkelte bruger kan ikke vide, hvor kraftigt et stof er, eller om der er blandet urenheder i. I juli måned fik det fatale konsekvenser for en 55-årig mand, som døde efter at have fixet heroin med miltbrandbakterier.

Afkriminalisering løser heller ikke det problem, at mange stofmisbrugere er tvunget til at skaffe penge til det daglige forbrug via kriminalitet og prostitution. Lægeordineret heroin er derfor et vigtigt alternativ til at købe stofferne på gaden. Sundhedsstyrelsens første evaluering dokumenterer, at ordningen har særdeles positive effekter for brugerne. Deres sundhed er blevet bedre, de er ikke længere nødsaget til at begå kriminalitet for at skaffe penge, og flere har fået egen bolig frem for at bo på gaden.

Desværre er det kun få, som har glæde af ordningen. Daværende sundhedsminister Bertel Haarder (V) opstillede skrappe krav for, hvem der kunne få adgang: Man skal have forsøgt med metadonbehandling, man må ikke have en psykiatrisk lidelse eller et sideløbende alkoholmisbrug, og man skal have haft et meget langvarigt misbrug. Endelig skal man kunne møde op til faste tidspunkter to gange dagligt. Samtidig kan stoffet kun indtages ved injektion eller som piller. Det er altså ikke tilladt at ryge eller sniffe heroinen, som i praksis er administrationsmåde for mange misbrugere. I dag er det således kun en lille sluttet kreds på omkring 170, som får lægeordineret heroin.

Det skal ses i forhold til, at vi har omkring 13.000 aktive injektionsmisbrugere i Danmark. Hertil kommer brugere, som ryger eller sniffer heroin. Langt, langt flere burde have adgang til lægeordineret heroin både ved at tillade rygning og ved at sænke tærsklen for, hvem der kan deltage. Det er også værd at diskutere, om ordningen bør udvides til andre stoffer. Særligt kokain bliver brugt af flere og flere og er især udbredt blandt de nye stofmisbrugere. Kokain medfører en langt mere aggressiv adfærd hos misbrugerne, som skaber konflikter i stofmiljøet og i forhold til andre borgere. Det kunne være interessant at undersøge, om det kunne give positive resultater at udvide ordningen med kokain.

Psykiatri i misbrugsbehandling
Med afkriminalisering og lægeordineret heroin har vi naturligvis langt fra løst problemerne med stofmisbrug, men vi reducerer stress og kaos for den enkelte misbruger drastisk. Det kan bane vej for, at flere kan lykkes med at skabe et bedre og sundere liv. Det kræver et socialt og sundhedsfagligt system, som ser det hele menneske frem for kun at se misbruget. Stofafhængige er generelt mennesker, som har forfærdeligt ondt indeni. Det er velkendt, at der bag mange misbrug gemmer sig svære psykiske problemer og psykiatriske diagnoser. WHO betragter faktisk også stofmisbrug i sig selv som en psykisk lidelse. Desværre ser vi stadig, at psykiatri og misbrugsbehandling har meget vanskeligt ved at samarbejde og på skift skubber misbrugere med psykisk sygdom frem og tilbage mellem systemerne. Det problem skal vi have løst én gang for alle.

Vi foreslår, at psykiatrisk faglighed skal integreres i misbrugsbehandlingen, så det altid er muligt at trække på psykiatrien. Samtidig er der behov for mere viden om misbrug på psykiatriske afdelinger. En løsning kan være specialuddannede sygeplejersker og læger, som kender til rusmidler, abstinenser, misbrugsadfærd og skadesreduktion.

Med ovenstående forslag inviterer vi til debat om en ny linje i narkotikapolitikken. Danmark har brug for en samlet handlingsplan, præget af effektfulde tiltag og omsorg for misbrugerne. Stofmisbrug forsvinder ikke af, at politikere træffer en beslutning om, at det skal forsvinde. Det forsvinder heller ikke ved at byde misbrugerne endnu mere usle og uværdige forhold, og det forsvinder slet ikke ved, at vi sætter politi til at jagte eller stresse den enkelte stofmisbruger overalt. Tværtimod fører en sådan strategi til mere desperation og flere menneskelige tragedier. I stedet skal vi række hånden ud til den enkelte og sigte efter at reducere de skader, som følger af misbrug. Ud med forbud og kontrol – ind med skadesreduktion og brugbar behandling.

