Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 apr 2024 18:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 17 jul 2009 15:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jun 2007 23:17
Indlæg: 64
Hej Psy

Jeg var også en af de uheldige der blev bustet på roskildefestival. Havde 10 g hash på mig som udløste en bøde på 2000 kr, men er nu i tvivl om dette vil kunne ses på min straffeattest? Mener nemlig der var nogen der nævnte det i forbindelse med regeringens nul tolerance lov.

På forhånd tak :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2009 16:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2006 16:38
Indlæg: 1440
Geografisk sted: !!!
http://www.politi.dk/da/borgerservice/s ... eattester/

- Sådan som jeg forstår det, kommer det an på om du bliver dømt ud fra paragraf 191 (som vidst primært er salg, men 10g er jo også en sjat) - eller loven om euforisende midler..

Men altså, da du siger du kun modtager 2000kr i bødestraf, så tror jeg ikke du skal forvente at det bliver opført på din straffeattest.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2009 17:08 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 feb 2007 11:23
Indlæg: 2308
Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
hvis man så f.eks er blevet knaldet med 2 ulovlige våben og lidt chems..... har hverken fået bøde eller noget endnu..... hvad kan der egentligt ske ved det? Har ikke relation til nogle kriminelle grupper eller noget.....


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2009 18:00 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2006 16:38
Indlæg: 1440
Geografisk sted: !!!
Våben kommer vidst til at stå på din straffeattest, og stoffer kommer igen an på hvorvidt det er til videresalg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2009 18:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 28 nov 2006 19:55
Indlæg: 178
Geografisk sted: På flugt
For ca. 2 år siden blev jeg, på et diskotek opdaget af en vagt da jeg var ifærd med at sniffe speed på deres toilet. Fik en bøde på 800 kr. Og ja desværre. Det står i min straffeattest. I fem år vil det stå der, men politiet har mulighed for at se det i 10 år.

@COA: Sig mig, det kan vel ikke passe at der er forskelsbehandling. Synes at ulovlige våben lyder noget mere alvorligt end et gram speed. Plus du havde RC. Ikke fordi jeg er sur over du slap udenom. Synes da det er ganske fedt du undgik både bøde og plet :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2009 20:17 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2006 16:38
Indlæg: 1440
Geografisk sted: !!!
Hmm.. Tjaeh jeg skal heller ikke kunne sige noget med sikkerhed - men det er sådan jeg forstår det..


Du må meget gerne melde tilbage når du har fået bøden :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2009 20:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 dec 2005 11:40
Indlæg: 262
Hvilke våben var der tale om? :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jul 2009 20:47 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Politiet har mulighed for at se det resten af dit liv, ikke kun 10 år. De 10 år er den offentlige straffeattest, dvs. den som de offentlige myndigheder kan få udleveret.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jul 2009 14:03 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jun 2007 23:17
Indlæg: 64
spiffeh skrev:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/straffeattester/

- Sådan som jeg forstår det, kommer det an på om du bliver dømt ud fra paragraf 191 (som vidst primært er salg, men 10g er jo også en sjat) - eller loven om euforisende midler..

Men altså, da du siger du kun modtager 2000kr i bødestraf, så tror jeg ikke du skal forvente at det bliver opført på din straffeattest.


Jeg blev dømt ud fra loven om euforisende midler, hvilket står på bøden. Tror jeg vil prøve at ringe til dem så, bare for at være helt sikker.

EDIT: Jeg ringede til dem, men personen jeg snakkede med sagde, at jeg skulle ringe tilbage en hverdag, da han ikke vidste det.

Jeg har dog fundet dette på nettet: http://www.politi.dk/da/borgerservice/s ... SubHeader4

Er dog lidt i tvivl om hvilken på skemaet det er, da der ikke står noget om bøde v. narkotikaloven.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jul 2009 18:21 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
@COA: Hvis du er blevet taget med våben kan du godt regne med, at du ikke er sluppet fra det uden bøde. Og det vil helt sikkert kunne ses på din straffeattest...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jul 2009 18:39 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2006 20:51
Indlæg: 2145
Geografisk sted: Jylland
Må hellere understrege at han også skriver at den ikke er kommet endnu.

