JLarsen skrev:
Hej, jeg skal til lægen i næste uge for at få nogle smertestillende.
Mange i min familie, og mig selv, har alvorlig migræne, og derfor tror jeg at jeg vil kunne få stort set hvad som helst smertestillende.
Jeg vil høre om i har nogle råd. Jeg vil mest bruge det euforiserende, men den smertestillende effekt er også anvendelig.
Jeg har kigget på morfin DAK, kodein DAK, og lidt på oxycontin (oxycodon).
Hvad skal man sige til sin læge for at få sådanne ting?
En sidste ting: kan jeg få recept på kodimagnyler også, eller vil det virke mistænkeligt på lægen når man kan købe dem i håndkøb?
Ikke bare er der nogle ret skrappe krav, men du skal have nogle ret håndfaste beviser for at få udleveret. i.e alvorlige sygdomme, fremskreden kræft, you name it, for at få udleveret morfin/oxycontin/kodein. Du kan være helt sikker på, at stort set alle læger vil stejle lige så snart du nævner disse stoffer. Og det SKAL de også, opioider er meget afhængighedsskabende og der skal føres stram kontrol med udlevering af disse. Der er desuden blevet strammet op på disse regler flere gange. Måske har du en chance med kodimagnyler, men altså, mit bedste bud er at lægen vil stille en masse nærgående spørgsmål når du selv bringer disse præparater på banen. Det ville jeg selv gøre hvis jeg sad overfor en, det er lægens opgave at medicinere, ikke dig. Så kan du altid vende tilbage hvis du ikke mener det er smertedækkende for din migræne, og bede ham om at ryste posen. Men altså, jeg vil helt generelt advare dig imod at blande de to ting sammen, smertedækning og eurofi. Hvis du begynder at misbruge smertedækkende midler som opioider, så gør du dig selv en bjørnetjeneste når du har et underliggende problem, din migræne bliver sværere at behandle fordi din krop skal bruge mere af det samme. Det kan blive et helvede for dig. Bare en advarsel. Brug lægen som din medspiller her og få behandlet din migræne, det bliver endnu sværere at komme ud af et misbrug hvis du har andre faktorer der besværliggør livet for dig, det er simpelthen ikke det værd. Ta en kop kaffe mere om morgenen og løb en tur

Hvis du vælger at gå ned af den her vej, så skal du have nok respekt for opioider til at du skal føre stram disciplin.