Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 11:49


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 mar 2014 01:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 aug 2011 00:18
Indlæg: 104
Hej Svampedyrkere!

Jeg har brug for hjæææælp.

Hvorfor bliver mine Cubensis ikke større?

http://i.imgur.com/7nye1fs.jpg

Jeg har høstet det der var, og sat over til dunkning.

Det er Cubensis på rug, cased med coco/verm.


Jeg tillader mig lige at bumpe mit egen indlæg...

Jeg har nu høstet anden omgang. Det blev lidt bedre efter dunkning, men jeg synes stadig ikke helt de har udseendet med sig.

Billede

Noget siger mig det kan være luftfugtigheden der driller. Har nu smidt gennemvædet perlite i bunden af mit frugtkammer, hvor jeg før kun kørte med luftpumpe->iltsten igennem brintoveriltevand. Eller kan det være for lidt udluftning?

Tips og tricks modtages med kyshånd!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 mar 2014 13:30 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006 18:25
Indlæg: 727
Geografisk sted: den sorte muld
damn jeg glæder mig til at begynde at lave østershatte, har aldrig før gjort mig i spise svampe, og østershatten skulle jo være temmelig nem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 mar 2014 12:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 apr 2010 19:31
Indlæg: 48
damn jeg glæder mig til at begynde at lave østershatte, har aldrig før gjort mig i spise svampe, og østershatten skulle jo være temmelig nem.


Du må lige holde os updateret =) det gad jeg nemlig også godt prøve komme igang med =D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 mar 2014 12:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006 18:25
Indlæg: 727
Geografisk sted: den sorte muld
jeg har fundet nogle fine, nemme, danske guides på nettet... og det virker til at være lige til at gå igang med.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 mar 2014 16:37 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2009 19:49
Indlæg: 622
Geografisk sted: Neden under min kat
Har gjort i østershatte før, generelt en dejligt let svamp at have med at gøre og som kan vokse på næsten alt.

Fandt en gammel kultur i en kasse, flere år gammel og bare lavet ved at droppe stumper af mycelium på kogt pap, sådan her så den ud efter have stået på bordet en uges tid i sommerhuset:

Billede
Billede

held og lykke med dyrkningen

_________________
"Har festen varet for længe?"-knappen: Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Hvad bobler for tiden:
Mjød


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 mar 2014 14:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 sep 2013 14:35
Indlæg: 149
er den her klar til at komme ud i den friske luft og begynde at gro svampe? :)
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 mar 2014 20:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 nov 2013 00:42
Indlæg: 185
er den her klar til at komme ud i den friske luft og begynde at gro svampe? :)
[ Billede ]


det ser nu fint nok ud :)

_________________
DRIK VAND!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2014 23:32 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 apr 2010 19:31
Indlæg: 48
jeg gad stadig godt vide hvor folk finder petri skåle og agar ?=)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 mar 2014 23:36 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2009 19:49
Indlæg: 622
Geografisk sted: Neden under min kat
jeg gad stadig godt vide hvor folk finder petri skåle og agar ?=)


Agar kan du købe i helsekostforretninger og asian shops. Helseversionen er dog temmeligt dyr da den er økologisk.

Hvis du virkeligt ikke kan skaffe agar, kan du lave lidt substrat til halt almindelige pf-tek kager og putte 1/2 cm i bunden på hvert syltetøjsglas/honningglas. Så længe glasset er gennemsigtigt kan det bruges.

Petriskåle, kan ganske rigtigt være lidt svære at få fat i, men de kan fås i specieliserede legetøjsforhandlere eller du kan bruge ganske almindelige syltetøjsglas hvor du putter en sjat i bunden. De skal bare ikke være højere end at du let kan få en skalpel ned i dem.

_________________
"Har festen varet for længe?"-knappen: Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Hvad bobler for tiden:
Mjød


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2014 01:56 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 apr 2010 19:31
Indlæg: 48
tak for det hurtige svar <3 jeg må ind til storbyen imorgen og kigge =)!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2014 13:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 apr 2010 19:31
Indlæg: 48
"Hvis du virkeligt ikke kan skaffe agar, kan du lave lidt substrat til halt almindelige pf-tek kager og putte 1/2 cm i bunden på hvert syltetøjsglas/honningglas. Så længe glasset er gennemsigtigt kan det bruges."

