Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 mar 2024 06:57


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 nov 2011 13:03 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
Regler for narkotika i trafikken:

Det er forbudt at være påvirket af narkotika, når man kører bil. Herhjemme har vi en nulgrænse for kørsel med euforiserende stoffer i blodet. Det betyder, at det er ulovligt at køre bil, hvis ens blod indeholder narkotika, der er klassificeret som farlige for færdselssikkerheden.
Bagatelgrænse

I praksis bliver der fastsat en bagatelgrænse for hvert enkelt stof. Bagatelgrænsen bliver brugt af kemikerne, når de analyserer blodprøver i forbindelse med retssager. Hvis indholdet af aktivt stof i blodet er under bagatelgrænsen, er prøven negativ. Overstiger indholdet den fastsatte grænse, er prøven positiv, og man bliver sigtet for at have overtrådt nulgrænsen.
bagatelgrænser: http://hmi.dk/ref.aspx?id=1270


Narkotika omfattet af nulgrænsen er bl.a.:

Amfetamin (speed)
Kokain
Cannabis (hash, marihuana, pot)
LSD
Ecstasy
Heroin
Svampe, der indeholder psilocin og psilocybin
Khat
Poppers (amylnitrit)
GHB (fantasy)
Morfin
Metadon
Nerve - og sovemedicin, der indeholder benzodiazepiner, som f.eks. Stesolid eller Rohypnol

>> Se liste over alle typer af narkotika, omfattet af nulgrænsen http://lms-lw.lovportaler.dk/ShowDoc.as ... 80749-full

Hvor længe kan man påvise hash i blodet?

Det er indholdet af aktivt stof i blodet, der måles, når man skal påvise, om en trafikant har kørt i hashpåvirket tilstand. Det aktive stof i cannabis hedder THC. Man kan påvise THC i ca. fem timer efter indtagelsen - evt. længere, afhængigt af indtagelsesmåden og mængden.


Det inaktive nedbrydningsprodukt af cannabis hedder THC-syre. Man kan påvise THC-syre i en urinprøve i dage eller uger, efter man har indtaget cannabis. Det er ikke målingen af inaktive nedbrydningsprodukter, der bliver brugt som bevis i en retssag.


http://www.legaliser.nu/Faerdselsloven_ ... de_stoffer


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2011 13:19 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011 10:37
Indlæg: 1231
Kaktus Klausen skrev:
"Hvor længe kan man påvise hash i blodet?

Det er indholdet af aktivt stof i blodet, der måles, når man skal påvise, om en trafikant har kørt i hashpåvirket tilstand. Det aktive stof i cannabis hedder THC. Man kan påvise THC i ca. fem timer efter indtagelsen - evt. længere, afhængigt af indtagelsesmåden og mængden.


Det inaktive nedbrydningsprodukt af cannabis hedder THC-syre. Man kan påvise THC-syre i en urinprøve i dage eller uger, efter man har indtaget cannabis. Det er ikke målingen af inaktive nedbrydningsprodukter, der bliver brugt som bevis i en retssag."

Værdifuld information, som giver rygerne mulighed for at færdes i trafik uden at være kriminelle, rigtigt godt at læse.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2012 14:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Tak for nyttig info Klausen!

Jeg har hele tiden troet at man testede efter metabolitter og ikke aktivt stof(vedr. THC i hvert fald), så det afklarer en hel del og skaber lidt tryghed (o:


//blazR

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jul 2012 19:05 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jul 2012 18:13
Indlæg: 5
HVORNÅR MÅ JEG KØRE IGEN EFTER INDTAGELSE??

Hej alle herinde på Psychedelia.dk!
Jeg er netop blevet bekendt med den lov, der trådte i kraft 1/1-2012, som Klausen henviser til. Vi er vist alle (her i hvert fald ;-)) enige om, at det er latterligt at blive straffet efter trafikloven, når man kører bil flere dage efter en joint eller to. Jeg ville ikke have noget problem med at få en bøde for indtagelse af et ulovligt stof, men at straffe det som en trafikforseelse, er sgu langt ude! Og så endda en så voldsom straf, som ikke på nogen måde hænger sammen med forseelsen, hvis man fx en uge efter indtagelse, kører bil igen. Det er simpelthen retssikkerheden, der er truet her.