Pernille Skipper er MF og retsordfører, Stine Brix er MF og sundhedsfører og Mikkel Warming er socialborgmester i København – alle for Enhedslisten

Jeg synes det er det mest fornuftige jeg har hørt fra folketingspolitikere i Danmark omkring narkopolitik. Der er plads til forbedringer og tanker om mere normale stoffer og mere normale stofbrugere, men første skridt er da helt klart afkriminalisering. Bagefter kan man lave reele rusmiddelforretninger ala systembolaget i sverige.

Medlem
Brugeravatar

Det var satme på tide! Endeligt noget meningsfyldt og samfundsreelt fra christiansborg! :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Awesome! Når Information taler er der mange der lytter!

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Citat:
Ud med forbud og kontrol – ind med skadesreduktion og brugbar behandling.

Right on. Fin artikel

Junior medlem

Undsklyld hvis jeg træder på nogen men vil lige sige begge mine forældre er eks narkomaner på heroin og mig eksmisbruger af amfetamin .. og mor stadig på metadon. Men stadig er min mening Lav et ORDENLIG behandlings program!
hvis de ikke gennem fører det kan de komme i et lækkert fikserum med lækker omgivelser musik og computer til hver narkoman og så bliver der kun udleveret krokodil eller heroin med rotte gift i .. !!!!
de fik cahncen ellers skal de ikke smitte mine kommende børn med deres narko og lever sygedomme og andet ..
:?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Undsklyld hvis jeg træder på nogen men vil lige sige begge mine forældre er eks narkomaner på heroin og mig eksmisbruger af amfetamin .. og mor stadig på metadon. Men stadig er min mening Lav et ORDENLIG behandlings program!
hvis de ikke gennem fører det kan de komme i et lækkert fikserum med lækker omgivelser musik og computer til hver narkoman og så bliver der kun udleveret krokodil eller heroin med rotte gift i .. !!!!
de fik cahncen ellers skal de ikke smitte mine kommende børn med deres narko og lever sygedomme og andet ..
:?

Undskyld mig, men hvad tror du der ville komme ud af dit forslag? Man kunne håbe på et væbnet oprør mod regeringen, hvis de på den måde begyndte at henrette folk med misbrugsproblemer.

Og "jeg og mine forældre er tidligere narkomaner" er altså ikke en oplysning der giver din mening vægt på nogen måde. Jeg er selv vokset op i et hjem med narko- og alkoholmisbrug, og jeg har i en årrække også selv haft et ALT for højt forbrug af diverse stoffer, så jeg forstår godt at det ikke er et liv man bør tilstræbe. Men jeg er altså helt uenig med dig, i cirka alt det du skriver. Udover selvfølgelig at der bør laves ordentlige behandlingsprogrammer, det kan man vel nærmest ikke være uenig i.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Præcis. Folk glemmer lidt, at de snakker om andre personer. Misbrugere er lige så forskellige som alle andre grupper, selvom de jo deler visse træk. Men at de koster penge, kræver støtte osv. er altså ingen grund til at nedvurdere dem som mennesker. Grundene til, at de koster penge, er mange. På den ene side fordi de kræver støtte. På den anden side, fordi de af den ene eller anden grund ikke kan integreres i samfundet.

En fornuftig politik sikrer maksimal integration af misbrugere - hermed stiger omkostningen i støtte, men den falder noget i kriminalitet o.lig. Spørgsmålet, der altid skal holdes for øje er, hvad har et andet menneske ret til? Har en misbruger så lidt ret til noget, at hun kan dø på gaden uden indblanding, så forpligter man sig på et ret skrapt menneskesyn. Det er synspunktet, at man nogle gange kan være så lidt værd, at staten ikke skal bruge en krone på at sikre ens grundlæggende værdighed. Det er, kort og godt, at se mennesker som dyr. Når nu liberale demokratier i første hånd motiveres gennem, at mennesker har en særlig værdi, og fortjener et liv med en særlig grad af værdighed, så skal man nok lige tygge sig af munden inden man slår hånden af misbrugere.

