Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jun 2025 07:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 20  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Odense
Du kan sagtens genbruge dit mycelium og også få noget ud af det, men pas på det ikke kontaminerer.
På et tidspunkt når myceliet dog sit maksimale amtal celledelinger og det begynder at gå langsomt.
Hvis du vil have en kultur som du kan dyrke på igen og igen, kan du først dyrke fra sporer på agar, derefter isolere og til sidst dyrke fra den ene petriskål med en ren kultur over på mange petriskåle, som du opbevarer sterilt på køl, hvor de kan holde sig et par år.
Hver gang du skal i gang med at dyrke tager du så en ny petriskål frem og går ud fra den. Prøv at løse stamets bøger eller eller se afsnittet om master culture slants og agar i lets grow mushrooms.

det er også den rute jeg plejer at gå... og det tænker jeg også er det jeg bør blive ved med...
og det gør jeg også, men ofte så kan man stå i den situation, hvor man har brugt alle sine kager, og de kager som der ligger i skabet er ikke helt koloniseret af myceliet endnu... også i stedet for at hobbyen går i stå...
så tænker jeg at man bør gøre brug af de kager der er færdige, skærer dem ud i stumper osv... også går der ikke så lang tid også er man igang igen... jeg ved ikke hvor mange pf kager man skal have kørende for at have konstant høst hver dag.. og hvor mange boxe man skal have kørende ligeså ved jeg ikke... men er der nogen herinde der ved hvor mange pf kager der skal til for at have en konstant flow?? høst hverdag? hvad kræver det?

Medlem

hvordan laver jeg mit eget PDA pulver??? jeg har altid bare købt pulveret... men jeg gad godt vide hvordan man laver sit eget..

10g kartoffelmel, 7g dextrose og 10g agar blandes sammen (med 500ml vand og trykkoges i 40 min ved 100kpa).

du elsker den trykkoger hvad? :P ej jeg gjorde som du sagde sidst og købte mig en trykkoger... den sparer man noget tid på...
500ml, det er ret mange petrisskåle jeg kan fylde op der..

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Du kan halvere, hvis det passer bedre. God idé med en trykkoger, den gør det hele meget nemmere. :)

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Du kan sagtens genbruge dit mycelium og også få noget ud af det, men pas på det ikke kontaminerer.
På et tidspunkt når myceliet dog sit maksimale amtal celledelinger og det begynder at gå langsomt.
Hvis du vil have en kultur som du kan dyrke på igen og igen, kan du først dyrke fra sporer på agar, derefter isolere og til sidst dyrke fra den ene petriskål med en ren kultur over på mange petriskåle, som du opbevarer sterilt på køl, hvor de kan holde sig et par år.
Hver gang du skal i gang med at dyrke tager du så en ny petriskål frem og går ud fra den. Prøv at løse stamets bøger eller eller se afsnittet om master culture slants og agar i lets grow mushrooms.

det er også den rute jeg plejer at gå... og det tænker jeg også er det jeg bør blive ved med...
og det gør jeg også, men ofte så kan man stå i den situation, hvor man har brugt alle sine kager, og de kager som der ligger i skabet er ikke helt koloniseret af myceliet endnu... også i stedet for at hobbyen går i stå...
så tænker jeg at man bør gøre brug af de kager der er færdige, skærer dem ud i stumper osv... også går der ikke så lang tid også er man igang igen... jeg ved ikke hvor mange pf kager man skal have kørende for at have konstant høst hver dag.. og hvor mange boxe man skal have kørende ligeså ved jeg ikke... men er der nogen herinde der ved hvor mange pf kager der skal til for at have en konstant flow?? høst hverdag? hvad kræver det?