Nå, men hvorom alt er, har jeg researchet lidt, for det store spørgsmål for mig er, hvornår må jeg køre igen efter indtagelse?? Det har Rådet for Sikker Trafik, Politi, politikere osv. meget bekvemt undladt at fortælle noget om, for det er jo ulovligt at indtage euforiserende stoffer i det hele taget.

Jeg fulgte nogle af Klausens links og kom også lidt længere rundt omkring. Jeg fandt ud af, at følgende informationer skal med i præmisserne for udregningen:

1. bagatelgrænsen er 0,001mg (edit) THC pr ltr blod (en liter vejer ca et kilo) - http://hmi.dk/ref.aspx?id=1270
2. rusen indtræder ved indtagelse af 20mg ren THC - http://webcache.googleusercontent.com/s ... lr=lang_da
3. THC's halveringstid i kroppen er 2-5 dage - http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio ... logi-4.htm
4. dertil har en voksen mand ca. 5 ltr blod i kroppen

Dvs. at ved indtagelse af 20mg THC (vi forudsætter, at alle 20mg optages i kroppen), har en voksen mand 4mg pr ltr blod.
Hvis vi så forudsætter en halveringstid på 3 dage, samt at man ikke indtager noget efterfølgende, vil der gå 36 dage, før man igen er under grænsen på 0,001mg pr ltr blod.

Oplevelsen af forgiftning sker ved indtagelse 40mg (samme link som 2. ovenfor)

Dvs. at vi ligger i et spektrum mellem følgende:
- indtagelse af 20mg med en halveringstid på 2 dage = 24 dage før man er under grænsen.
- indtagelse af 40mg med en halveringstid på 5 dage = 65 dage før man er under grænsen.

Jeg er simpelthen gået fra et være daglig småryger i 20 år til at have været på en kold tyrker nu på 9. døgn! Jeg har aldrig kørt, uden at have fået en nattesøvn efter rygning, men med de nye regler er det simpelthen ikke risikoen værd, og jeg kan/vil ikke undvære min bil og mit kørekort. Man kunne jo være uheldig og løbe ind i en razzia.

NÅ MEN jeg vil høre jer, om ovenstående regnestykke giver mening for jer? Har jeg fat i de rigtige tal, eller ser det helt anderledes ud? Jeg har læst om, at man er under bagatelgrænsen efter alt mellem 5 timer og 30 dage, og har nu selv regnet mig frem til noget mellem 24 og 65, men det er helt umuligt for mig at finde ud af, hvad de præcise tal er. Der er også mulighed for, at jeg har regnet forkert ;-)

Jeg vil rigtig gerne høre jeres input!


Mange afvænningshilsner fra MrEddy!


Senest rettet af MrEddy 17 jul 2012 22:15, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2012 11:17 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Først og fremmest - et godt stykke forarbejde du har gjort med indlægget her. Den eneste "fejl" jeg kan se, er at du et enkelt sted har skrevet at bagatelgrænsen hedder 0,0001mg(et nul for meget) THC. Du har dog skrevet det korrekt et andet sted, så vi må gå ud fra det er en trykfejl ;) Og flot at du har droppet tjalden uanset risikoen for at få taget kørekortet :)

Nu har jeg undersøgt sagen lidt, da jeg synes det lyder ekstremt voldsomt at en halveringstid på 48 timer er det samme som eliminering af stoffet efter 24 dage. (- indtagelse af 20mg med en halveringstid på 2 dage = 24 dage før man er under grænsen.)

- Halveringstid er den tid det tager for kroppen at halvere mængden af stof i blodets plasma. Så med en halveringstid på 2 dage, må HELveringstiden(:D) vel være 4 dage.. Misforstår jeg noget??

Hvordan er du kommet frem til de tal?

