Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 16:14


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 sep 2006 20:58 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Ja her vil jeg lige smide min grow log op med billeder fra mit svampegrow.

Printet blev bestilt hjem og jeg gik i gang med at flå alt inventar ud af mit badeværelse. Derefter hældte jeg 1/5 rodalon og 4/5 vand i en bestøver og sprøjtede mit badeværelse til med det og lod det desinficere i nogle minutter.

Derefter fik jeg kogt vand og afkølet det, hældt det i et glas og fik skrabet printet der i. Derefter fik jeg suget det op i en sprøjte.

Så fik jeg blandet mit vermaculite, øko brune ris og vand i det rette forhold og smidt det i mine glas.
Derefter stod den på 2 timers kogning i en alm. gryde.

Så gik jeg ud på mit desinficerede badeværelse og fik inficeret kagerne med sporeprintet.

Og nu 2 uger senere, ser det sådan her ud:
Billede


Ingen kontamineringer overhovedet. Så langt så godt! :D




Edit d. 26.08.07:

____________________________

Indkøbsliste:
- Sporeprint
- Vermaculite
- Økologiske brune ris
- Geléglas el. andre glas m. konisk form
- Bedroller eller andet terrarie
- Rhodalon
- Engangssprøjte m. kanyle
- Gummihandsker
- Støvmaske el. anden maske
- Sprit

+ Gryde, sølvpapir, hammer og søm.
____________________________


Fremgangsmetode til dette grow:

STEP 1.
Lav sporekanylen

- Hvis du har et lille badeværelse (som jeg) så flå alt inventar ud der fra og vask rummet i rhodalon eller afsprit lige det stykke loft over håndvasken + vandhanen og kummen.
- så koger du noget vand i en gryde eller el-keddel, hælder det i en tubberware eller et glas (dog ikke for højt så du ikke kan nå ned til bunden med kanylen.) og stiller det i køleskabet og lader det køle ned til kropstemperatur. OBS! Mængden af vand skal helst svare til hvor mange sporekanyler du vil lave så der ikk går for meget af sporeprintet til spilde.
- Tag gummihandsker der er afsprittede og en maske for mund og et hårnet på. De 2 sidste ting kan undlades men det var det jeg gjorde og man kan lige så godt være helt sikker. Du kan også skifte til nyvasket tøj. (Selv gik jeg i bad først og stod i underbukser :D)
- Gå ud på det sterile badeværelse og tag dit sporeprint, engangssprøjte og kanyle, en lille kniv (f.eks. grøntsagskniv og glasset med desinficeret vand med. Husk at al aktivitet herude skal foregå med sterile handsker(!) og evt. maske og hårnet.
Læg en afsprittet plade over din håndvask, så har du et perfekt arbejdsbord til formålet. :wink:
- Find et shotglas eller andet småt glas med en fordybning i bunden. Tag noget af det sprit du bruger til at smøre hænder og materialer i og hæld en lille sjat på shotglasset som du har stilt på hovedet. (Andet end et shotglas kan også bruges.) Tænd derefter ild til sprittet og voilá, du har en helt steril flamme.
- Tag din kniv og hold og flammen i et par sekunder. Find sporeprintet frem og skrab det ned i glasset med sterilt vand. Omryst glasset
Tag derefter din kanyle og sprøjte, hold nålen over din rene flamme til den lige er rød og sug sporeopløsningen op.

BINGO! Du har nu lavet din sporekanyle. Læg den et sted hvor du ikke taber den på gulvet eller mister den. :wink:


STEP 2.
Lav dit substrat.

Så skal vi have lavet et substrat der kan komme i glassene. Selv regner jeg mængden ud fra at jeg har 6 geléglas af de der hedder ½ pint size. (se billeder i første post) Gå i Føtex eller hvad du nu har og køb et par poser brune økologiske grødris. (føtex har et rimeligt udvalg.)
Derefter finder du en forhandler til vermaculite, selv købte jeg 2 x 5,5 kg på fandt da hurtigt ud af at det var godt givet ud da jeg modtog dem og så hvor lidt der reelt skal til at lave 6 glas. :)

Men tag nu et af dine glas op. Hvis du har 6 glas, skal du fylde glasset 4 x med vermaculite og 2 x med ris. (dvs. i forholdet 2/3 verm og 1/3 ris. Hæld det op i en skål eller lign. og tilsæt nu det der svarer til 1/3 vand. Hvilket i dette tilfælde vil svare til 2 glasfulde.

Bland blandingen som Piercers PF-guide herinde viser. Der må ikke være for meget vand i blandningen. Klem en klump i hånden. Der skal helst ikke dryppe vand ud. Måske en dråbe eller 2. Man har nogenlunde en fornemmelse af det når man prøver det selv. Lad det være tilpas mættet og følg din intuition.
Når blandingen er færdig, fylder du det i glassene så de er 4/5 fulde ca. Altså lad måske 1 cm stå - der skal hældes et lille lag tør vermaculite over til at tage ydre bakterier der måtte komme ind.
Fyr et lag sølvpapir over glassene og sæt låget løst på. Løst, da der skal kunne komme lidt vanddamp ind til glassene men ikke direkte vand. (Derfor sølvpapiret. :wink: )
Nu er de klar til at blive steriliserede.

