Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 23:53


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 jul 2018 15:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Hey alle, som i ved kan jeg godt lide og prøve og forstå kemien bag hvordan de forskellige syntetiske rusmidler produceres, derfor har jeg tænkt over noget som jeg ikke lige kan lure.

I en syntese jeg har læst, reducerer de MDP2P med al/hg amalgam og methylamine.HCl i isopropanol.

Hvad vil der ske med slutproduktet, hvis methylaminen bliver udskiftet med f.eks n-butylamin?

Vil det virke som aminkilde, og give MDMA freebase?

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2018 01:41 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Det kan man nok sagtens, selvom jeg er lidt i tvivl [læs: uvidende] om n-butylamin er lidt for blød til at give en godd reaktion. En vigtig detalje er dog, at det jo bliver et helt andet stof, hvis methylamin skiftes ud med n-butylamin. I stedet for en methyl-gruppe på den sekundære amin, er der jo en butan-gruppe, hvis n-butylamin bruges.

Det stof har måske lignende effekter, men det er ikke MDMA.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2018 22:11 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Også det jeg har i tankerne. :)

Så kommer det nok til og hedde MDBA istedet for eller sådan noget. Det må en mere kemikyndig kunne svare på.

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2018 01:00 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Det virker fint i syntesen, Shulgin har lavet den for længe siden, og kaldt den MDBU. Til gengæld er den nok ikke så interessant: https://erowid.org/library/books_online ... l102.shtml

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2018 01:31 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Så er det derfor man holder sig til methylamin eller nitromethan kan jeg se ;)

Nogen der kan smide et link til en side, så jeg kunne lære og "læse" og forstå de forskellige organiske og uorganiske stoffer, altså hvordan man ved om det er en aldehyd, carboxylsyre, alkan amin osv man står med :)
Nogen stoffer indeholder flere forskellige grupper, men hvordan ved man hvilken der dominerer?

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2018 13:06 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Hvis du googler "funktionelle grupper organisk kemi" finder du en masse. Jeg gjorde det selv og fandt http://homepage.svendborg-gym.dk/rk/kem ... rupper.htm

Hvis du vil længere ind i hvordan deres reaktiviteter påvirker hinanden etc. er der nok ingen vej udenom en rigtig bog om organisk kemi, f.eks. McMurry - Fundamentals of Organic Chemistry.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2018 21:29 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Jeg kan også anbefale www.chemtube3d.com hvor der er animationer af reaktionsmekanismer (basalt set hvordan bindinger brydes og dannes under reaktioner). Det er lidt mere avanceret organisk kemi, men det er et supergodt pædagogisk værktøj til at forstå, hvad der sker under kemiske reaktioner (ihvertfald vores forenklede, nuværende forståelse).

Narkopolo skrev:
Nogen stoffer indeholder flere forskellige grupper, men hvordan ved man hvilken der dominerer?


Der er ikke nødvendigvis én gruppe, der dominerer. Generelt vil et stof med flere forskellige funktionelle grupper kunne reagere som en række af stoffer svarende til de funktionelle grupper. Så f.eks. en aminosyre har både karakter af at være en carboxylsyre og en amin på én gang. Hvilket kan udnyttes eller være en forhindring, når man gerne vil lave kemi med molekylet.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2018 17:41 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Er en aluminiumamalgam/primær amin virkelig tilstrækkelig potent til at reducere en ...MD-phenyl-2-propanon?
MDP2P - er det ikke methylendioxyphenyl-2-nitropropen, såfremt den skal kunne reduceres i nævnte miljø?
Slutproduktet vil så ikke blive MDMA, men snarere MDA?

Hvis vi drager analogi til phenyl-2-nitropropen, så kan denne jo netop reduceres til amfetamin med Al/Hg og en primær amin i isopropanol...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2018 19:16 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Jeg tænker, det netop er den egenskab, der udnyttes i MDMA syntesen med Al/Hg fra PiHKAL. Der blandes det hele sammen uden at vente på dannelsen af iminen. Så Al/Hg er ikke stærkt nok til at reducere ketonen, men det er til at reducere iminen, der dannes in situ fra MDP2P og methylamin. Det er ghettoudgaven af de dyre, elektronfattige borider, som man ellers ville bruge :P

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 aug 2018 11:34 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Tak IMP :-)
I min efterhånden temmelig rustne tilgang til organisk kemi, har jeg forvekslet nogle synteser...

Det er - så vidt jeg husker - ikke nødvendigt, at anvende en amin for at reducere den nævnte -propen med Al/Hg.
Dog kan en primær amin katalysere kondensentationen mellem benzaldehyd og nitroethan for at opnår den nævnte -propen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team