Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2024 06:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 jul 2010 16:43 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 jun 2010 13:01
Indlæg: 666
Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Hej, så kom til at diskutere med en af mine venner angående nødret i drab?
Jeg siger at man godt kan have nødret i drab, hvis at det kan redde en masse andre osvosv, og han siger mig imod.
Så vi slog det op på wikipedia, som alle andre også ville have gjort (:

http://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8dret
Der står... "For at der kan være tale om nødret kræves dog at den begåede handling er af forholdsvis underordnet betydning. Handlingen er heller ikke straffri, hvis det truede kunne være reddet på lovlig vis, ligesom drab aldrig kan være en nødretshandling - heller ikke selv om et drab hindrer tab af flere menneskeliv."

Hvorefter jeg så gav min kammerat ret..
Men så fandt jeg det her da jeg søgte på drab.

http://da.wikipedia.org/wiki/Drab
Der står... "Drab er som udgangspunkt uønskeligt og strafbart, men i en række situationer kan drab være lovligt, eller i hvert fald straffrit . Om et lovligt eller straffrit drab er berettiget afhænger ofte af en moralsk vurdering eller af synsvinklen (nødret)."

Og der blev jeg så først rigtig forvirret, fordi modsiger Wikipedia ikke sig selv?
Er der nogen som har forstand på den slags, så vær velkommen til at skrive ind.
-Peace

_________________
“The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.”
Neil deGrasse Tyson

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2010 12:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 aug 2001 01:01
Indlæg: 493
Geografisk sted: et eller andet sted
Tjek straffeloven kapitel 3. § 13.

Citat:
Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.

Stk. 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.

Stk. 3. Tilsvarende regler finder anvendelse på handlinger, som er nødvendige for på retmæssig måde at skaffe lovlige

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=126465 (straffeloven)


Sådan som jeg har forstået nødretten giver den dig kun magt til at svare igen med den magt der anvendes mod dig, pånær i situationer som stk. 2 beskriver, dvs. hvis du bliver så forskrækket at du tror at den anden vil prøve at slå dig ihjel, medmindre du slår den anden ihjel.

Dvs. stk.2 omhandler den måde hvorpå du percipere truslen, og om du kan begrunde din frygt tilstrækkeligt så du kan forblive straffri.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2010 14:56 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
På TV kørte engang "Sager der nager". Prøv at læse lidt op på sagen her: http://www.bentehoffmann.dk/blog/tag/sager-der-nager

Det er en ret bemærkelsesværdig sag hvor et mord faktisk blev takseret ekstremt lavt pga. formildende omstændigheder.

Citat:
Kun ved at dræbe sin mand, kunne Joan blive fri… stod der på bogens omslag. Og det var netop, hvad hun gjorde. Dræbte sin voldelige mand, da han efter 17 års ydmygende ægteskab truede med at dræbe deres fælles datter.

Efter ni måneders fængsel slap Joan for yderligere straf. Et nævningeting fandt hendes handlemåde velbegrundet og forståelig og tog straffelovens paragraf 85, stk. 2, der meget sjældent bruges og handler om særligt formildende omstændigheder ved en forbrydelse, i brug.

Men det er jo en gammel historie. Hvorfor var Joan pludselig i røret så mange år senere? Jo, hun ville såmænd fortælle mig, at hendes (og hendes datters) historie nu er blevet en af DR’s Sager der nager. En mor slår ihjel hedder udsendelsen, og den sendes på DR1 på torsdag den 25. februar klokken 20.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2010 23:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 jun 2010 13:01
Indlæg: 666
Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Tak for de hjælpsomme svar drenge. :-)

_________________
“The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.”
Neil deGrasse Tyson

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team