Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 14:26


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 aug 2016 18:04 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2015 22:46
Indlæg: 8
Hej o/
Første gang med et mexican growkit.
Var lidt bekymret for kontaminering eller for lav temperatur (ca konstant 20grader), men efter 18 dage kom første pin og jeg tænkte at nu ville der komme gang i butikken.
Nu et par dage efter er der stadig kun 1 svamp som står majestætisk (7-8 cm), men helt alene....
Er det usædvanligt?
Skal jeg bare høste solosvampen når den er klar, så vente og se tiden an et par dage - eller skal jeg høste og dunke kagen og satse på at næste batch bliver mere mangfoldigt - eller hvad?
Gode råd vil blive værdsat.

Hilsen Noob boy


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 aug 2016 18:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2015 22:46
Indlæg: 8
Ok, kan se at jeg ikke har postet i den rigtige tråd vedr "spørgsmål til growkits" - beklager.
Evt en admin kan flytte til korrekt tråd?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 aug 2016 21:59 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Growkits bliver lavet med multispore, så det er aldrig til at vide hvad der kommer op. Det lyder dog meget underligt at der kun er en svamp og umiddelbart kunne jeg godt mistænke en kontamination.
Kan du ikke smide nogle billeder op af kittet? Gerne lidt tæt på, så det er til at se om det er sund mycelium der gror deri.
Forresten, så er 20°C helt perfekt.

Jeg ville helt klart tage en sporeprint på den ensomme svamp og lave min egen sporeopløsning og så inokulere en masse PF tek glas.
Og så ville jeg dunke og prøve at se om ikke næste flush ville give et bedre yield. :)

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 aug 2016 00:03 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2015 22:46
Indlæg: 8
Tusind tak for svar,
Der er som det ses af billederne ikke særlig meget mycelium på overfladen, men siderne er helt hvide.
Svampen kommer også ude fra siden, så det kan være at der ikke er tilstrækkelig med vækst til at der kan sættes pins inde i midten af boxen.
Jeg har dog ikke de store forudsætninger for at vurdere om det er sundt eller ej - håber at billederne giver en idé.

Billede
Billede
Billede
Billede

På forhånd tusind tak o/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2016 00:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2010 09:54
Indlæg: 998
Geografisk sted: Gartneriet
Ja det er sku en lækker en den der :D
Min korte erfaring med kits var at jeg havde ikke omgivelserne til det. Boede dengang i et værelse hvor der var fælles toilet, bad og køkken så kunne ikke lave et sterilt miljø dér. Så det blev i min lille hule...
Men pga et lille rum hvor der blev røget en del smøgere, bong og joints samt dårlig udluftning resulterede i en enkelt bette svamp... Kittet døde helt. Havde ellers korrekt temperatur og ellers fulgt alle råd efter kunstens regler. Jeg havde købt 2 ens kit fra samme vendor, hvor jeg gav 1 til en ven.

Han havde erfaring med at dyrke hamp indendørs osv, så han havde et bedre udgangspunkt. Men han fik ikke engang 1 eneste mikro-pin eller skyggen af aktivitet. Så jeg tror nogle kits bare er dømte til nederlag pga tilfældigheder

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
It ain't real, it ain't a dream... Then what is it? - Psychedelic Reality!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2016 00:45 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2015 22:46
Indlæg: 8
Tak for input.
Ja der er selvfølgelig et utal af ting der spiller ind i forhold til succes rate.. er som sagt helt noob udi svampedyrkningens ædle kunst.
Har plukket den enlige svamp som dælme er for svedig at se på..
Billede
Helt blottet for empiri har jeg min egen teori om at myceliet ikke er vokset tilstrækkeligt til at sætte flere pins end den ene.
Så har dunket kittet i en ny omgang lunkent vand (kogt varmt vand tilsat kogt afkølet vand til en lunken temperatur) og lader det stå og trække til imorgen tidlig.
Og så prøver jeg at give kittet en chance mere ved lidt højere temperatur end tidligere (tror dog ikke jeg kan facilitere en konstant 25graders temperatur)
Men forhåbentlig er myceliet ikke kontamineret - synes det ser fint snehvidt ud på siderne, men der er som billederne ovenfor viser nærmest slet ikke noget mycelie på selve overfladen af kittet.
Burde der ikke være det hvis forholdene er optimale?
Håber ihvertfald på at en ny omgang dunking kan booste mycelie væksten og give et power yield næste gang :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2016 07:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2009 23:20
Indlæg: 1316
Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Hvis ikke det virker med anden dunkning, synes jeg, du skal klage til producenten. Så vidt jeg ved, giver de god service og sender et nyt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2016 20:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 mar 2012 21:41
Indlæg: 103
Geografisk sted: lorte øen
Pestilence skrev:
Growkits bliver lavet med multispore, så det er aldrig til at vide hvad der kommer op. Det lyder dog meget underligt at der kun er en svamp og umiddelbart kunne jeg godt mistænke en kontamination.
Kan du ikke smide nogle billeder op af kittet? Gerne lidt tæt på, så det er til at se om det er sund mycelium der gror deri.
Forresten, så er 20°C helt perfekt.

