Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:00


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 sep 2020 09:16 
Offline
Stodder
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2007 15:19
Indlæg: 716
Fordamper Borup Saltsyre 30 % helt væk eller bliver der noget tørstof tilbage?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 sep 2020 18:12 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Det burde fordampe til intet andet end måske et lille nærmest usynligt skjold på glasset, hvilket vil være hvis der er bare nogle få salte der er kommet med i på den ene eller anden måde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2020 13:55 
Offline
Stodder
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2007 15:19
Indlæg: 716
Jeg spørger fordi jeg er ved at lave en meskalin ekstraktion.
Bruger demineraliseret vand + HCl i freebase til HCl-salt trinnet og kom til at tænke på, hvor meget inddampningsresten fra saltsyren bidragede til urenheder i slutproduktet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jan 2021 02:14 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 feb 2017 19:04
Indlæg: 41
leaf skrev:
Jeg spørger fordi jeg er ved at lave en meskalin ekstraktion.
Bruger demineraliseret vand + HCl i freebase til HCl-salt trinnet og kom til at tænke på, hvor meget inddampningsresten fra saltsyren bidragede til urenheder i slutproduktet.


Koncentreret saltsyre er meget volatil, og det er årsagen til at du kan se dampe når du skruer låget af beholderen og hælder fra den. Disse dampe er som udgangspunkt vanddampe koncentreret med HCl, og HCl kan i hverdagen enten kun eksistere som en gas (hvilket stoffet ''bestræber'') eller opløses til saltsyre med vand. Når dit ekstrakt for lov til at dampe af, vil HCl dermed også fordampe sammen med vandet, så frem ekstraktet er helt tørt. HCl kan ikke eksisterer som fast stof ved normale betingelser, og de værste urenheder ville i praksis være chlorid-salte dannet ved HCl + diverse metalioner.

Nu har jeg ikke erfaring med sådanne ekstrakter, men var jeg dig ville jeg i det mindste fortynde den 30% koncentreret saltsyre som reagens til en enten 1,0 eller 0,1 mol/L. Dette gør opløsningen mere håndterbar (mere vand at opløse i), men betyder naturligvis at fordampningen vil tage lidt længere. Skulle der under nogen omstændigheder være rester af HCl, kan den molære koncentration sammenlignes med opkast, og med den aktuelle mængde vil du ikke bemærke en skid.

Processen ved 1,0 M HCl argumenteres med følgende formel:
Billede

Altså = find dit mest præcise målebæger (ikke metal), hæld en 300 mL demineraliseret vand i, hæld forsigtigt de cirka 53 mL 30% koncentreret saltsyre i, og top op med vand til målestregen 500 mL. Voila, du har en halv liter 1,0 M saltsyre ved hånden.

Hvad angår metal, så hold dig fra dem som beholdere, rørespatler osv. Saltsyren laver oftest grøn jern(II)chlorid, og det vil vi ikke have.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team