Det kommer ikke an på hvor mange kager du har, men hvor tit du sætter nye over. Om du sætter 1 eller 100 over hver uge, er lige gyldigt, gør du det er der friske svampe hver uge. Med en god kultur og temperaturstyring vokser de lige hurtigt så du kan regne ud hvornår det næste batch er parat.
Omkring udbyttet så prøv at slå biologisk effektivitet/biological efficiency op, så får du en ide om hvor meget dine svampe potentielt kan blive til.
Prøv også at læse den her http://www.erowid.org/plants/mushrooms/ ... on20.shtml, det kan måske give en ide om at have en løbende forsyning. Men når alt kommer til alt, hvis vi taler om de magiske svampe, så er det som regel rigeligt for de fleste af have en håndfuld kager eller to af gangen, hvis det bare er til en selv og vennerne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kan halvere, hvis det passer bedre. God idé med en trykkoger, den gør det hele meget nemmere. :)

Vil give Pestilence helt ret, vil man være seriøs med svampe, så er en trykkoger vejen frem, det er ikke til at komme uden om.

Medlem

Det kommer ikke an på hvor mange kager du har, men hvor tit du sætter nye over. Om du sætter 1 eller 100 over hver uge, er lige gyldigt, gør du det er der friske svampe hver uge. Med en god kultur og temperaturstyring vokser de lige hurtigt så du kan regne ud hvornår det næste batch er parat.
Omkring udbyttet så prøv at slå biologisk effektivitet/biological efficiency op, så får du en ide om hvor meget dine svampe potentielt kan blive til.
Prøv også at læse den her http://www.erowid.org/plants/mushrooms/ ... on20.shtml, det kan måske give en ide om at have en løbende forsyning. Men når alt kommer til alt, hvis vi taler om de magiske svampe, så er det som regel rigeligt for de fleste af have en håndfuld kager eller to af gangen, hvis det bare er til en selv og vennerne.

jo psychedeliske svampe en håndfuld af gangen... dem har jeg ikke brug for et ton af... og dog.. men jeg tørrer alt mit materiale så det kan holde i længere tid... også forbruger jeg over tid... men jeg overvejer at lave så meget af de svampe jeg kan i de terrarier jeg har til rådighed...
jeg ved at det er ikke altid jeg kommer til at dyrke dem... jeg tænker om et år så stopper jeg med at gro svampe i det terrarie jeg har til rådighed ud over et par plastic kasser.. fordi jeg har fået øje på en sjælden type krybdyr, som jeg gerne vil hjæpe til at hæve bestanddelen med.. også skifter jeg svampene ud med krybdyr... men lige nu bulk gror jeg gerne hvis jeg kan komme til det.... og det er hvad som helst.. både lovligt og ikke.. og de lovlige sælger jeg i store kasser.. til det lokale marked... jeg er igang med et projekt med kantareller.. jeg har ikke fået frugt på kantarellerne endnu.. men det ser lovende ud.. jeg vil gerne fremstå positivt på trods af at jeg også gør noget negativt... jeg vil gerne påvise at jeg har været i stand til at ekstrahere noget positiv viden ved at lærer om noget negativt.. jeg startede med at gro hampplanter.. og det endte med at jeg dyrkede alle mulige lovlige planter.. og jeg havde ingen interesse i planter før, hampplanter... men nu ser jeg planters vigtighed i den her verden.. og jeg interessere mig for dem i den grad... og jeg lærte for nyligt alle mulig kneb i svampenes verden.
jeg er ikke kun en rod.. men
hvis jeg bliver opdaget i at have lad os sige 400 gram svampe, så bliver jeg ikke anerkendt i et retssystem som det menneske jeg er udover alt de få gram svampe der... men det er et hEELt andet topic sorry :P
men jeg forsøger at lærer at dyrke svampe i bulk indendørs, så jeg har rigeligt til når jeg stopper med at dyrke..