//blazR

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2012 11:25 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 12 mar 2008 12:31
Indlæg: 2055
Det passer ikke. Det som der måles efter i blodet er THC, og altså ikke inaktive metabolitter. THC er hurtigt ude af blodet igen, også lang tid før en at de inaktive metabolitter er det. At SST skriver om sindsygt lange halveringstider, har intet med selve tilstedeværelsen af THC i blodet at gøre. Det handler om inaktive metabolitter som oplagres i fedtvævet.

Man går ikke helt galt i byen hvis man stoler på det Klausen skriver:
Kaktus Klausen skrev:
Hvor længe kan man påvise hash i blodet?

Det er indholdet af aktivt stof i blodet, der måles, når man skal påvise, om en trafikant har kørt i hashpåvirket tilstand. Det aktive stof i cannabis hedder THC. Man kan påvise THC i ca. fem timer efter indtagelsen - evt. længere, afhængigt af indtagelsesmåden og mængden.


Det inaktive nedbrydningsprodukt af cannabis hedder THC-syre. Man kan påvise THC-syre i en urinprøve i dage eller uger, efter man har indtaget cannabis. Det er ikke målingen af inaktive nedbrydningsprodukter, der bliver brugt som bevis i en retssag.


Alt afhængig af hvor hyppigt man indtager cannabis, og forskelligheder i tiden det tager for individer at metabolisere stoffer, er det ikke usmart at vente 24timer inden man hopper om bag rettet, imo.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2012 12:02 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Fjas, det hænger jo ikke sammen med at EB og andre medier skriver og taler om at Hr. og fru Danmark som har røget en joint for flere dage siden, får frataget deres kørekort? Her er link til den ene artikel(den anden artikel er faktisk lidt længere nede i samme tråd) - viewtopic.php?f=19&t=41417

Det som Kaktus Klausen skriver, er vidstnok taget herfra: http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-vide ... ikken.aspx
Oprindeligt stod der også at THC kan spores ca. 5 timer efter indtagelse, men de har opdateret siden d. 12/7 2012. Sikkert i forbindelse med al den hysteri fra folk som har fået frakendt deres kørekort, dage efter at have indtaget cannabis.(gætteri)

De kunne jo lyve og have røget få timer forinden, dem som har fået frataget kørekortet - men jeg synes nu det virker mere sandsynligt at sikkertrafik.dk skulle have skrevet noget vås om ca. 5 timer til at starte med.

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2012 21:30 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jul 2012 18:13
Indlæg: 5
@blazr

Tak for det! Og ja, der har sneget sig et nul for meget ind et sted, men regnestykket er med det rigtige antal nuller ;-), og jeg har regnet det sådan ud:

20mg i det hele giver 4mg pr ltr/kg blod. Herefter dividerer jeg med 2 (hver anden dag), indtil tallet er under 0,001 dvs:

efter 2 dage: 2mg
efter 4 dage: 1mg
efter 6 dage: 0,5mg
efter 8 dage: 0,25mg
efter 10 dage: 0,125mg
efter 12 dage: 0,0625mg
efter 14 dage: 0,03125mg
efter 16 dage: 0,015625mg
efter 18 dage: 0,0078125mg
efter 20 dage: 0,00390625mg
efter 22 dage: 0,001953125mg
efter 24 dage: 0,0009765625mg

Nu er jeg ikke det store geni til den slags, men så vidt jeg husker, er det sådan, man regner halveringstid ud.

Men der er også mange andre spørgsmål: Hvor mange mg THC er der i et gram af de forskellige ting? Optager kroppen det hele? Er den øvrige livsstil medvirkende til "forbrænding" - fx masser af motion el.lign?