Hvis ikk du har gjort det, så slå 4 huller i låget på dine glas inden du fylder substrat i glassene.


STEP 3.
Desinficer glassene.

Find en alm. gryde (en trykkoger er selvf. altid optimalt men jeg har haft held med gryden) og sæt dine glas deri på en tallerken alt efter om den kan være der eller ej. Jeg brugte en porcelænsskål til soya (sushi) til hvert glas, bare så de ikke stod direkte på bunden.
Hæld derefter vand i gryden. Rigeligt, det fordamper hurtigt.
Sæt låg på og kog ved styrke 4 ud af 6 ca. altså ved 75% varme eller så noget. Lad dem koge under låg i 1 times tid (husk at tjekke engang i mellem om der er vand nok.)
Efter 1 time, skru da varmen på fuld styrke og giv dem ½-1 time mere ved samme procedúre.

Sluk for pladen, ryg lidt tjald og gå i seng.
Næste morgen er du klar til inokulering. :P

Det er vigtigt at glassene er helt afkølede så sporerne ikke får et shok.



STEP 4.
Inokulering.

Afsprit eller vask dit badeværelse i rhodalon igen som da du lavede sporeprintet. Tænd din rene flamme på shotglasset og tag et glas op på dit arbejdsbord. Hold nålen på din kanyle over flammen og sprøjt en lille sjat sporeopløsning ned i hvert hul på dit glas. Peg gerne sprøjten mod glassets væg så sporerne spreder sig på ydersiden. Hold nålen over flammen for hvert hul.

Når det er gjort kan du fyre noget tape over hullerne til myceliet har spredt sig nok - derefter kan du fjerne det så der kommer lidt ilt til.


STEP 5.
Fødslen.

Find din bedroller eller terrarie frem, bor huller i siden et par cm fra bunden, så terrariet kan afgive co2 der ligger sig ved bunden. Fyld et medie i som kan suge fugt, selv brugte jeg wc-ruller og lecanødder. Der er klart bedre alternativer men ruller sugede fint fugt til sig og lecanødderne holdt på det. Det vigtigste er bare at du får det hele steriliseret i en gryde, så jeg puttede lecanødder i en pose med huller og kogte dem i 1½ time. Perlite kan selvfølgelig også bruges. Derefter fyldte jeg det i terrariet, steriliserede noget vand i en elkeddel og hældte over. (OBS! hvis du bruger et glasterrarium, så lad endelig dit vand afkøle. Det kostede mig et terrarie fordi vandet var for varmt - lortet flækkede simpelthen.

Når din kage er fuldt ud koloniseret, så åbn låget og lav det der kaldes 'dunking', det er en metode hvor man fylder vand i glasset med kagen og stiller dem i køleskabet i 12 timer. Dette vil give signal til myceliet om at det er tid til at trække frugtlegemer op. Efter de 12 timer, tager du glasset ud, hælder vandet fra og finder en lille tallerken. På den hælder du vermaculite ud på i et tyndt lag og ruller din kage i det. Vask hænder først! Derefter tager du låget fra glasset, placérer den i terrariet med lidt vermaculite ned i, fugter det og placérer kagen oven på med den ende som i glasset var toppen, nedad. Luk til terrariet, udluft et par gange dagligt. Hold fugtigheden oppe, sollyset indirekte og så er det bare at vente!

Good Luck!


Senest rettet af Søvnigt Sind 26 aug 2007 13:18, rettet i alt 3 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 sep 2006 19:02 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Update:

Billede
Et (efter min mening) fuldt koloniseret glas som nu er til dunk i 12 timer.


Her kommer mit setup som er noget specielt i det. Ved ikk om det kommer til at virke. Det er lidt et forsøg.

Billede
Mit terrarie.

Billede
Lecanødder til desinficering i gryde.

Billede
Koge koge...

Billede
I mens er der sat en skillevæg op i terrariet. Jeg har nemlig ikke tænkt mig at udfylde al pladsen.

Billede
Her er der lagt en bund af toiletruller (for at suge vand) og en descinficeret box til at hæve lecanødderne op til risten, så kagen kommer op i rette højde hvor den kan afgive sit Co2.

Billede
Her er lecanødderne i.