Medlem

[/quote]
Prøv også at læse den her http://www.erowid.org/plants/mushrooms/ ... on20.shtml, det kan måske give en ide om at have en løbende forsyning. Men når alt kommer til alt, hvis vi taler om de magiske svampe, så er det som regel rigeligt for de fleste af have en håndfuld kager eller to af gangen, hvis det bare er til en selv og vennerne.[/quote]

WOW... bulk dyrkning der siger spar to:
http://www.lycaeum.org/~sputnik/Shrooms/shroom1.html
bare kig på "large scale production"
også tjek lige den skema ud....
det er helt vildt...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Prøv også at læse den her http://www.erowid.org/plants/mushrooms/ ... on20.shtml, det kan måske give en ide om at have en løbende forsyning. Men når alt kommer til alt, hvis vi taler om de magiske svampe, så er det som regel rigeligt for de fleste af have en håndfuld kager eller to af gangen, hvis det bare er til en selv og vennerne.[/quote]

WOW... bulk dyrkning der siger spar to:
http://www.lycaeum.org/~sputnik/Shrooms/shroom1.html
bare kig på "large scale production"
også tjek lige den skema ud....
det er helt vildt...[/quote]

Det var også den jeg troede jeg havde linket til :)

Vil meget gerne høre om dit grow af kantareller. Stamets nævner at det er lykkedes for nogen at dyrke dem, (mener det er en svensker der har patentet og holder det tæt ind til kroppen). At faktisk have en måde at dyrke mycorrhiza dannende svampe på kunne være dejligt

Medlem

Hey folkens. Jeg har lidt problemer med mit grow. For det første har jeg fundet en lille grålig gele agtig masse omkring nogle af svampene. Hvad kan det være?

For det andet så vokse svampene sig ikke særligt store før de ''springer ud'' de er meget lave, tykke og misformede?

temperaturen har ligget imellem 25-28 grader næsten hele tiden og der har været meget høj luftfugtighed. Og må indrømme at jeg ikke har været særligt flittig til at lufte ud da jeg har haft pænt travlt her på det sidste.

Men dårlige undskyldninger er der nok af! Hvad skal jeg gøre anderledes for at få et bedre udbytte ud af grow kittet?

Fik jeg nævnt at de nærmest kommer enkeltvis og ikke i bølger? Den ene dag er der nogle der er modne mens resten er små. De følges ikke rigtigt ad?

Tak på forhånd :) sig til hvis i vil have billeder!

Bill Hicks

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
sig til hvis i vil have billeder!

Til! Det er markant nemmere at diagnosticere med gode billeder.

Medlem

Hey folkens. Jeg har lidt problemer med mit grow. For det første har jeg fundet en lille grålig gele agtig masse omkring nogle af svampene. Hvad kan det være?

For det andet så vokse svampene sig ikke særligt store før de ''springer ud'' de er meget lave, tykke og misformede?

temperaturen har ligget imellem 25-28 grader næsten hele tiden og der har været meget høj luftfugtighed. Og må indrømme at jeg ikke har været særligt flittig til at lufte ud da jeg har haft pænt travlt her på det sidste.

Men dårlige undskyldninger er der nok af! Hvad skal jeg gøre anderledes for at få et bedre udbytte ud af grow kittet?

Fik jeg nævnt at de nærmest kommer enkeltvis og ikke i bølger? Den ene dag er der nogle der er modne mens resten er små. De følges ikke rigtigt ad?

Tak på forhånd :) sig til hvis i vil have billeder!

det hele er gået galt lyder det til..
dårlig udluftning det er en ting, høj temperatur er en anden ting.. du kan sagtens dyrke myceliet ved de temperature.. men også kun mycelie, men frugter trives så snart man sænker temperaturen 10 grader... 15 grader og du har et meget mere effektivt system.. udluftning er nemt bare køb dig en timer og en luftpumpe, luftpumpen gør hele arbejdet for dig.. så kan du have så travlt som du vil... du sætter timeren til at starte luftpumpen to gange om dagen i 5-10 minutter..

det kunne være meget rart hvis du opgav et navn på dine svampe.. så man ved hvad du har med at gøre...
happy growing

Medlem

[/quote]
Det var også den jeg troede jeg havde linket til :)

Vil meget gerne høre om dit grow af kantareller. Stamets nævner at det er lykkedes for nogen at dyrke dem, (mener det er en svensker der har patentet og holder det tæt ind til kroppen). At faktisk have en måde at dyrke mycorrhiza dannende svampe på kunne være dejligt[/quote]

ja du har fuldstændig ret, det hedder nu en ectomycorrhiza, ja jeg vil nu sige at jeg har ikke fået frugt på endnu..
men jeg synes at have læst at de lever på rødder...
men her er en der er interressant:
http://www.patentstorm.us/patents/6173525/fulltext.html
jeg har blot læst den overfladisk indtil videre... ved ikke hvad der rent faktisk står.
men jeg håber at jeg får noget ud af det.. indtil videre så er der ikke så meget at se..

