Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 09:14


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 16 dec 2018 15:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 28 okt 2018 23:57
Indlæg: 108
hej. jeg vil gerne lige spørge herinde om i ved noget om behandlings domme straf ansvar osv i forhold til visse diagnoser og strafudmåling.

jeg kender godt lidt til behandlingsdomme og har mødt flere personer i behandlings domme og folk der har sat i forvaring men jeg er ikke helt sikker på om hvordan den der med sindsyg i gerningsøjeblikket fungere i praksis.

kender i til nogen eksembler hvor en person har gået straffri fordi han var påvirket af stoffer som for eksembel hashpsykose eller fået milder dom evt behandlings dom eller hvordan tager de stilling til det ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2018 16:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 28 okt 2018 23:57
Indlæg: 108
lad mig give et par diskrete eksembler hvor jeg kender til at folk har gået "straffri " for noget der ellers ville kunne have givet lang fængseldom. en person har opbevaret en pæn stor mænge tjald og andre ulovlige ting som ellers giver ret høj dom i andmindelig fængsel men fordi han/hun er psykisk syg og i forvejen er dømt behandligns sker der intet .

andet eksembel en person som har lånt penge i banken under påskud af at skulle starte en virksomhed op og får dem overtalt til at udlåne ret store penge beløb som naturligvis bare bliver brugt ret hurtigt til vilde fester osv men fordi persone er manisk og kendt psykisk syg i forvejen går personen straffri får dog en en månded eller to på den lukket og et erstatningskrav som bortfalder automatisk da det beløb ville aldrig kunnet betales tilbage alligevel.

jeg kan se der er nogen overvejelser oppe herinde https://www.parlamentet.dk/folketinget/ ... k_cannabis men der jo tale om hvis man sælger dyrker besidder osv i forhold til cannabis som ikke er medicinsk når de straffer folk for salg og besiddelse som det er lige nu men jeg tænker det her lovforslag med at afkriminalisere brugen og dyrkning er et skridt fremad men hvad så hvis en borger bliver hashpsykotisk uanset om det er på recept eller ej og gør et eller andet strafbart er det så under det der regler med "sindsyg i gerningsøjeblikket" eller hvordan ligger det ?

det er bare fordi jeg ser nogen slippe afsted med ting som giver ret høje domme ret nemt under behandlingsdomme men jeg ser også folk som bliver straffet meget hårder rent tidsmægsigt fordi de kommer under behandlingsdom i meget lang tid for småting de egentligt burde slippe billiger for ved almindelig fængsel og da det her med hashpsykoser det er i min optik en diagnose som psykiater bruger ret ukritisk bare de ved at folk ryger cannabis så stiller det vel også nogen etiske strafferetslige spørgsmål i forhold til en lovgivning ved legalisering af medicinsk cannabis.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2018 20:57 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 mar 2018 00:15
Indlæg: 28
IWANTALCOHOL skrev:
hej. jeg vil gerne lige spørge herinde om i ved noget om behandlings domme straf ansvar osv i forhold til visse diagnoser og strafudmåling.

jeg kender godt lidt til behandlingsdomme og har mødt flere personer i behandlings domme og folk der har sat i forvaring men jeg er ikke helt sikker på om hvordan den der med sindsyg i gerningsøjeblikket fungere i praksis.

kender i til nogen eksembler hvor en person har gået straffri fordi han var påvirket af stoffer som for eksembel hashpsykose eller fået milder dom evt behandlings dom eller hvordan tager de stilling til det ?



ham her tænkte det var vejen ud, men oplevede en vild konsekvens af at skylde sin opførsel overpå en diagnose, hvilket er tankevækkende hvad vores retssamfund så må når først det sker.. - har ikke læst bogen kun artiklen


https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger ... -afsindigt


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2018 21:40 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 28 okt 2018 23:57
Indlæg: 108
ahelbo skrev:
IWANTALCOHOL skrev:
hej. jeg vil gerne lige spørge herinde om i ved noget om behandlings domme straf ansvar osv i forhold til visse diagnoser og strafudmåling.

