Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2024 16:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 aug 2002 13:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2001 01:01
Indlæg: 467
Ok, noget jeg ikke helt fatter: Når manb laver en"recrystallization", er teorien at når ens stof er opløselig i varm solvent (jeg kan huske at alkoholer normalt virker godt nok!?) og næsten uopløselig i kold. Idéen er at blive fri for alle de små urenheder i mellem krystallerne! Jeg er med så langt til, at ens krystaller opløses i kogende alkohol, alkoholen nedkøles langsomt, og lorten udkrystalliseres... Men hvor bliver urenhederne af? Til min 3. års opgave, lod jeg det stå ved stuetemp og køle af, mens jeg gik ud og røg en smøg... da jeg kom tilbage var det hele (alkoholen) fordampet. Når den fordamper, så bliver urenhederne der vel også (selvom de så måske ikke er så "blandet" med ens stof), eller hvad? Det eneste rigtige at gøre (som jeg nu kan se det!) er vel at koge så meget af solventen af som mulig (for at så lidt at ens stof som mulig kan være oplølst... Skal dog være nok til at urenhederne kan være opløst), efter man har haft ALT stoffet opløst, derefter nedkøle det, og derefter filtrere det... lyder det fornuftigt, eller er der en smartere måde jeg har overset?? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2002 17:18 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Tag et kig på LOOK! Recrystallization and A/B general info


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2002 19:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2001 01:01
Indlæg: 467
Jeg tror faktisk det var der jeg kiggede for lang tid siden, da jeg begyndte at undre mig over hvor urenhederne blev af? Men nu kan jeg åbenbart ikke få lov til at kigge!? Anyway, det er vel den på "the-Hive" som står under: Newbees look her, eller sådan noget? for så besvarer den desværre ikke mit spørgsmål... [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

Hvordan kan urenhederne forsvinde uden at man hælder noget solvent hvori de er opløst ud? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2002 23:11 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 20 maj 2002 01:01
Indlæg: 1410
Geografisk sted: Wiggie
hvis urenhedderne består af atomer, der spaltes i mindre dele, og derved når fordampningstemperatur, som ligger under labratorietemperaturen...----- [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

ellers er de der sq nok endnu!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 aug 2002 11:50 
Offline
Site Admin

Tilmeldt: 21 maj 2002 01:01
Indlæg: 1118
@TT>

Hehe... prøv at sige det til en kemi lærer for 4. klasse. Så tror jeg han falder død om [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Et atom er det mindste man kan spalte stoffer ned til rent kemisk. Med mindre du lige har en partikkelaccelrator ved hånden får du sgu ikke spaltet nogle atomer i køkkenet [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] Der er heller ikke tale om fri atomer i en opløsning. Det er kun ædelgasser der er monoatomige.

Det der sker er derimod flg:

Der skulle gerne være overvægt af det stof man vil have udkrystalliseret i sin opløsning. Når man sænker temperaturen, vil der på et tidspunkt ske en spontan krystallisering. Krystalgitteret kan kun viderebygges med samme type molekyler og man vil derfor få en rimeligt rent stof udkrystalliseret. Man skal sænke temperaturen meget langsomt, da man ellers vil få udfældet alt incl de lort man ikke vil have med(oftest carboniseret stads hvis det er mørkt/sort)...

thats it [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 aug 2002 17:34 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2001 01:01
Indlæg: 467
...så hvis man bare lader solventen fordampe, ligger "lortet" ovenpå krystallerne bagefter!? og hvis man har en lille smule koldt solvent tilbage, hvor det meste "lort" er i, hælder man det bare ud!?

Tak... [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2002 16:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 dec 2000 02:01
Indlæg: 2137
Geografisk sted: Monkey Island
Jamen, er solventen ikke meget lang tid om at fordampe når temperaturen sænkes? Gøres det ok i et vandbad?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2002 17:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2001 01:01
Indlæg: 467
Da jeg gjorde det (koffein til 3.g opgave) lod jeg det nu også kun stå og køle til stuetemp. Desuden var der så lidt at det tog højst en smøgs tid...

On a personal note: (offtopic, men jeg startede det her topic, så jeg ved bedst! ellers må en eller anden admin slette den) jeg har prøvet at få fat i dig et stykke tid... hvad er der galt med din phone?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team