Medlem

den måde jeg har dyrket dem på agar:
jeg havde 8 agar medier.. og jeg placerede lidt sporere på dem alle sammen... og som mange nok ved.. så er sporene fra kantareller altid kontaminerede.. så der voksede flere mycelier på alle agar medierne... men jeg lod dem gro... også da de alle sammen havde groet hver sin vej.. var jeg i stand til at tage nogen forholdsvise rene dele af myceliet fra kantarellerne.. også geninfestere et nyt agar medie...
og sådan blev jeg ved indtil jeg havde et helt rent mycelie fra en kantarel... det er det tidspunkt jeg er kommet til.. jeg har nu et helt rent mycelie... jeg kan ikke se nogen kontaminanter... og den her mycelie vil jeg sprede til 20 agar medier... også når jeg er kommet så langt vil jeg forsøge mig på at sprede myceliet over på nogen woodchips... som der er blevet gennemkogt... også vil jeg tage den derfra... men jeg kan ikke sige noget endnu... fordi som sagt.. ingen frugt endnu... men der er nogen der påstår at mycliet kan leve i 30 år før den giver frugt...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Der er forskellige former for mycorrhiza, ectomycorrhiza er blot en af dem.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem

Jeg vil ikke sige at det er gået fuldstændigt galt så vidt jeg kan se har jeg ikke fået nogle kontamineringer.... Endnu.

Den grålige gele jeg har fundet ligner nærmest vand blandet med mycelium/størknet vand?

Men her er der lidt billeder af høsten og kittet som det står nu.

Man kan lige fornemme det grå gele i venstre side af kittet
Billede

De ser jo helt færdige ud -.-
Billede

Noget må jeg gøre galt og efter lidt læsning på shroomery er jeg overbevist om at det er temperatur, luftfugtighed osv.

Mit termometer har hængt på siden af væggen og der har jeg sigtet efter 27 grader som den også har holdt +/- et par grader. Men så slog det mig at det kunne være temperaturen i bundmaterialet som kittet står på den kunne være gal med. Så jeg målte den og fandt ud af at den har ligget på godt og vel 30-35 grader igennem hele perioden hvor kittet har stået i mit grow-room. Så nu har jeg sat en pumpe derned der kører 650 liter i timen så der er god cirkulation. Temperaturen er faldet til 27 grader i bundmaterialet. Dvs at kittet står direkte på 27 grader og har temperatur derefter.

Skal jeg gøre noget om igen eller har jeg taget den rigtige beslutning med at sænke temperaturen og sætte pumpe på?

OBS det blålige i kittet er ikke mug det er bare de steder svampene har mast hinanden eller hvor jeg lige har plukket. Det er P. Cubensis thai jeg dyrker.

Bill Hicks

Medlem

Jeg vil ikke sige at det er gået fuldstændigt galt så vidt jeg kan se har jeg ikke fået nogle kontamineringer.... Endnu.

Den grålige gele jeg har fundet ligner nærmest vand blandet med mycelium/størknet vand?

Men her er der lidt billeder af høsten og kittet som det står nu.

Man kan lige fornemme det grå gele i venstre side af kittet
[ Billede ]

De ser jo helt færdige ud -.-
[ Billede ]

Noget må jeg gøre galt og efter lidt læsning på shroomery er jeg overbevist om at det er temperatur, luftfugtighed osv.

Mit termometer har hængt på siden af væggen og der har jeg sigtet efter 27 grader som den også har holdt +/- et par grader. Men så slog det mig at det kunne være temperaturen i bundmaterialet som kittet står på den kunne være gal med. Så jeg målte den og fandt ud af at den har ligget på godt og vel 30-35 grader igennem hele perioden hvor kittet har stået i mit grow-room. Så nu har jeg sat en pumpe derned der kører 650 liter i timen så der er god cirkulation. Temperaturen er faldet til 27 grader i bundmaterialet. Dvs at kittet står direkte på 27 grader og har temperatur derefter.