jeg kender godt lidt til behandlingsdomme og har mødt flere personer i behandlings domme og folk der har sat i forvaring men jeg er ikke helt sikker på om hvordan den der med sindsyg i gerningsøjeblikket fungere i praksis.

kender i til nogen eksembler hvor en person har gået straffri fordi han var påvirket af stoffer som for eksembel hashpsykose eller fået milder dom evt behandlings dom eller hvordan tager de stilling til det ?



ham her tænkte det var vejen ud, men oplevede en vild konsekvens af at skylde sin opførsel overpå en diagnose, hvilket er tankevækkende hvad vores retssamfund så må når først det sker.. - har ikke læst bogen kun artiklen


https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger ... -afsindigt


altså ham der lyder jo helt ærlig også til at være en ren idiot hvis har faket for at slippe for så lidt. jeg snakker om folk der lidt mere smarte end at få en behandlingsdom for småting . altså forskellen for at sidde inde i otte år for stoffer salg og lidt vold er ret meget og hvis de kan slippe billiger ved at være "utilregnelig" så kan det måske være en fordel isør hvis de kan komme ud hurtigt og begynde at sælge igen og slippe med en månded af gangen på den lukket afdeling som jo er en ren ferie hvis man ellers griber det rigtigt an.

eller hvis man er oppe i domme for mord eller i den stil så kan det være fordel men småtings afdelingen som det der med en dørmand er for dumt at fake sig til. så er det faktisk mere smart for en der paranoid skitzofren at fake sig rask og så slippe en længere dom inden for psykiatrien og så bide den fængselstraf i sig.

jeg stiller spørgsmålet fordi jeg har jo været tvangsindlagt og der står nogen ting i mine papir jeg kan pege på hvis jeg anser det som en fordel at være i behandlingsdom men sandelig også en stor ulempe og jeg har en klagesag over den her indlæggese på trapperne men jeg ved ikke hvordan de forholde sig til den der med hashpsykoser rent juridsik set.

hashpsykose er jo blevet en meget populær diagnose at stille for tiden og det vil det vel gøre en forskel juridisk med mange når de stiller den så ukritisk som de gør.

altså jeg vil jo mene regulært fængsel er at fortrække men for nogle så er det på mange måder en fordel at få en behandlings dom det kommer jo an på hvordan man ser på det og hvad man udnytter den dom til bagefter. jeg kender folk der har sat i regulært fængsel og på den lukket som fortrækker fængsel til enhver tid men ser man på straflænge på de mere alvorlige forbrydelser som mord eller noget der udløser meget lang tid bag tremmer så kan det være billiger sluppet og er man i forvejen psykisk syg slipper man jo alligevel ikke for at blive indlagt og modtage behandling uanset om man dummer sig eller ej i forhold til straffeloven. der er det for nogen nærmer en slags beløning men det er jo noget andet og nok ikke noget man bør sige højt ;)

angåene det der med at fake .
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2014-10-17- ... ndlingsdom

her er nogen links til folk som har fået behandlingsdomme jeg kan finde i nyheder
http://redaktion.jv.dk/jvdigital/syg-ov ... rlig-del2/

i den der situation er en behandlingsdom jo heller ikke straf men en hjælp til et menneske som tydeligvis har haft behøv for det og det er jo også det som meningen med det er.

der er nok nogen der spekulere lidt i det men det var sådan set ikke jeg havde i tanker da jeg opretter indlægget men mere det at mange unge mennesker får diagnoser som hashpsykoser og diverse så det er lidt mere af generel interesse også .

edit: iøvrigt inden jeg ryger ind er der lidt "uro og uorden " og jeg bliver eddermame gal hvis de begynder at sigte mig for noget hvilket jeg så heller ikke er blevet men jeg er opmærksom på at mine papir belaster mig lidt lige nu hvilket er grundet til jeg lige spørger om det her med hashpsykoser osv kan udløse behandlings domme. jeg har jo haft diagnosen dysocial tidliger men det er slettet og dysociale ryger i fængsel hvilket jeg også selv ville fortrække til enhver tid .. jeg kan måske få bøde for det der uro og uorden jeg ved det ikke. som sagt ikke sigtet. (endu)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team