Men øv situation, for der venter en klækkelig bøde + våben på straffeattesten.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jul 2009 10:03 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2009 11:13
Indlæg: 29
Så kiggede jeg i postkassen og fandt et brev fra Roskilde politi... Blev taget med 18 gram hash på festivalen til eget forbrug, og får en bøde på 3000 danske kroner. Den kan dog halveres hvis årsindtægten ikke overstiger 137.100 kr. Om det kommer til at stå på straffeattesten er jeg ikke klar over. Det er forresten min første officielle lovovertrædelse, så med et trylleslag er jeg samfundets fjende nr. 1. VOGT JER!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009 11:31 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2009 11:13
Indlæg: 29
EDIT: Tog ind på den lokale politistation for at blive oplyst omkring sagen, og det kommer til at stå på straffeattesten. det viser sig så at ingen af de vagthavende betjente kunne oplyse mig om hvor lang tid pletten vil husere i den sorte bog, og forvirringen var åbenbart total da jeg også spurgte om bødenedsættelse.

"Tag en folder og læs den!" "Der står det hele omkring straffeattesten." "Den ligger lige nede under disken, nej til venstre sagde jeg". Jeg tager folderen og bliver præsenteret for en svært gennemskuelig tabel hvor jeg ikke lige kan genkende min egen situation blandt felterne, og beder betjenten om at uddybe. "Tjah, det er jo lidt svært at læse. Vent, her står det! Hmm nej det duer ikke, du er jo ikke under 18 år." Han opgiver, og konverserer lidt med sin kollega. Derefter ringer han til bødekontoret, og beder om assistance. Han bliver stillet om to gange. Fastnet telefonen på kontoret strejker, og han ringer op igen via sin mobiltelefon.

Der er stadig halvanden time til han har fri, så irritationen over at blive forstyrret vokser. "Ja goddag, jeg står her med en fyr der har fået en bøde fordi han har røget hash, og gerne vil vide noget omkring straffeattest og nedsættelse af bøde." Han kigger op over brillerne på næsetippen og rækker mig hans mobiltelefon. *suk* "Her, hun vil snakke med dig". Jeg oplyser derefter mit cpr-nummer. Hun fremkalder sagen på sin computerskærm og siger: "Godt, du kan måske få nedsættelse af bøde, men hvor lang tid det står på straffeattesten må du spørge en anden om. Du skal ikke gøre mere, jeg sender en ny straffeattest til din adresse, og så må du ringe igen i morgen".

Jeg beder derefter betjenten om min private straffeattest på papir, og den er tilsyneladene helt ren fordi sagen åbenbart ikke er afgjort endnu. "Den kan du jo så bruge til at søge arbejde med" fniste han. Jeg takkede for ekspeditionen, gik ud på deres toilet og lagde en ordentlig dej før jeg forlod Justicias hule.

Det er jo fint. Det hele er glimrende, bortset fra det faktum at ingen på stående fod kunne oplyse mig omkring tidsrammen for forseelsen, og at hele beukrati-systemet føltes så opgivende og langsomt, som en fod der slæber en lænke af tung tung ineffektivitet og hovmod. Det fungerer bare ikke.
En af de ting der irriterede mig var, at de hele tiden skulle kommentere min forseelse som om det ingenting var, og dog er det alligevel så alvorligt at det står på attesten som mine fremtidige arbejdsgivere så kan græde snot over; "Høh høh, det var da noget af en koger du havde dig på festivalen, hva?" "Hvor havde du købt det henne?".

Ufattelige ressourcer politiet bruger på bekæmpelse af cannabis, og administrering af sager... Ufattelige menneskelige omkostninger. Ufatteligt at de fleste politikere stadig ser forbuddet som den eneste udvej.

Nu er det heller ikke fordi at det er et større problem for mig, jeg begynder på en videregående uddannelse og ved stort set hvor jeg vil hen med mit liv. Det har faktisk aldrig gået bedre :) Bøden er just a drop in the bucket. Jeg føler bare en dyb dyb frustration over det faktum at jeg nu er kriminel fordi at jeg "Har røget hash".


Senest rettet af Alcaeus Taktika 20 jul 2009 22:16, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009 18:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 apr 2009 11:37
Indlæg: 319
Geografisk sted: Helt væk
yeti skrev:
Politiet har mulighed for at se det resten af dit liv, ikke kun 10 år. De 10 år er den offentlige straffeattest, dvs. den som de offentlige myndigheder kan få udleveret.