Jeg prøvede at plante kagen ud i terrariet og den havde flere steder små "dutter" som lignede forstadiet til pins.
Min bekymring ligger dog på at jeg tror det er for tidligt jeg har plantet den ud. Den virkede også lidt tør i det og tror en gang dunk 'n' roll gør underværker. Vi får se..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2006 11:46 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Billede
- Her er der et lille billede af den søde lille kage efter en omgang dunk and roll. Det ser ud til at ha skudt det hele i gang!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 sep 2006 11:40 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Billede

Det spreder sig sgu! :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 sep 2006 12:12 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Billede
Så nu er der kommet endnu en kage ned for at gøre den anden med selskab. Jeg synes den første kage spreder ret meget mycelie. Det er måske meningen? Jeg mener bare at have læst at det indikerer et for fugtigt klima. Hvad siger du KK?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 sep 2006 17:39 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Billede

Lebensraum skal det få så! :D
Håber så inderligt på snart at se de gyldne små prikker.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 okt 2006 09:55 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Kan det passe at det er de famøse små dutter som vi kan se eller?

Billede

Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 okt 2006 16:12 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Billede

Ja her er lige det syn der mødte mig i morges.
Hilsen en glad Gaia. :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2006 19:18 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Jeg har én kage endnu som er fuldt koloniseret og den får jeg testet uden dunk and roll.

Her er lidt billeder:

Lys over akvariet + en 3. kage er dunket, rollet og plantet.
Billede

og det herlige syn der møder én når man nærmer sig akvariet.
Billede

Jeg har talt pins'ene til 30+ - det er fandme herligt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 okt 2006 21:41 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Billede:

Billede


Og så har jeg lavet et såkaldt 'flat cake tek' eksperiment som i får at se i morgen. Det er ikke en casing og heller ikke en dunk and roll tek men en form for mellemting. Et forsøg med én kage.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 okt 2006 12:22 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Og en update fra mig.

Jeg går her hjemme og tager en fridag med de små.
Har lige ladt batterier op og har fået taget nogle lækre modelfotos af dem.

Billede

Billede
- Midt i al virvaret har kage nr. 2 sat pinning i gang. Rart at se! :P
Det passer med at begge kager har slået pinning til efter en uge.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2006 16:52 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Så er jeg her med første høst! :D

Havde været ovre ved en kammerat og var meget ræd for at komme hjem til dem og at de så var vokset så meget at de havde smidt sporer men jeg kom hjem i bedst tænkelige tid!

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Billede
Og her ses den beskedne lille høst! 8)
Ved ikke hvor meget der er. Det kunne godt ligne et sted mellem 2-4 gr. tørrede.

Er det fint hvis jeg bare tørrer dem på et stykke papir i vindueskarmen?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 okt 2006 00:31 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Så er der lige lidt billeder fra kage nr. 2 og dens første flush.

Billede
Billede
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 okt 2006 15:46 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Jeg læste på den side jeg købte sporene at amazon svampe tit får større svampe ved 2. flush.. Det er der vidst noget om! :D
Billede
- Min første kage i gang med at flushe anden gang efter en gang dunk.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2006 15:14 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Her er lige billeder fra i nat hvor jeg efter en lang tur på strøget i Århus som klovn med ild og jonglering kom hjem og fik mig en pleasant surprise.

Det er den første kage der har gang i sit andet flush.

Billede
Billede
Billede
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 okt 2006 21:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Her er der lige den 3. kage som har sendt de første svampe op til høst.
Ikke særlig mange men dog én af rimelig størrelse :)

Billede
Billede
Billede

Min 4. kage har jeg valgt ikke at dunke og den ser ikke rigtig ud til at ville fremad.
Min "casing" lavede et tykt overlay men ingen pinning, så jeg tænkte på at kyle den ud. Det virkede dog som idioti da myceliet var af fremragende kvalitet så jeg hakkede kagen i små stykker og fordelte den ud i bakken igen. Nu er der pinning.. :D
Noget af kagen fyrede jeg i 2 glas fordi jeg tænkte det muligvis kunne sprede lidt mycelie og gøre kagerne endnu større men i stedet valgte de at pinne i total mørke.. Sejlivede sataner. I får billeder af det i morgen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2006 18:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Et lille overview over det lækre lille kammer. 8)

Billede

Creepy ser det ud.
Billede

Her er min flatcake (som jeg så choppede op for at få den til at pinne godt nok)
Billede

Og den del af flatcaken der røg i glas men som så pinnede.. nu ude i det fri. :D
Billede

Her er kage 2 som her smukt levérer andet flush til folket.
Billede

Her er der nogle af de høstede der ligger til tørre.
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2006 23:54 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Okay det går sørme stærkt med de flatcakes. Den anden var klar til høst her til aften. Og flushet er faktisk helt acceptabelt endda.

Billede

Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 okt 2006 16:20 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Billede
Billede

Lige lidt snacks fra kage nr. 2 med sit andet flush.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 22:50 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Her er den kage jeg valgte ikke at dunke. Resultatet er interessant!
Billede
Billede
Billede
Billede
Ganske imponerende udbytte af 1st flush.


Her er kage 3 med sin anden omgang.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Og kage nr. 1 sender sit 3. flush op.. Hvilket resulterer i én stor fungusklovn:
Billede
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team