Det er jeg ikke helt sikker på jeg forstår? .. Så jeg laver sådan et ris verm mix eller hvad? også bare et lille lag i bunden ?.. kan jeg så godt tage det sunde fra det usunde ?..

OGså skal jeg lige være sikker påjeg har forstået.. jeg får agar, og det skal blandes op ikke?. i sukker og vand eller hvordan det var? også et lille sylteglas jeg kan få en skalpel ned i, og et lille lag idet.. skal det så være låg på der er tæt? eller skal jeg lave et hul i toppen med filter og sølvpapir over ? =) kan slet ikke vente =D jeg har en flydende kultur i honning igang jeg lige smider et billede op af snart også, for jeg kan slet ikke bedømme hvordan det er gået =S


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2014 14:12 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Du kan nøjes med at lave en BRF/vand blanding, du skal ikke komme noget vermiculite deri. Så bare hæld et lag på en halv centimeters penge ned i bunden af glasset og trykkog det. Det er et fin erstatning for agar, en af ulemperne er dog at det ikke er lige så nemt at se hvad der er mycelium pga. farven og konsistensen. Men jeg har set mange bruge BRF som alternativ agar og med stor succes.

Hvis du får fat i agar, i pulverform eller som en klump, så skal det blandes op og trykkoges. Der er 2 opskrifter som går igen og igen. Det er Malt Ekstrakt Agar (MEA) og Potato Dextrose Agar (PDA).

MEA:
H2O 500 mL
Agar 10 g
Malt 10 g

PDA:
H2O 500 mL
Agar 10 g
Kartoffelmel 10 g
Dextrose 7 g


Låget på glasset som skal bruges skal have et filter på, ellers kommer der alle mulige nasties derned. Ved PF tek fungerer det øverste tørre lag vermiculite som filteret, den mulighed har du ikke her.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 mar 2014 23:31 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 apr 2010 19:31
Indlæg: 48
Okey så rismel i bunden et lille lag, også kog, også sprøjt lidt sporeblanding ind af hullet ned og evt ryst det lidt rundt? eller er det bedre at løfte låget og putte nogle spore ned direkte ? Og når det så vokser, kan jeg så bare skære det hvide fra det der er forkert farve siger i? også putte ned i et andet glas med en lille smule rismel i bunden, og blive ved til jeg har et rent medie ? =)

Tusind tak <3 i er simpelthen guld værd herinde ! =)! <3


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 mar 2014 01:35 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2009 19:49
Indlæg: 622
Geografisk sted: Neden under min kat
Okey så rismel i bunden et lille lag, også kog, også sprøjt lidt sporeblanding ind af hullet ned og evt ryst det lidt rundt? eller er det bedre at løfte låget og putte nogle spore ned direkte ? Og når det så vokser, kan jeg så bare skære det hvide fra det der er forkert farve siger i? også putte ned i et andet glas med en lille smule rismel i bunden, og blive ved til jeg har et rent medie ? =)

Tusind tak <3 i er simpelthen guld værd herinde ! =)! <3


Rismel og vand i bunden, har aldrig prøvet uden vermikulit, så det præcise blandingsforhold må en anden komme med. Ikke noget med at ryste.

Og jep, skær hvidt fra og put i en ny. Alt efter hvilken svampeart du dyrker vil det hvide du skal gå efter være lidt forskelligt. Men er det cubensis, hvilket jeg lidt går ud efter, så skal du have det der er rhizomorfisk. Hvidt og ligner smeltet ost eller gummi, ikke det vat-lignende.

_________________
"Har festen varet for længe?"-knappen: Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Hvad bobler for tiden:
Mjød


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 mar 2014 17:30 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 apr 2010 19:31
Indlæg: 48
Okey så prøver jeg med både ris uden og med verm.. men et sidste spørgsmål for en stund ! Hvad er det helt præcist malt er, især malt ekstrat?! Kan jeg lave det selv =) også hvis det er med kartoffelmel så kan jeg bare bruge druesukker af de der runde nogle man kan få i brugsen agtig ikke ?=) !