Hvis man kigger på politiets hjemme side http://www.politi.dk/da/borgerservice/s ... eattester/ (kig i bunden)
Så er der ikke nogen former for domme der står på din private straffeattest i 10 år men max 5 år og det er kun hvis du bliver dømt en ubetinget dom...
Med hensyn til våben loven, så hvis der kun er tale om blank våben (knive, sværd m.m.) så for du en bøde og der vil stå en note om at du er blevet taget med et eller flere blank våben i 2 år på din attest


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009 21:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 jul 2009 01:36
Indlæg: 16
Hej moderator. Hvorfor blev mit svar til personen som var taget med 18g hash slettet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009 21:31 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 aug 2005 23:34
Indlæg: 411
Geografisk sted: hjortshøj
Alcaeus Taktika skrev:
Yeah, jeg håber på det bedste. Står i en situation hvor jeg skal til at finde arbejde, så det er meget relevant om min private straffeattest er ren eller ej. Hmm, fuck it, jeg tager ind på politistationen i dag og får styr på det hele. Skal nok skrive i denne tråd når jeg ved besked. 18 gram er da alligevel også en "større" mængde, så det undrer mig faktisk lidt at de vurderede det til eget forbrug.

hvad? "en "større" mængde".....det er da kun 3-4 dages forbrug!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009 21:57 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Brown skrev:
yeti skrev:
Politiet har mulighed for at se det resten af dit liv, ikke kun 10 år. De 10 år er den offentlige straffeattest, dvs. den som de offentlige myndigheder kan få udleveret.


Hvis man kigger på politiets hjemme side http://www.politi.dk/da/borgerservice/s ... eattester/ (kig i bunden)
Så er der ikke nogen former for domme der står på din private straffeattest i 10 år men max 5 år og det er kun hvis du bliver dømt en ubetinget dom...
Med hensyn til våben loven, så hvis der kun er tale om blank våben (knive, sværd m.m.) så for du en bøde og der vil stå en note om at du er blevet taget med et eller flere blank våben i 2 år på din attest


Det har du da ret i, men hvorfor citerer du mig i forbindelse med at du siger det? Bare nysgerrig...

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2009 22:06 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2009 11:13
Indlæg: 29
cloud9 skrev:
Alcaeus Taktika skrev:
Yeah, jeg håber på det bedste. Står i en situation hvor jeg skal til at finde arbejde, så det er meget relevant om min private straffeattest er ren eller ej. Hmm, fuck it, jeg tager ind på politistationen i dag og får styr på det hele. Skal nok skrive i denne tråd når jeg ved besked. 18 gram er da alligevel også en "større" mængde, så det undrer mig faktisk lidt at de vurderede det til eget forbrug.

hvad? "en "større" mængde".....det er da kun 3-4 dages forbrug!


Ja da, men nu tænkte jeg på grænsen imellem "Til eget forbrug" og "til videresalg". Havde hørt at den gik ved 5 gram.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2009 00:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 aug 2005 23:34
Indlæg: 411
Geografisk sted: hjortshøj
jeg tror du tænker på pulver hvor grænsen ihvertfald for 5 år siden var på 10g for amf, grænsen for hash vil jeg gætte på er 100g...den burde ihvertfald ikke være mindre!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2009 13:55 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2009 11:13
Indlæg: 29
Update:

Haha, nej hvor de tåger rundt. Efter fire omstillinger fra det nr. jeg skulle henvende mig omkring sagen på, blev jeg omstillet til kriminalregistret;

"Kriminalregistret, hvad kan jeg hjælpe med?" "Ja hej, jeg har fået en bøde for besiddelse af euforiserende stoffer, og vil gerne vide hvor lang tid det kommer til at stå på den private straffeattest. Jeg har overtrådt paragraf 27 stk. 1. og politiet mente at det kom til at stå imellem 2 og 5 år, nu vil jeg gerne have et klart svar, hvis det kan lade sig gøre?" Damen i den anden ende svarer: "Ha, de aner jo ikke hvad de snakker om!" "Hvis du bare har fået en bøde for besiddelse så kommer det IKKE til at stå på din straffeattest."

Så bottomline er: Jeg får en bøde på 3000 kroner (Halveret til 1500 kr på grund af lav indtægt) og INGEN plet på den private attest. Punktum.

Så trådstarter. Rest easy:-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team