Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hey alle... Jeg står og skal til at lave en større opgave og skal lave og beskrive et kemisk forsøg relateret til stoffer (de euforiserende af slagsen), der er mere dybdegående i kemien end et ekstrakt af kodein fra kodimagnyler fx. Det skal opfylde B-niveau. Jeg håber, at nogen har en god idé, da jeg lige nu har meget mindre at arbejde med, end jeg havde forestillet mig. Mvh.

Site Admin

Skal det være lovligt - eller er der frit valg på alle hylder :D ?

/KenIshii

In our memories
Brugeravatar

Jeg ved ikke, hvilke konsekvenser det kunne få, men jeg mener, at jeg selv skal have udført det, og derfor må jeg nok hellere forsøge at holde mig til noget helt legalt. Men du har måske nogle springfarlige idéer? :D

Admin
Brugeravatar

Måske kan du lave disulfiram (antabus)? Da jeg gik i gymnasiet, lavede en pige fra min klasse det i skolens laboratorie i forbindelse med hendes SSO. Det kan godt være, det går en smule udover B-niveau i kemi, men du kan jo spørge din vejleder, om det virker realistisk. Så vidt jeg forstod er det lovligt nok at gøre, og kemikalierne du skal bruge er ret lette at skaffe og ikke ret farlige.

-Jimmy Carter

Site Admin

Altså kodein ekstraktion er vel ikke helt lovligt? Kodein er jo på recept og hvis du har tiltusket dig det i ren form ved at ekstrahere det kan du sikkert få hyggetæsk for et eller andet.

Men sprængfarlige ideer er jeg fyldt af, nævner i flæng:

- Rød phosfor og iod reduktion af ephedrin til meth
Spændende reaktion både visuelt og teoretisk. Selvom reaktionen er så ghetto at de fleste kan klare den, er teorien bagved meget meget tung.

- GBL Hydrolyse til GHB og efterfølgende standardisering af koncentrationen

- Ekstraktion af ephedra via forskellige teknikker, hvad funker, hvad funker ikke, hvordan optimerer vi det?

- Syntese af chloralhydrat
Det stof man brugte til at "slip a mickey". God historie at fortælle om og jordnær kemi.

- Syntese af bromoacetone (tåregas)
Ikke narko, men en sjov reaktion der kan ta fusen på alle hæhæ

- Ekstraktion af ricin (gift) fra castor beans.
Spændende historie bagved (paraplymordet).

- Azeotropisk tørring og krystallisering af aminer
Super god måde at krystallisere saltet af de fleste aminer på (især knark-aminer). Spændende teknik der ikke er så velkendt at du nok kan få nogle point for at tænke selv ;-)

...Jeg kunne blive ved hele aftenen :-D

Held og lykke, mvh
KenIshii

In our memories
Brugeravatar

Jeg stemmer for Syntese af chloralhydrat eller Azeotropisk tørring og krystallisering af aminer... :)

Jeg tror ikke du bliver så populær hos din lærer, hvis du står og koger meth! ;) :lol:

Site Admin

Jeg tænkte på meth, fordi ekstraktion af kodein må være halv-ulovligt. Hvis han alligevel skal bryde loven, kan han lige så godt bryde den ordenligt :-D

MVH
KenIshii

In our memories
Brugeravatar

Tak for inputs, guys. Dem vil jeg lige fundere lidt over. :)

Foreslog også meth for læreren, og han sagde, at jeg kunne søge om tilladelse til at lave det på universitetet, men det endte med ikke at lyde som en god idé i nogens ører. :P

GHB'en ville være godt, da det jo direkte har med narko at gøre (og det bliver svært at koble tåregas og gift sammen med resten af opgaven), men om det måske er for simpelt (som kodein-ekstraktion er), ved jeg ikke helt. Og er ærlig talt lidt nervøs for at dokumentere noget, som ville være strengt ulovligt, hvis jeg havde udført det, og det så er krævet, at jeg har udført forsøget for at have det med i opgaven. Så skal jeg også kunne dokumentere det. Svært emne her!

Mht. ephedra, snakker vi om at trække efedrin ud af plantemateriale?