Jeg ville helt klart tage en sporeprint på den ensomme svamp og lave min egen sporeopløsning og så inokulere en masse PF tek glas.
Og så ville jeg dunke og prøve at se om ikke næste flush ville give et bedre yield. :)


Er alle growkit multispore? for har et growkit der er igang med at pinne og tænkte jeg ville forædle ved at tage ca. 5 kloner og så se hvilken stamme der giver bedst udbytte og så dyrker videre med den.
Jeg troede nemlig growkits var en stamme og så ville de 5 kloner være ens.

_________________
Vi har kun det sjov vi selv dyrker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 aug 2016 21:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2015 22:46
Indlæg: 8
Pestilence skrev:
Growkits bliver lavet med multispore, så det er aldrig til at vide hvad der kommer op. Det lyder dog meget underligt at der kun er en svamp og umiddelbart kunne jeg godt mistænke en kontamination.
Kan du ikke smide nogle billeder op af kittet? Gerne lidt tæt på, så det er til at se om det er sund mycelium der gror deri.
Forresten, så er 20°C helt perfekt.

Jeg ville helt klart tage en sporeprint på den ensomme svamp og lave min egen sporeopløsning og så inokulere en masse PF tek glas.
Og så ville jeg dunke og prøve at se om ikke næste flush ville give et bedre yield. :)


Pestilence, hvad siger du til billederne?
Kan du orientere dig tlstrækkeligt til at vurdere om myceliet ser fornuftigt ud? - og er det en korrekt antagelse at for at det skulle være optimalt skulle overfladen af kittet være mere dækket af mycelie, end det er tilfældet her?

På forhånd tak


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016 09:05 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Det er svært at sige, men jeg tror sgu det er skidt. At der kun kommer en svamp virker meget mærkeligt. Men en flot svamp, det er det.
10-20% af overfladen burde være koloniseret inden fruiting bliver initieret, men hvis man slås med mug eller bakterier, så er der ikke meget at gøre. Så kommer svampene når de kommer, hvis såfremt de overhovedet kommer.
Jeg synes det mycelium jeg kan se ser lidt "off" ud. Lidt grålig og pjusket. Umiddelbart er der ikke noget at gøre end at vente og se.
Det vil ikke forbavse mig hvis det mycelium pludselig skiftede farve.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016 09:13 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Rasmus Radiomus skrev:
Er alle growkit multispore? for har et growkit der er igang med at pinne og tænkte jeg ville forædle ved at tage ca. 5 kloner og så se hvilken stamme der giver bedst udbytte og så dyrker videre med den.
Jeg troede nemlig growkits var en stamme og så ville de 5 kloner være ens.


Ja. Men lad ikke det stoppe dig. Du er næsten sikker på at få nogle gode gener når du kloner. Og tag gerne fra flere pins eller en klynge, hvis det er muligt.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016 09:16 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2015 22:46
Indlæg: 8
Tak for svar.
Jeg monitorerer minutiøst og håber på det bedste.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016 09:38 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2015 22:46
Indlæg: 8
Update,
Ganske rigtigt den smalle ende af kittet har skiftet farve nede i den ene ende nede under kanten af bakken ... grønlig - så det er ikke så fedt.
Men til gengæld kan jeg se 2 små svampe titte frem i den anden ende.
Spørgsmålet er om jeg er nødt til at discarde hele kittet eller om jeg kan lade det der vokser fortsætte og høste når tiden er den rette..?
og er der noget jeg kan gøre for at containe kontaminationen? sterilisere en kniv og skære det dårlige væk eksempelvis?
Gode råd modtages med kyshånd!
\m/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016 10:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2015 22:46
Indlæg: 8
Mortu skrev:
Update,
Ganske rigtigt den smalle ende af kittet har skiftet farve nede i den ene ende nede under kanten af bakken ... grønlig - så det er ikke så fedt.
Men til gengæld kan jeg se 2 små svampe titte frem i den anden ende.
Spørgsmålet er om jeg er nødt til at discarde hele kittet eller om jeg kan lade det der vokser fortsætte og høste når tiden er den rette..?
og er der noget jeg kan gøre for at containe kontaminationen? sterilisere en kniv og skære det dårlige væk eksempelvis?
Gode råd modtages med kyshånd!
\m/


Nu har jeg lige tjekket yderligere efter og der er op til 4 pins - (det er lidt svært at se ordentligt efter igennem den duggede pose) de to ekstra jeg lige har spottet vokser faktisk inde i midten af kittet ovenover det sted hvor der er synlig kontamination nede i bunden af kittet.
Er det forsvarligt at lade dem vokse sig store når der er synlig kontamination (andetsteds) i kittet? og er ideen om at skære det grønne mug væk helt off?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 sep 2016 14:13 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Den generelle indstilling er at smide lortet ud.
Det er ærgerligt og det gør ondt, tro mig, jeg kender alt til det. Men konsekvensen af at lade det gro kan være værre.
Ordentlig sterilteknik er selvfølgelig nr. 1, men hvis huset flyder med trichoderma sporer, så bliver det en kamp op ad bakke.
Derudover kan man blive syg af at indånde sporerne.
Det vil ikke hjælpe at skære det dårlige kage væk, da den højst sandsynligt allerede er godt inficeret. Du ser kun overfladen som prøver at sprede sporer. Nedenunder ligger isbjerget, så at sige.

Det er rigtig skod, men det bedste er at dumpe kittet og komme videre.

Beklager at jeg kommer med dårlige nyheder. :(
Jeg gad godt jeg kunne hjælpe yderligere, men der er ikke meget at gøre.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team