Og så er der regnestykket fra sst (http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio ... .htm#85234) ca. 3/5 nede på siden i en boks:

"Hvor meget THC i kroppen?
En mand vejer 75 kg. I en vene indsprøjter vi 10 mg THC (hash).
Efter 3 timer måler vi koncentrationen i plasma til 2 ng/mL.
Hvis vi antager, at intet THC er blevet udskildt/nedbrudt, kan vi beregne fordelingsvoluminet til:
Indgiven mængde/plasmakoncentration
0,01 g/2 x 10-9 g = 5 x 106 mL = 5.000 liter
Ved at gentage denne undersøgelse på et stort antal personer, kan vi få et ca. mål for THC´s fordelingsvolumen.
Kender vi fordelingsvoluminet, kan man bestemme, hvor meget THC en person har i kroppen.
En mand vejer 75 kg. THC´s fordelingsvolumen er 5.000 L.
Tager vi nu en blodprøve og bestemmer koncentrationen i plasma til 3 ng/mL, kan vi beregne den samlede mængde THC i kroppen til
5 x 106 x 3 x 10-9 = 0,015 g = 15 mg
Beregningen forudsætter, at der er indtrådt balance mellem THC i plasma og fedtvæv."


...her er jeg stået af. Fuck, det er irriterende, man ikke kan få nogle retningslinjer af myndighederne ligesom med alkohol ;-)


MrEddy


Senest rettet af MrEddy 17 jul 2012 22:02, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2012 21:35 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jul 2012 18:13
Indlæg: 5
...og jeg lagde forresten også mærke til, at det med de 5 timer var blevet fjernet. Nu har jeg altid været tilhænger af en god konspirationsteori, og det skulle da lige passe, at de har fjernet det netop for at folk som mig skulle komme i tvivl og holde op med at ryge! Men som blazr også bemærker, hænger det ikke sammen med alle klagerne...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2012 22:44 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jul 2012 18:13
Indlæg: 5
Ja, når man sidder her og tænker og surfer rundt, kommer der mange ting frem. Fx er en af mine grundpræmisser måske simpelthen forkert: nemlig ang. halveringstid - der er åbenbart forskel på, hvor længe, THC er i kroppen og hvor længe, det kan måles i blodet! Der er vist også forskel på, hvor længe det kan måles i spyt, urin og i håret!

Jeg studsede også over denne: Efter ca. 4 timer er koncentrationen af THC i blodet faldet til nogle få ng pr. ml blod. http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio ... logi-4.htm

Hvis det er tilfældet, skal vi bare finde ud af, hvor meget "nogle få" er samt have omregnet, hvor mange mg det er pr ltr/kg.

Er der et kvikt hoved herinde til matematik? Du har præmisserne, nu skal du bare regne ud, hvornår man må køre igen ;-)

MrEddy

PS. undskyld hvis jeg er mere forvirrende end oplysende ;-) Man skal nogle gange en lang tur, for at nå frem til sandheden...


Senest rettet af MrEddy 19 jul 2012 01:45, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2012 23:28 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
http://www.dr.dk/radio/player/?psdb/p1-debat-115

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2012 00:01 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jul 2012 18:13
Indlæg: 5
@Lunokhod

Den er desværre gal med lydkortet her. Kan du opsummere pointerne fra klippet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jul 2012 03:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 apr 2009 13:09
Indlæg: 633
Det vil sige at man i princippet også godt kan miste kørekortet for at have siddet i samme rum som nogle der ryger hash, ikke?

_________________
Har festen varet for længe? Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm. Tryk på mig!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 sep 2012 12:16 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
Problemet er, at THC og THCA (syren) er i en ligevægt under metabolismen/nedbrydningen. Dvs at en del af det aktive stof (THC) omdannes til THCA (det inaktive stof) i forbindelse med metabolismen, men noget af THCA decarboxyleres tilbage til THC. Derfor har det så lang en halveringstid og derfor kan man ikke sætte regnestykket op som gjort her i tråden (metabolismen er ikke lineær).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2013 12:39 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
http://scleroseforeningen.dk/nyhed/sund ... og-marinol

Justitsministeriet svarer i kørekortssag

Justitsministeriet har nu svaret Scleroseforeningen i forbindelse med sagen om kørekort og Sativex og Marinol. Der er dog stadig uklarheder, som foreningen vil forfølge