Skal jeg gøre noget om igen eller har jeg taget den rigtige beslutning med at sænke temperaturen og sætte pumpe på?

OBS det blålige i kittet er ikke mug det er bare de steder svampene har mast hinanden eller hvor jeg lige har plukket. Det er P. Cubensis thai jeg dyrker.

27 grader er også ret meget hvis du spørger mig, sænk temperaturen 10 grader...

Medlem

Skal der virkelig kun være 17 grader!? Jeg har læst mig til at temperaturen skal ligge på 23-27 grader perioden fra pins til høst?

Bill Hicks

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Skal der virkelig kun være 17 grader!? Jeg har læst mig til at temperaturen skal ligge på 23-27 grader perioden fra pins til høst?

Citat:
Psilocybe cubensis Growth Parameters

taken from

Paul Stamets and J. S. Chilton: The Mushroom Cultivator
If you want more information (and there is plenty!), go buy the book

Mycelial Types: Rhizomorphic to linear; whitish in overall color but often bruising bluish where injured.
Standard Spawn Medium: Rye grain. See Chapter III.
Fruiting Substrate: Rye grain; wheat straw; leached horse or cow manure and/or horse manure/straw compost balanced to a 71-74% moisture content.
Method of Preparation: See Chapters III, V, and VI. Pasteurization achieved through exposure to live steam for 2 hours at 140°F / 60°C. throughout the substrate. Straw or compost should be filled to a depth of 6-12 inches. Straw should be spawned at a rate of 2 cups/sq. ft.

Spawn Run:
Relative Humidity: 90%.
Substrate Temperature: 84 - 86°F / 28.8 - 30°C. Thermal death limits have been established at 106°F / 41.1°C.
Duration: 10-14 days.
CO2: 5000 - 10,000 ppm.
Fresh Air Exchanges: 0 per hour.

Type of Casing: After fully run, cover with the standard casing whose preparations described in Chapter VIII. Layer to a depth of 1-2 inches. The casing should be balanced to an initial pH of 6.8 - 7.2.

Post Casing/Prepinning:
Relative Humidity: 90 %.
Substrate Temperature: 84 - 86°F / 28.8 - 30°C.
Duration of Case Run: 5-10 days.
CO2: 5000-10,000 ppm.
Fresh Air Exchanges: 0 per hour.
Light: Incubation in total darkness.

Primordia Formation:
Relative Humidity: 95-100%.
Air Temperature: 74 - 78°F / 23.3 - 25.5°C.
Duration: 6-10 days.
CO2: less than 5000 ppm.
Fresh Air Exchanges: 1 -3 per hour. (For practical purposes, fanning a terrarium 2-3 times a day is sufficient)
Light: Diffuse natural or exposure for 12-16 hours/day of grow-lux type fluorescent light high in blue spectra at the 480 nanometer wavelength. (See Chapters IV and IX).

Cropping:
Relative Humidity: 85-92%. (For cakes: 95-100% )
Air Temperature: 74-78°F / 23.3 - 25.5°C.
CO2:less than 5000 ppm.
Fresh Air Exchanges: 1 -3 per hour. (For practical purposes, fanning a terrarium 2-3 times a day is sufficient)
Flushing Pattern: Every 5-8 days.
Harvest Stage: When the cap becomes convex and soon after the partial veil ruptures.
Light: Indirect natural or same as above.

Yield Potential: Average yields are 2-4 Ibs. /sq. ft. over a 5 week cropping period. Maximum yield potential has not been established.

Moisture Content of Mushrooms: 92% water; 8% dry matter.

Nutritional Content: Not yet established.

http://www.shroomery.org/8484/What-are- ... parameters

Medlem

Tak rubberlizard!

Bill Hicks

Medlem

Btw er der nogen der har prøvet at dyrke på en eller anden blanding der indebærer heste-møg?

Bill Hicks

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]