st0rk skrev:
Jeg har et spørgsmål ang. glassene - kan man banke 4 små huller i et syltetøjsglaslåg, skrue låget tæt, lægge et lag sølvpapir hen over og derefter sterilisere dem? Skal låget overhovedet skrues tæt, eller skal der kunne komme luft ind og ud af glasset under steriliseringen?
Ja, det både kan og bør du gøre. De 4 huller bruger du til at inokulere igennem. Dog er drikkeglas, som Flux bruger, også gode.
st0rk skrev:
Skal låget overhovedet skrues tæt, eller skal der kunne komme luft ind og ud af glasset under steriliseringen?
Nej, det er ikke nødvendigt.
st0rk skrev:
Jeg er lidt forvirret, siden dine billeder ikke er tilgængelige længere - plus at jeg har set for mange guides på youtube, hvor de bruger glas med en slags låg jeg ikke har set før. Og, jeg vil helst minimere chancen for luftkontamination. Og/eller eksploderende glas i gryden
Ved PF tek fungerer det øverste lag af tør vermiculite som filter. Det er derfor at det er vigtigt at tørre de øverste cm af glasset godt af inden du hælder det tørre verm i. Hvis der sidder vand eller noget af den BRF/verm blanding deroppe, så kan fremmede sporer eller bakterier få fodfæste eller bruge det som en vej ned til godterne.
Hvis du bruger trykkoger, så bare lad den miste trykket stille og roligt, så springer glassene ikke i stykker. Hvis du bruger alm. gryde, så skal du ikke være bange for eksploderede glas.