Site Admin

Minimal> Jeps, vi snakker om at isolere ephedrin. Men hvis det kun er teoretisk du skal arbejde er der ikke meget sjov i det, eftersom hele humlen skulle være at teste nogle forskellige teknikker og publicere hvad der fungerer bedst. Med henblik på isolering af ephedrin fra ephedra er der meget tågede resultater og ingen synes at kende til "the method", hvilket er trist da det er en glimrende rute til... øhh... hmmm... something-that-is-not-meth :-D

Opgavens omfang forvirrer mig lidt... På den ene side er det kun teoretisk, men på den anden side skal du selv have arbejdet med det for at skrive om det? Oveni hatten er det tilmed om narko? Hvad er det for en skole du går på - den vil jeg da også ind på :-D Kan du evt poste opgaveformuleringen?

/KenIshii

In our memories
Brugeravatar

Altså jeg skal skrive objektivt og sagligt om stofkulturen i Danmark, hvordan de tre stofgrupper downers, uppers og psykedelika bruges forskelligt, hvordan samfundet har udviklet sig i Danmark, og hvordan stofferne er blevet udviklet. I opgaven skal jeg have et praktisk forsøg med, som går lidt i dybden med kemien (kodein-forsøget var "laborant-egnet", og det skal være dybere). Den endelige opgaveformulering er ikke helt fastlagt, og det lader til at være et ret svært emne at gå ind i på den her måde, valgte det selvfølgelig af interesse, og fordi jeg var overbevist om, at jeg kunne lave en god opgave og finde et godt forsøg.

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
hvad med at lave en 2c-nogetsomikkeerforbudt.. 2c-n / 2c-p eller måske tage fat i mephedron,
begge ting bevæger sig nok svagt ud over B-niveau, men burde være til at læse på inden opgaven skal afleveres.

In our memories
Brugeravatar

Det var ikke nogen dårlig idé... :) Men min kemilærer og vejleder har været et problem, og i dag er den endelig opgaveformulering blevet skrevet uden min tilkendegivelse. Jeg kan ikke overbevise ham om, at acetylsalicylsyre ikke er et rusmiddel, og at jeg ikke kan syntetisere det med nogen som helst relevans for opgaven. Hvis han har formuleret min opgave som stoffer i samfundet samt acetylsalicylsyre, så er den opgave da næsten dødsdømt på forhånd. :(

Moderator

fuck en narrøv... det kan godt være du skulle ha holdt inde med den forsøgsidé omkring meth :)
den opgave jeg skrev på B-niveau, havde en let-beskrevet gennbemgang af bedøvelsesmidler, fra alkymist-tidens begyndelse til nu, indeholdte en kemisk gennemgang af begrebet; smerte. og indeholdete en kondensering af salicylsyre til acetylsalicylsyre, og en hydrolyse af mehtylsalicylate til salicylsyre - kondenseret til acetylsalicylsyre... så vidt jeg husker..
Og en smule omkring prodrugs blev også indlemret...

ikke helt uinteressant, skønt jeg aldrig fik skrevet mere end et par sider, og slet ikke afleveret opgaven.
jeg fik dog lavet forsøgene.

hvis du absolute vil snakke om stoffer i din opgave, kan du jo lace det skide aspirin, og forklare at det er èn måde at dæmpe smerter på. en anden måde er at lamme CNS... og når vi er ved CNS, er potente stoffer jo bedst, og appropos potente stoffer.....

Moderator

Minimal skrev:
Hvis han har formuleret min opgave som stoffer i samfundet samt acetylsalicylsyre, så er den opgave da næsten dødsdømt på forhånd. :(

hvis han formulerer din opgave sådan - kan han så digtere at du SKAL lave acetylsalicylsyre???
kan ikke helt huske det, men mener min opgave bestod af en 3-4 liner med must-do, og et par evt.(hvis tid tillader)-opgaver.
du kan også følge signaler fra prostaglandin-receptoren, og se om der ikke skulle være et mere snævert sted at blokke / maskere signalet. det er mange måder at komme uden om diktatorens diktatur, skønt du måske må holde det til den tekstmessige del, og i rimelig kort fatning