I forbindelse med uklarheden omkring, hvorvidt det er lovligt, at køre bil, når man indtager præparaterne Sativex og Marinol, stillede Scleroseforeningen allerede tilbage i juli sidste år spørgsmål om, hvorvidt tingene forholdt sig. Det har vi nu endelig fået officielt svar på, og efter at have haft foreningens advokat til at se svaret igennem, er der klarhed over visse ting.
Justitsministeriet er øverste myndighed

For det først er det politiet og dermed ultimativt justitsministeren, der er øverste myndighed på området og ikke Sundhedsstyrelsen. Desuden forholder det sig sådan, at, at hvis man allerede er i besiddelse af et kørekort og indtager Marinol eller Sativex udskrevet på en lovlig recept, så må man godt køre bil. Det fremgår af færdselslovens paragraf 54 stk. 1.
Du skal kunne køre på en betryggende måde

Dog må man ikke køre rundt i bilen, hvis man ikke kan gøre det på en forsvarlig måde. Det fremgår af fædselslovens paragraf 54, stk. 2, hvor der står: ”kørsel må ikke finde sted, hvis føreren for eksempel på grund af medicinindtagelse, befinder sig i en tilstand, hvor vedkommende er ude af stand til at føre køretøjet på en betryggende måde”. Og det gælder uanset, om man har fået sin medicin på en lovlig recept eller ej.
Individuelt hvordan man påvirkes

Hvorvidt man er påvirket ved indtagelse af sin medicin kan være meget individuelt, alt efter metabolisme, tolerance, kropsvægt og andre individuelle faktorer. Snak med din læge om det. Og bemærk, at Sativexpakken er forsynet med en rød advarselstrekant, hvilket betyder, at midlet i begyndelsen af behandlingen og ved stigende dosis virker sløvende. Det kan påvirke evnen til at færdes i trafikken. Derfor må du ikke bruge Sativex, før du er oppe på en stabil daglig dosis.
Bøde hvis du er påvirket

Du skal være opmærksom på, at i henhold til regler for medicin i trafikken, kan politiet altid henvise en patient til lægeundersøgelse, hvis de ikke synes, at vedkommende har kørt bil på en betryggende måde, og hvis lægen skønner, at patienten på nogen måde er påvirket, kan patienten risikere at blive dømt på samme måde som ved spritkørsel.
Egen læge skal udtale sig ved kørekortsfornyelse

Når det gælder fornyelsen af kørekort, står der i et bilag til kørekortsbekendtgørelsen, at ”hvis man regelmæssigt indtager euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer” eller hvis man ”regelmæssigt indtager lægemidler, eller kombinationer af lægemidler, i et omfang, der kan påvirke evnen til at føre motordrevet køretøj”, så ”kan kørekort kun udstedes, fornyes eller bevares efter udtalelse fra egen læge eller speciallæge i relevant speciale”.
Sundhedsstyrelsen anbefaler nultolerance

Samme sted står der dog også, at sagen skal forelægges Sundhedsstyrelsen via den regionale embedslæge. Derefter træffer politiet den endelige afgørelse om udstedelse af kørekortet. Som det har fremgået af pressen og som vi også tidligere har skrevet her på hjemmesiden, mener Sundhedsstyrelsen, at der skal være nultolerance, når det gælder at køre på Marinol og Sativex.
Politiet kan vælge at følge Sundhedsstyrelsen

Det vil sige, at selvom din læge eller speciallæge udtaler, at vedkommende mener, at du godt kan køre bil, når du indtager Sativex eller Marinol, så kan politiet alligevel vælge at læne sig op ad Sundhedsstyrelsens faglige vurdering og nægte at give dig kørekortet. Og det samme kan Rigspolitiet, hvis du anker dit lokale politis vurdering.
Eksperter skal se på sagen

Direktør i Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind, vil derfor nu have eksperter til at gennemgå Sundhedsstyrelsens argumentation for deres nultolerance mod Sativex og Marinol.