Samt er der fundet hepa filtre til en støvsuger agtig for allergikere er det et jeg vil smide i mit frugtkammer som luft filter, også evt ned til den kasse som min luftpumpe står i og blæser frisk luft ind.. og vil jeg egentlig have den kørende hele tiden? det har jeg haft, men jeg tænker at indtil der er ordentlig filter på gør det måske mere skade end gavn =D !


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 mar 2014 18:29 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Malt ekstrakt kan fås hos alle bryggere. Det bliver brugt til at lave øl med. Jeg har lige købt 500g for 40,-. (Fragt kostede så 45kr :? )
Druesukker kan man finde i Brugsen blandt sukker og sirup under navnet "Dextropur". Det koster ca. 30kr for 400g. Kartoffelmel står som regel lige i nærheden. :)

Jeg vil ikke mene du får behov for noget HEPA filter i forbindelse med fruiting. Dit spawn vil blive udsat for mange, mange fremmede sporer når først de er blevet sluppet ud af glasset og det er også okay. Hvis dit spawn vil kontaminere, så kontaminerer det. Det vil ikke være fordi luften ikke er blevet filtreret, det vil være fordi der har gemt sig nogle bakterier eller mugsporer i dit spawn som ikke blev nakket under trykkogning.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 apr 2014 02:50 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 apr 2010 19:31
Indlæg: 48
tja nu kører det da lidt =) får smidt billeder op her engang af mit setup =) Men er godt nok helt oppe at køre over det agar, er meget imponeret over hvad man kan få til at vokse jeg ellers havde opgivet =)! skal bare være lidt efter blandingen så det ikke bliver for flydende!

Men når jeg så har noget der ser godt ud der vokser på agar, så tager jeg og skære det fra med en flamberet kniv inde i en glovebox, også putter over i nogle glas eller plastik bøtter der er kogt sammen med noget rug der har trukket et døgn? =) også skal det rystes over den næste tid til det er næsten helt færdig, også kan man tage det og putte over i flere glas der er kogt med rug og lave casing på de fleste også ellers fortsætte med resten =)?! glæder mig godt nok også til at prøve casings og udvide til fuglefodder og savsmuld/træflis =D!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 apr 2014 08:14 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Ja, det er nogenlunde sådan det skal gøres. De skal dog kun rystes et par gange under forløbet. Første gang når de er omkring 20-30% koloniseret og så er det egentlig det, i teorien. Jeg har dog svært ved at lade det stå, så jeg ryster en gang til når det er omkring 60% koloniseret.
Og de skal være 100% koloniseret inden du begynder at overføre til andre ukoloniseret sterile rug glas. ;)

Jeg glæder mig til at se dit setup. :)

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2014 18:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 mar 2013 19:34
Indlæg: 390
Klonet Irma-østershat direkte i rug:
Billede


Men så kom der illegale indvandrere:
Billede


Rugen var ikke trykkogt, men udsat for meget varm damp i ca. 3 timer, så gad vide om jeg ikke fik udryddet alt dér eller om det var en anden fejl i sterilteknikken. Metoden har dog virket fint før.
Hvis nogen er interreseret i at se min ret så nice glovebox, så smid en privat-besked. :)

Edit: glemte lige at nævne at rugen blev overhydreret. Glemte dem, så de fik 48 timer i blød, plus et lidt for langt efterfølgende opkog. Det resulterede også i flere sprængte kerner. Jeg gætter på at dette har været fejlen, så nu har jeg lært min lektie.

_________________
Lov og ret er et net
med så sære masker i,
at de små hænger på
og de svære slipper fri.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2014 23:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 jun 2014 23:18
Indlæg: 3
Overvejer noget svampe dyrkning, vil spørge, er det "sikkert" at dyrke dem hvor man også lever? har læst noget med at de som modne udsender nogle spores som vidst ikke er helt gode for helbredet? (er ny på forumet ved ikke helt hvor jeg skal poste sådan nogle spørgsmål.. men det her virkede rigtigt :D )


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team