Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 00:31


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 jun 2013 16:42 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Her er en lille hurtig guide til hvordan du let og forholdsvis simpelt får
startet op med at dyrke svampe.


Det du skal bruge:
    Økologiske fuldkornsris, eller Økologisk brun rismel. Alternativt kan man blende risene.
    Vermaculilte - jeg plejer at bruge 2-4 mm stykker, og køber mit i en dyrehandler med reptiler.
    Vand fra hanen
    200 ML glas (Eller andre koniske glas, men 200ml har jeg fundet til at være en passende størrelse.
    Sporeprint/Sporesprøjte (kan købes på nettet, ellers findes der steder hvor du kan få sporeprint til ingen penge på nettet)
    Sølvpapir
    Trykkoger (Har hørt man også kan bruge en alm gryde med låg på)

Billede
Billede


Det første du gør er at dele risen op. Vi plejer som regel at tage en del ris, til 2 dele vermaculilte.
Man kan også gå 3, eller 1.5 - det op til en selv hvad man synes virker bedst.
Så - du tager dine glas, og fylder den med ris. Nu har du en del ris, så tager du samme glas og fylder 2 gange med vermaculilte.
Nu har du lavet en lille blanding, så ganger du bare op. hvis du fx har 9 glas så er det 3 gange ris, 6 gange vermaculilte.
Hvis du ikke har fået fat i rismel, skal du her blende risene.
Derefter tager du dit vermaculilte, og hælder vand i. Det skal gerne være sådan at når du tipper skålen, skal
der løbe en lille smule vand ud fra vermaculilten nede i bunden.

Billede

Nu holder du rismel'en i, det hele på engang og så mixer du det hele sammen.


Derefter fylder du dine glas med blandingen, op til 1.5 cm under kanten af glasset.
Billede

Se om du kan lade være med få noget af blandingen på sidste 1.5 cm.


Nu har du fyldt dine glas, og nu tager du noget papir, din finger eller lign og sørger for at de sidste 1.5cm
er fri for snask. Det er for at undgå at kontaminationer udefra kan kravle ned i din kage oppefra.
Det er også af samme grund at du nu fylder glasset op til kanten med tørt, vermaculilte. (ikke ris, kun vermaculilte)
Billede


Og så lægger du et dobbeltlags stykke sølvpapir hen over glasset.


Nu! er du klar til at koge dine glas.. Hvor meget, hvor længe osv må du prøve dig frem med.
Men vi plejer at koge det i ca 1.5 time.
Billede


Når du nu tager dine glas ud af trykkogeren/gryden lader du dem stå til næste dag for at køle ned.
Og så gør du din sprøjte med sporeprint klar.

Billede


Du sprøjter 4 gange i hvert glas, gerne ud mod kanten så du kan følge med i hvor hurtigt det går om en uge.
Og du skal sigte efter at sprøjte 2-3 af de små "hakker" på en 10ML sprøjte. altså, ca 1ML i hver glas, fordelt over 4 steder.
Husk at sterillisere nålen med en lighter, eller endnu bedre - en spritbrænder for hver 2-3. glas du inkuberer.
Billede

Nu folder du et stykke sølvpapir mere, og ligger henover - stil dem ved 24-25 grader (min personlige erfaring siger mig at det er en god temperatur, igen -
der er plads til forbedringer, så prøv dig selv frem)
Nu går der 3-4 uger, og dine glas vil se sådan her ud:
Billede
Billede

Du vil gerne have at bunden er helt hvid før du føder dine glas ud i din kasse + en uge.
Det vil sige er glassene helt hvide overalt efter 4 uger, så giver du dem lige en uge mere, eller til du kan begyndte
at se svampe gro dernede.
Nogle folk foretrækker at dunke sine kager (smide dem i vand i 24timer) før de føder dem, jeg plejer ikke at gøre det på første omgang.
Jeg plejer at have mine svampe ved 22 grader, når de er færdig koloniseret og ude af glassene.

Men hvis alt går vel, skulle du gerne kunne høste svampe om 4-6 uger.

Billede



Hvis du har lidt ekstra penge at bruge på det her, så vil jeg anbefale dig et få fat i et varmelegeme og 4 stk bedrollers.
Jeg plejer som regel at tage en bedroller, fylde vand i bunden, ligge varmelegement derned i og så sætte en kasse
mere ovenpå. På denne måde kan du have en kasse har korrekt temperatur, og det gør svampedyrkning så meget nemmere for en selv
Medmindre du selvfølgelig allerede har rum/steder der har konstant 25/22 grader i temperatur


Hvis du står tilbage med tvivl om hvordan man laver et sporeprint, så har Hypnos lige været så cool at lave en guide til dig! Super simpelt.
Hypnos skrev:
For at lave en sporeopløsning, skal der bruges:

1. Rent shot glas.
2. Vand (demineraliseret vand er bedst men ikke nødvendigt)
3. Sprøjte
4. Skarp kniv
5. Spore print.
6. Sprit/ isopropylalkohol
7. Toilet papir

Frem gangs måden:

1. Først koges der noget vand i en gryde, i mens vandet bulderkoger suges vandet op i sprøjten, og sprøjtes ud igen i vasken. Dette gøres 3 gange. Dette er kun nødvendigt hvis du ikke har en ubrugt sprøjte.
4 gang vandet suges op i sprøjten, gemmes det og køles ned enten i fryseren eller under den kolde vandhane.

