Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 apr 2024 14:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 03 jan 2016 16:54 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
phpBB [video]


Der flytter bier ind hos mig i år, så har jeg læst en del og er kommet frem til at mine bier skal have mycelie-bede.

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jan 2016 21:02 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Man forstår at han har svært ved at bryde igennem i akademia, men det er godt nok interessant det dér! Det bliver spændende at følge afdækningen.

Tak fordi du delte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jan 2016 01:31 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 mar 2013 19:34
Indlæg: 390
Der er en stadig strøm af forskning og opdagelser i hvordan økosystemets forskellige organismer afhænger af hinanden på kryds og tværs, så jeg forstår ikke det ekstraordinært sensationelle ved at opdagelsen er gjort i svampenes rige. Men ikke desto mindre er det vel psykotiske ildsjæle som ham der gør en forskel.

_________________
Lov og ret er et net
med så sære masker i,
at de små hænger på
og de svære slipper fri.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2016 11:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2009 19:49
Indlæg: 622
Geografisk sted: Neden under min kat
Rigtigt spændende. Ryger straks videre til de biavlere jeg kender.

_________________
"Har festen varet for længe?"-knappen: Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Hvad bobler for tiden:
Mjød


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2016 17:27 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Skyggen skrev:
Der er en stadig strøm af forskning og opdagelser i hvordan økosystemets forskellige organismer afhænger af hinanden på kryds og tværs, så jeg forstår ikke det ekstraordinært sensationelle ved at opdagelsen er gjort i svampenes rige. Men ikke desto mindre er det vel psykotiske ildsjæle som ham der gør en forskel.

Det korte og små arrogante svar må være, at blot fordi du ikke kan se det, betyder det ikke, at det ikke er ekstraordinært. I øvrigt må det siges, at Stamets nok ikke er så meget mere ildsjæl end allemulige andre forskere. Intens interesse er lidt et must, for at vie sit liv helhjertet til noget der generelt ikke er fantastisk økonomi i.

For mig er der et væld af implikationer i netop dette forhold, jeg finder meget interessante. Fx hvorvidt svampen aktivt lokker bierne og der er et symbiotisk forhold - og i så fald hvad de får ud af det. Dernæst hvordan bierne finder svampen - taget i betragtning det enorme evolutionære arbejde angiospermer har været igennem for at tillokke bestøvere.
En anden ting er ganske enkelt at det overrasker mig, at der i mycelium kan være nok tilgængeligt sukkerstof til en så intens indsamling som vises og beskrives i videoen.

Samtidig er det også, så vidt jeg ved, den første beskrevne symbiose mellem bestøvere og svampe - hvis altså det viser sig at være tilfældet at svampen også drager fordel, og ikke blot bliver plyndret. Kun gjort mere interessant af at det er velkendt at ændre koloniale insekter har symbioser med svampe, som det ses ved bladskærermyrer.

Derudover kommer klarlægningen af nye kemiske stoffer og molekylære mekanismer - fx hvad der drager bierne og hvordan dette reguleres i kontrast til pollination; altså hvilke regulatorere styrer prioriteringen.


Man kan tænke på utroligt mange ting, meget mere end jeg har tid til at remse op her - det kan man jo altid - men jeg synes dette er ret spændende. Og så har jeg som barn oplevet bier opføre sig på samme måde, men heller aldrig selv tænkt tanken så langt ud (måske forståeligt for en 6-7 årig), hvilket kun addere til interessen.
I alle tilfælde, selvom muligheden for at det viser sig at være ret mondænt findes, synes jeg din tilgang er meget forsnævret. At sige: "Vi kender A, og B ligner A lidt, derfor er B ikke specielt interessant", er en meget dårlig tilgang. Det interessante ligger i den lille forskel. Set stort nok, er alt liv ens og relativt kedeligt.

.. Og så er der jo også alle de eksperimentelle ting som jeg er sikker på blive rigtig spændende for KaktusKlausen at prøve, men jeg vil nøjes med at tale på mine egne vegne..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2016 22:49 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 mar 2013 19:34
Indlæg: 390
Randomname skrev:
I alle tilfælde, selvom muligheden for at det viser sig at være ret mondænt findes, synes jeg din tilgang er meget forsnævret. At sige: "Vi kender A, og B ligner A lidt, derfor er B ikke specielt interessant", er en meget dårlig tilgang. Det interessante ligger i den lille forskel. Set stort nok, er alt liv ens og relativt kedeligt.

Det er ikke min tilgang, erstat 'interessant' med 'banebrydende'. Men der har du så ret i at jeg med manglende naturvidenskabelig baggrund nok ikke burde udtale mig om det.
Stiller slet ikke spørgsmålstegn ved interessen, det lyder lidt som om du var af den opfattelse.
Jeg synes ikke (studiet af) liv er kedeligt, ej heller synes jeg at det interessante ved liv er betinget af graden af biologisk diversitet, der er jo intet at måle efter. Liv vil altid være forskelligartet, og man kan altid skalere perspektivet.
Nå, tilbage til svampen:
Hvis vi antager at forholdet er mutualistisk, så er det jeg tænker på (ud af de mange ting der er at tænke på) hvad svampen skulle have af fordel hvis der ikke er tale om at bierne spreder dens afkom. Er der andre muligheder?

_________________
Lov og ret er et net
med så sære masker i,
at de små hænger på
og de svære slipper fri.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team