Long story short: i mine øjne skal en misbruger koste staten så meget, at hun ikke skal begå kriminalitet eller prostitution, for at tjene til dagen. Med andre ord, så skal staten sikre nogle rammer for minimal værdig eksistens. Koste, hvad det koste vil. Så kan man snakke om incitamenter hid og did, men når alt kommer til alt, så er det en person, der har brug for netop den mængde støtte, hvis der absolut kræves incitamenter til, at hun ikke skal dræbe sig gennem misbrug. Dermed ikke sagt, at man bare skal klappe folk på ryggen. Men det er unuanceret at nægte, at man ikke kan skubbe og klappe samtidig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Utrolig dejlig artikel at læse!

Håber virkelig at der snart sker noget, på det seneste har jeg haft en del debatter med folk der er for at stoffer skal være ulovlige, et argument jeg bliver ved med at høre er "Jamen skal jeg så sige til min datter at du ikke må tage heroin?" Til det svarer jeg hver gang "Ja!". Hvorfor skal staten diktere hvad jeg gør ved mig selv?

Kunne blive ved med at skrive om det her, men må hellere holde nu :b

Anyways, skide god artikel! Håber der snart sker noget mere i den retning som artiklen er inde på.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Har en misbruger så lidt ret til noget, at hun kan dø på gaden uden indblanding, så forpligter man sig på et ret skrapt menneskesyn.

De fleste er hanner. Jeg er ellers meget enig.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
^ Det er jo totalt underordnet, stop dog det flueknepperi :P

Virkelig dejlig artikel, men det vil de fleste af os herinde jo nok syntes, men det er jo trods alt også den eneste logiske løsning.
"Ud med forbud og kontrol – ind med skadesreduktion og brugbar behandling." - præciisss.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Virkelig dejlig artikel, men det vil de fleste af os herinde jo nok syntes, men det er jo trods alt også den eneste logiske løsning.
"Ud med forbud og kontrol – ind med skadesreduktion og brugbar behandling." - præciisss.

Jeg mener ikke det er underordnet, for når man kan konstatere, at mændene er overrepræsenteret blandt alkoholikere og narkomaner, så fortæller det noget om den særlige bagside, der er ved at være mand.

Det skal dog retfærdigvis siges, at i takt med at kvinder begynder at føle sig priviligerede til at opføre sig lige så dumt, som mange mænd har gjort, så rammes de også i højere grad af de problemer, som i høj grad har været forbeholdt mændene (aggressivitet og voldelig adfærd, stofmisbrug, alkoholmisbrug osv.).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mener ikke det er underordnet, for når man kan konstatere, at mændene er overrepræsenteret blandt alkoholikere og narkomaner, så fortæller det noget om den særlige bagside, der er ved at være mand.

Det skal dog retfærdigvis siges, at i takt med at kvinder begynder at føle sig priviligerede til at opføre sig lige så dumt, som mange mænd har gjort, så rammes de også i højere grad af de problemer, som i høj grad har været forbeholdt mændene (aggressivitet og voldelig adfærd, stofmisbrug, alkoholmisbrug osv.).

Og? Skal vi forbyde drenge børn? Skal kvindelige misbrugere have mindre hjælp end mændene? Skal mænd være særligt overvågede i forhold til kvinder? Hvad er pointen, hvad snakker du om?

Mand, kvinde, sort, gul, hvid eller rød - de skal alle have den fornødne hjælp de har brug for.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det var da nogle besynderlige spørgsmål. Nej, jeg mener ikke man skal forbyde drengebørn eller andet. Mærkværdige associationer du kommer frem til.

Jeg påpeger nogle særlige forhold, fordi jeg synes det er vigtigt at være bevidst om dem. Gør med det hvad du vil.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ Godt, det skulle gerne reflektere mærkværdigheden i din egen udtalelse. Så forklar mig hvad der er så vigtigt ved at påpege mænd er i risikogruppen for at udvikle et misbrug?

Det er jo totalt ligegyldigt om du er kvinde eller mand, så skal du have den hjælp du har brug for - derfor er det flueknepperi, det spiller ingen rolle. Hvad skal vi i øvrigt bruge en sådan konstatering til? Er det noget vi skal reagere på - skal der foretages specielle foranstaltninger, så der ikke er den samme tendens for mænd til at udvikle et misbrug, og i så fald hvordan skulle det lige foregå, genetisk manipulation?

