Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 apr 2024 11:38


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 nov 2023 10:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 nov 2023 10:36
Indlæg: 3
Dette er mit første indlæg så jeg vil lige sige hej alle sammen! Jeg har læst med i årevis men aldrig postet før nu. Jeg er flyttet og er dermed også flyttet væk fra min ellers trofaste kilde og har nu brug for at være selvforsynenede ☺️

Så, i den forbindelse har jeg brug for at finde en nem og enkel varmekilde, der kan sørge for en jævn temperatur på 18-23 grader uden at jeg behøver at overvåge hele tiden. Jeg tænker et lille bitte afskærmet “drivhus” inde i en bygning som ikke er opvarmet og heller ikke vel isoleret, men trods alt en bygning. Kan man bruge de der røde pærer til det? Det må gerne være så elbesparende og miljøvenligt som muligt. Jeg er helt grøn, så alle tips modtages ☺️


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 nov 2023 12:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
Davs og velkommen til-ish :)

Hvad ligger temperaturen på i bygningen, altså hvor meget skal der varmes op? Det lyder sådan set til at du har en ret god idé der, men jeg ville nok anbefale et rigtigt gro telt, da de er forholdsvist varme isolerede i hvert fald dem fra Homebox, i forhold til et plastik drivhus.

Hvis det er sådan virkelig uisoleret ala en gammel lade, så skal der nok mere end en pære til for at varme det op om natten når lyset er slukket, men du kan jo også spare penge på strøm ved at køre der, så er der bare mindre tid til at se til planterne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 nov 2023 19:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 246
går ud fra at det er cannabis der skal dyrkes.
Du skal have et gro rum som er lidt isoleret, det behøver ikke være meget, de gro lamper der er behov for, LED eller HSP, giver rigeligt varme til at holde rummet opvarmet, Er rummet tilstrækkeligt isoleret er det ventilationen der styre temperaturen, så hav en udsugning med omdrejningsregulator. Inde i rummet skal der være en god cirkulations blæser, også så den kolde indsugning bliver blandet op.
Det er nemmest at dyrke autoér, de kan stå med lys 24 timer i døgnet, så behøver der ikke være noget suppleringsvarme. Hvis der skal holdes varmt om natten ved dyrkning af photoér kan en alm varmeblæser med termostat bruges, jeg ved det ikke, men tror at en IR pære vil forstyrre den krævede mørkeperiode når der skal sættes i blomst.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 nov 2023 09:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 nov 2023 10:36
Indlæg: 3
fkn taxamike skrev:
Davs og velkommen til-ish :)

Hvad ligger temperaturen på i bygningen, altså hvor meget skal der varmes op?


Der er nok nogle få grader mere end udenfor. Det lyder smart med et grotelt. Er det forsvarligt at kombinere det med en varmemåtte? Jeg kan evt. overvåge temperaturen via en app.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 nov 2023 09:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 nov 2023 10:36
Indlæg: 3
Ryhudaso skrev:
går ud fra at det er cannabis der skal dyrkes.


Det er svampe, og tak for beskrivelsen alligevel ☺️ Der er ok lys og det fylder ikke særlig meget, så jeg er mest ude efter at kunne opvarme uden at skulle varme et temmelig uisoleret rum op.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 nov 2023 10:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
Du kan sagtens bruge en varmemåtte i et telt, men den skal op på noget der ikke er brandbart.
Nu ved jeg ikke hvor mange du vil lave men hvis du kan finde en flamingo kasse og noget rockwool (eller gammelt tøj eller hvad du nu har), så putter du rockwool i to plastiksække (det er for at det er isoleret og ikke flyver ind i kassen, især gammel rockwool er fuld af gær bakterier fra luften), og så bare en på hver side med gaffa rundt om. Så har du en fint isoleret kasse. Men skal du lave mange kits så er et af de der lave grotelte nok ideelt for så dyre er de heller ikke, så bare smid tæpper (de der grå hundetæpper feks)over.

Hvis du har en varmemåtte der kan regulere efter luftens temperatur, så er det du skal være mest bange for jo at det *kan* blive for koldt i løbet af vinteren (det kan blive -15-20 i Danmark), hellere for meget isolering end for lidt.

Jeg ved ikke hvordan svampe har det med lys fordi normalt dyrker man dem i mørke,men de gror jo udenfor i naturen så idk..

Der var lidt inspiration til dig :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2023 14:31 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Et trick til en varmekilde kan være en cocioflaske med vand i og så et akvarievarmelegeme ned i=)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2023 18:23 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 mar 2006 20:21
Indlæg: 910
Varmemåtter er ofte brugt til svampedyrkning. Har aldrig selv benyttet mig af det. Men har engang spist nogen der var dyrket på varmemåtte :)

_________________
http://Lucipher.dk/


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team