Vil lige tilføje nogle små notater, som eventuelt kan hjælpe andre.
Hvis i bruger brune ris og ingen trykkoger har, så husk at lad jeres ris stå og trække i koldt vand i minimum 4 timer for at genoplive bakterie endospore, ellers vil i med sikkerhed blive ramt af sur råd!
Jeg startede oprindeligt ud med 2 små glas spawn, som blev tungt ramt af sur råd - dette redede jeg dog ved at slå kagen ud, rense og skrabe og derefter stille dem i en plastik pose i 2-3 dage for at konsoliderer og tørre ud.
Derefter brugte jeg det til at lave grain-2-grain i større glas (denne gang huskede jeg at lade risene trække)
Blev derefter ramt af grøn mug i mine store glas, hvor jeg tog en flamme steriliseret spiseske (husk at lade den køle af) og gravede en god skefuld rundt om det mug ramte mycelium ud i ét hug - derefter dyppede jeg en tør alcoswab i hvidvins eddike og tørrede glasset af indvendigt hvor muggen var (google fortalte mig det er en af de mest effektive måder at komme både muggen, men også sporene til livs)
Derefter var der intet at se, glassene blev brugt til at spawne til bulk og der har ikke ét tegn på kontaminering været i min tub!
TL:DR; Det kan betale sig at være hårdnakket trods alle "svampe eksperters" råd!
Opdateres.