Mvh.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

^ Godt, det skulle gerne reflektere mærkværdigheden i din egen udtalelse. Så forklar mig hvad der er så vigtigt ved at påpege mænd er i risikogruppen for at udvikle et misbrug?

Det er jo totalt ligegyldigt om du er kvinde eller mand, så skal du have den hjælp du har brug for - derfor er det flueknepperi, det spiller ingen rolle. Hvad skal vi i øvrigt bruge en sådan konstatering til? Er det noget vi skal reagere på - skal der foretages specielle foranstaltninger, så der ikke er den samme tendens for mænd til at udvikle et misbrug, og i så fald hvordan skulle det lige foregå, genetisk manipulation?

Det ser da ud som om min kommentar var yderst relevant, når du ikke kan se problemet. Er du han eller hun eller noget helt tredje?

Jeg mener alle skal hjælpes, hvis de har behov og at hjælpen så vidt muligt bør tilrettelægges, så individuelle behov tilgodeses. Jeg problematiserede brugen af "hun" i denne sammenhæng (det kunne også være i andre), fordi det oftest er en "han", der bliver narkoman. Jeg synes det er forkert, at man i et forsøg på ikke at diskriminere, bruger "hun" i sammenhænge, hvor det er misvisende.

Mænd er generelt mere risikobetonede end kvinder. Derfor sidder de fx. oftere i fængsel. Det har nok en del med biologi at gøre, men det ser ud til, at sociale og miljømæssige faktorer også spiller en rolle. Hvad det sociale og miljømæssige angår, så kan man lære drenge, hvordan man er mand (vel vidende, at mænd selvfølgelig er forskellige).

Børn gør generelt ikke det man siger, men gør det man gør. Derfor er det ikke tilstrækkeligt at fortælle dem hvordan man skal leve, man bliver også nødt til at vise dem, hvordan de kan gøre. Det gør man ved at være til stede og ikke overlade det hele til kvinden, så drengen kan få et tillidsfuldt forhold til en mand han kan se op til og spejle sig i.

Hvis der ikke er troværdige mænd til stede under opvæksten, så skal drengene famle sig frem i deres udvikling på vej mod at blive en voksen mand. Hvis der desuden kun er en kvinde til stede, som bruger drengen som sin fortrolige, så risikerer man at drengen bliver forstyrret.

Det fører til drenge, som er usikre i deres identitet som mand. De kan blive kuede og impotente eller opblæste og hyperseksuelle, i deres fuldstændigt forståelige famlende forsøg på at slå til som mand. Der er mange af dem, hvis man kigger sig omkring.

Jeg synes ikke man skal lovgive om det, men mænd (og store drenge) kan blive bevidste om, at her er et problem, holde op med at ligge så meget under for kvinder og gøre hvad der skal gøres.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

...... Det er alt sammen meget fint, men det har ingen relevans i forhold til det jeg påpegede.

"Jeg problematiserede brugen af "hun" i denne sammenhæng (det kunne også være i andre), fordi det oftest er en "han", der bliver narkoman. Jeg synes det er forkert, at man i et forsøg på ikke at diskriminere, bruger "hun" i sammenhænge, hvor det er misvisende."

Så det du siger er, at Paul Muad Dib bevidst prøvede på at diskriminere kvinderne ved at bruge stedorderet "hun" hvor du altså mener der skulle have været brugt orderet "han"?

Mvh.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Nej. Han prøver bevidst IKKE at diskriminere kvinder, hvad du også lige har citeret mig for at skrive. Du må sgu undskylde, men det her fylder alt for meget og det er svært for mig at forstå, at du ikke forstår hvad jeg mener, på trods af mine gentagne forsøg på at forklare det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det jeg ikke forstår er at du sætter fokus på en ligegyldig bagatel. Jeg er sikker på at folk fatter pointen ligegyldigt hvilket stedord der bliver brugt - derfor kaldte jeg det flueknepperi. Hvad er det misvisende i øvrigt ved at skrive hun? Ja mænd er statistisk set dominerende når vi snakker stofmisbrug, men derfor kan man jo godt tage udgangspunkt i en kvinde.

Oh fuck it, i dont even...........

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]