Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 08:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Methcathinon
Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Har ikke kunne finde noget på søgeren, so here it goes

En af mine buddies har for et par dage siden lavet sig lidt methcathinon, men kan ikke få det helt rent :|
Som hun siger, så har hun ekstraheret freebasen over i toluen, vasket den organiske fase et par gange, hvorefter hun har ekstraheret stoffet over i en fortyndet saltsyre opløsning, som derefter blev inddampet. Råproduktet (HCl saltet) er så eftersigne blevet opløst/suspenderet to gange i tør isafkølet acetone og filtreret, hvilket har fjernet en del urenheder.
Men da det stadig ikke er et helt hvidt pulver, er jeg og et par andre blevet spurgt til hjælps.
Dette er dog ikke min stærkeste side da jeg aldrig har haft med stoffet at gøre, så jeg sagde at en omkrystallisering måske kunne klare tricket, men havde dog ingen idé om hvilket solvent der ville være optimalt.
Jeg har dog lovet at jeg ville prøve at hjælpe hende, så derfor denne tråd..

Jeg har yderligere sagt hun kunne oprette sig som bruger og spørge herinde, men hun ville (af årsager der er irrelevant for dette emne) kun oprette en tråd i gæsteforummet, som jeg så har linket til nederst. Der var dog ikke kommet nogen svar sidst jeg kiggede.

Så sprøgsmålet lyder på, om der er nogen der har en idé til et solvet til en omkrystallisering, eller i det hele taget har nogle gode råd til oprensning af dette stof?

opløsningsmiddel til omkrystallisering

Over and out 8)

EDIT:
Stoffet er næsten hvidt, dog med en svag grå/"off white" farve.. så jeg har spekuleret lidt på om beta ketonen i methcat, der jo sidder konjugeret med benzenringen, kan være årsagen til at stoffet ikke fremstår helt hvidt i sin rene form? Men igen, så siger min erfaring mig at der skal lidt flere konjugerede dobbeltbindinger til, før et stof absorberer lys i det synlige spektrum (der er jo masser af andre stoffer med en ekstra dobbeltbinding der er hvide/farveløse, f.eks benzosyre og alle de parabener jeg kender til).
Men spæd endelig til med kvalificerede bud og andre relevante indvendinger :D

Edit-2: Har forresten altid hørt at freebasen skulle have en herlig duft, så jeg fik 100mg, som jeg så opløste i en vandig karbonatopløsning -og ja det kan jeg kun bekræfte, det lufter fandme godt det skidt :D

Dedikeret medlem

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med spørgsmålet, men af ren nysgerrighed:
Hvilken synteserute havde hun fulgt? En med (pseudo-)efedrin som udgangspunkt?

Medlem

Jeps, oxidation af (pseudo)efedrin med en sur dichromat opløsning

Site Admin

Prøv at omkrystallisere i en Acetone/IPA blaning. Godt med acetone over dit pulver, varm op og tilsæt langsomt IPA til alt er opløst. Køl langsomt ned til køleskab/fryser temp. og isoler.

Alternatvt kan acetonitril være en mulighed. Min ven har set monster flotte krystaller dannet ved at omkrystallisere forskellige sager i det ;-)

/KenIshii

Medlem

Jeg havde også acetone/IPA eller methanol/acetone i tankerne, men acetonitril havde jeg ikke lige tænkt på.. Den er her med givet videre

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
mm ja det dufter lidt af pistacenødder

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]