2. Nu finder du shot glasset, (det skal være rent!) spore printet, kniven, spritten, og et stykke toilet papir frem.
Kniven afsprittes, og der ventes til spritten er fordampet før en smule af spore printet skrabes ned i glasset, der skal ikke bruges særlig meget. Lad vær med at skrabe hele spore printet det er spild og ikke nødvendigt - gem resten af spore printet til senere brug.
Sprøjten med vandet skulle på nuværende tidspunkt gerne være koldt, hvis ikke så køl den ned under vandhanen. Sprøjt forsigtigt vandet ned i shotglasset med sporene, og mix sporene med vandet ved cirkulære bevægelser. Sug vandet op i sprøjten igen, og ryst den evt. for at fordele sporene yderligere.

Ekstra: Hvis man ikke har en ubrugt kanyle og sætte på sin sprøjte, skal denne afsprittes, og varmes med en lighter inden sporevæsken suges op.

Opbevaring: Sporeopløsninger kan holde i mange år, under de korrekte forhold. Læg sprøjten ned i en zip-pose eller lignende og ind i køleskabet.


Senest rettet af Flux. 25 jun 2013 20:00, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2013 16:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 maj 2010 22:06
Indlæg: 957
Geografisk sted: Syd for Skagen
Flux, ingen tvivl om du har lavet en smuk og nem guide at gå ud fra, men der er allerede en herinde, men der er billederne dog udløbet, så fin gennemgang :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Bekendtgørelse om euforiserende stoffer
Cannabis Guide

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2013 17:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Synes også at mindes jeg havde set en herinde?
Nu er der en mere :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2013 17:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 maj 2010 22:06
Indlæg: 957
Geografisk sted: Syd for Skagen
Så er de som er på udkig efter et svampeeventyr også helgraderet ;)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Bekendtgørelse om euforiserende stoffer
Cannabis Guide

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2013 18:07 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
Fin og nem guide, så burde alle kunne være med. Det skal jeg da prøve!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2013 19:42 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 okt 2009 20:33
Indlæg: 732
Geografisk sted: Agrabah
Heelt sikkert der, det er jo mega overskueligt opsat! Det prøver jeg helt sikkert ved næste lejlighed, så får growkitsne sku sparket :D

_________________
"It's not the drugs. Diarrhea is hereditary, it runs in your genes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2013 20:08 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Lækker og begyndervenlig guide Flux. Jeg får helt lyst til selv at gå igang igen.

Der kan aldrig være for mange guides eller billeder af svampene :P

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jun 2013 10:08 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Godt at høre i kan bruge det! Lad os endelig se nogle growlogs/ billeder af jeres kager.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2013 17:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2002 01:01
Indlæg: 688
En sand pædagogisk perle, Flux. Du har forklaret det let og elegant og brugt simple midler så alle kan være med og ikke nok med det, så manglede vi virkelig en god guide til PF kager. Endnu en gang stor kudos til dig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2013 17:36 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2010 17:13
Indlæg: 2690
Geografisk sted: over stok og sten
mange tak flux. nu må det også være på tide at jeg kommer igang.

_________________
Because Im a faggot alright
Skal du have et gok i nøden din skidespræller ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2013 20:02 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Super fedt at i alle kan lide det, det varmer om mit hjerte! Men tak er fattigt ord, så let røv'fen og kom igang og lov mig i smider nogle billeder op herinde - det ville bare være alt for fedt!

Jeg sender kærlighed ud i kosmos til jer alle, så kan det hænge der indtil i mangler det en dag!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2013 20:30 
Offline
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 nov 2001 02:01
Indlæg: 2033
Rigtig fint med en ny og overskuelig guide. Jeg gør den til Sticky og retter hermed en reminder til mig selv og de andre moderatorer om, at der skal ryddes op i det rod, der allerede er herinde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2013 20:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Rigtig fint med en ny og overskuelig guide. Jeg gør den til Sticky og retter hermed en reminder til mig selv og de andre moderatorer om, at der skal ryddes op i det rod, der allerede er herinde.


Super cool! Ja, sad også og kiggede stickys igennem, og puha.. der er mange - og der er ikke rigtig styr på det.
Vil gerne prøve og lave en samling en dag, hvis jeg har tid.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2013 22:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 jun 2013 12:12
Indlæg: 11
Hvor ER det FEDT sat op :-) Godt gjort og nemt for selv blondinen her ;-) Sødt af dig du har brugt tid på det- den kom bare 2 mdr for sent for mit vedkommende ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2015 18:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
Hvad er de sorte sten-agtige ting i selve growboxen? Perlit?

_________________
Problemer med misbrug af stoffer? Giftlinje, hjælp osv. her.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2015 18:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009 19:14
Indlæg: 653
Tias skrev:
Hvad er de sorte sten-agtige ting i selve growboxen? Perlit?


Det ligner Leca nødder. Jeg bruger selv perlite.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2015 19:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
Nåja, perlit er den hvide mineral agtige substans. Er leca-nødder godt?

_________________
Problemer med misbrug af stoffer? Giftlinje, hjælp osv. her.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2015 08:05 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2002 01:01
Indlæg: 688
Jeg har god erfaring med Leca i bunden af growboxen og det er lettere af få fat på her i DK. Jeg skyller dem normalt i et hold vand med lidt klor og et hold kogene vand inden jeg kommer dem i bunden at kassen. Du kan også give dem en tur i ovnen, det burde også "sterilisere" dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2015 09:16 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2009 19:49
Indlæg: 622
Geografisk sted: Neden under min kat
Har også selv gode erfaringer med leca sten, og så er de billige.

Har oplevet leca med en voks-agtigsubstans uden på for at undgå at de sugede for meget fugt, når de bliver brugt til isolering, men det forsvandt hurtigt ved at koge dem første gang jeg brugte dem i et par minutter.

_________________
"Har festen varet for længe?"-knappen: Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Hvad bobler for tiden:
Mjød


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jan 2016 11:36 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Lad os lige uppe den her!

Smid endelig billeder op hvis i har gang i noget hjemmebygget setup.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team