In our memories
Brugeravatar

Det kan godt være, at jeg er tvunget til at bruge acetylsalicylsyre, ja. Han er jo overbevist om, at unge misbruger det, så kan bare håbe på, at det ikke direkte er med i formuleringen. Jeg har også samfundsfag med i opgaven, hvor stoffer af mere ulovlig karakter skulle blive hovedemnet, og jeg skal så få det hele til at passe sammen. Men du har også skrevet om acetylsalicylsyre i forbindelse med bedøvende stoffer, siger du... smart måde at bruge det som eksempel på noget ikke-sedativt og derved sætte det i modsætning til sjovere medicin. Smerte er nok et fint begreb at have med. Så kan jeg også komme ind på, hvordan man bruger stoffer for at dulme fysisk smerte såvel som psykisk og forskellene, der ligger. Tak for gode inputs.

In our memories
Brugeravatar

TATP skrev:
hvad med at lave en 2c-nogetsomikkeerforbudt.. 2c-n / 2c-p eller måske tage fat i mephedron,
begge ting bevæger sig nok svagt ud over B-niveau, men burde være til at læse på inden opgaven skal afleveres.

2C-P er illegalt i DK... og desuden en pænt omfattende syntese - især i forhold til 2C-N.

Bingofjæs

Geografisk sted: Århus
Jeg har lige overstået min 3g opgave hvor jeg også skrev om acetylsalicylsyre, dog om hydrolysen af det i kemi B.
Under det arbejde undersøgte jeg stoffet, og ud fra hvad jeg har fundet har det da absolut nul misbrugspotentiale? Hell, hele problemet med kodeinekstraktionen er at undgå at få indtaget det stads? Hvad har læreren lige haft gang i hvis han mener det? :S

In our memories
Brugeravatar

Offset skrev:
Jeg har lige overstået min 3g opgave hvor jeg også skrev om acetylsalicylsyre, dog om hydrolysen af det i kemi B.
Under det arbejde undersøgte jeg stoffet, og ud fra hvad jeg har fundet har det da absolut nul misbrugspotentiale? Hell, hele problemet med kodeinekstraktionen er at undgå at få indtaget det stads? Hvad har læreren lige haft gang i hvis han mener det? :S

Præcis. Har prøvet af forklare det mange gange, men samtalen bliver bare kørt et andet sted hen, som om han ikke vil diskutere med mig, og at han er helt sikker i sin egen sag. Så nu er det altså blevet til acetylsalicylsyre + unges forbrug af narko i det moderne samfund. Vil dog bare sammenligne indtaget af hovedpinepiller med indtaget af stoffer på den måde, at man tager det hele for at føle sig bedre tilpas. Det er lidt tyndt, men gør et forsøg så godt som muligt.

Site Admin

Minimal>
Hold kæft en vatnisse af en lærer du er skvattet over der! Jeg synes du skal lægge et twist af karat på opgaven, hvor du (ganske som du selv foreslår) trækker en parallel mellem det helt normale i en kodimagnyl eller to og en dråbe LSD eller to. Måske du ligefrem kunne få sneget noget kritik ind om narkohysteriet, hvor du subtilt hentyder til slåskampen med din lærer?

God arbejdslyst, mvh
KenIshii

In our memories
Brugeravatar

Jeg er faktisk kommet ind på i opgaven, at acetylsalicylsyre jo på ingen måde kan misbruges for en rus. :) Min lærer får jeg nok alligevel ikke overbevist. Han er ellers en rigtig dygtig lærer, som har skrevet en masse avancerede kemibøger, der er bare lige gået et eller andet galt et sted angående det acetylsalicylsyre.

Men jeg vil slet ikke prøve at rykke ved folks holdninger omkring narko i den her opgave. Den er sgu for vigtig, og jeg er godt klar over, at det vil kunne trække ned i karakter, hvis lærerne ikke kan følge min tankegang. Jeg påtager mig rollen som en modstander, ikke overdrevet meget, men lige akkurat nok til, at min holdning er farvet negativt, hvis den skal bære præg af at være farvet.

Og tak... :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]