”Umiddelbart ser det ud til, at Sundhedsstyrelsen sidestiller indtagelsen af Marinol og Sativex med den hash, man kan købe på gaden. Det er vi nødt til at få nogle eksperter til at se på, om der er rimelighed i. Jeg mener stadig, at der bør kunne lægges en individuel vurdering til grund for det her. Og det er jo også det, loven lægger op til i og med, at det er egen læge eller speciallæge, der skal komme med en udtalelse. Men hvis politiet vægter Sundhedsstyrelsens nultolerance-henstilling højere, er patienterne jo lige vidt,” siger Mette Bryde Lind.

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2013 14:12 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Fedt med lidt opdatering på det punkt, KaktusKlausen, tak for det.

Er det noget du har copy pastet?
Jeg studser nemlig over følgende
Citat:
Det kan påvirke evnen til at færdes i trafikken. Derfor må du ikke bruge Sativex, før du er oppe på en stabil daglig dosis.


... Hvordan er det overhovedet muligt at komme op på en stabil daglig dosis, hvis ikke man må bruge det? :P

Er det en selvmodsigelse fra sundhedsstyrelsen, eller en tastefejl fra din side?

Mvh

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2013 14:20 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Citat:
”Som jeg ser det, er der stadig mange hvis’er i det her i forhold til reel dokumentation. Inden man fratager folk deres mulighed for at være velbehandlede, bør vi være helt sikre på, at der er tale om en reel risiko for alle ved at køre på Marinol og Sativex,” siger Mette Bryde Lind, der nu vil arbejde for, at der indføres grænseværdier for THC i stedet for nultolerance.



+1 :gud:

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2013 17:31 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
Fedt med lidt opdatering på det punkt, KaktusKlausen, tak for det.

Er det noget du har copy pastet?
Jeg studser nemlig over følgende
Citat:
Det kan påvirke evnen til at færdes i trafikken. Derfor må du ikke bruge Sativex, før du er oppe på en stabil daglig dosis.


... Hvordan er det overhovedet muligt at komme op på en stabil daglig dosis, hvis ikke man må bruge det? :P

Er det en selvmodsigelse fra sundhedsstyrelsen, eller en tastefejl fra din side?

Mvh


ja det er sakset, der menes nok :ikke føre bil før du har en tollerance overfor sativex.

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 dec 2020 19:02 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2008 23:18
Indlæg: 301
Hey, er der nogen der ved om sager om narkokørsel kommer på ens straffeattest? Da jeg blev nappet fortalte en af betjentene mig at jeg ikke ville få en plet idet man ikke får pletter når det omhandler færdselsloven. Men på den anden side så troede jeg at alle sager hvor narkotika er involveret kommer på ens straffeattest. Stoffet det drejer sig om her er heroin, hvis det gør nogen forskel.

Hvad er jeres erfaringer her? Får jeg en plet? Håber jeg fandme ikke, det kan fucke mine muligheder for at få et job fuldstændig op, og gør det bare sværere for mig at blive ordentligt integreret i samfundet igen. Det ville seriøst være en ond mavepuster, nu hvor jeg endelig er begyndt at få lidt styr på mit liv.

Ps: I behøver ikke at fortælle mig hvor dumt og uansvarligt det er at køre påvirket. Jeg har dårlig samvittighed, og tænker nogle gange på hvor galt det kunne have gået. Jeg kunne have ødelagt et andet liv og deraf ødelagt mange andres deriblandt mit eget.
"Heldigvis" er dette kun konsekvensen af min dumhed, men det ville være rigtig surt hvis det ender med at ødelægge/besværliggøre mine muligheder for at få et normalt liv igen. Det er slemt nok at miste kørekortet og få en klam bøde, men en plet oveni ville seriøst fucke mig totalt op. Jeg er godt klar over at min handling kræver en straf, det synes jeg kun er fair, men hvis straffen ender med at voldsomt modarbejde mit hårde arbejde for at få et normalt konstruktivt liv, så er det fandme nederen for alle parter, og det er der ingen der får noget godt ud af, tværtimod.

Flyt endelig min post hvis den skulle have være oprettet i sin egen tråd, hvis det er tilfældet beklager jeg.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team