Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 jul 2025 09:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Godaften!

Jeg har har aldrig rigtigt interesseret mig for kemi, før jeg begyndte at læse og forstå nogle ekstraktioner af forskellige stoffer, og læse lidt syntetisering også, men altså jeg er så småt blevet lidt interesseret i emnet (kemiske synteser/ekstraktioner), og ikke kun i slut resultatet ;)

Jeg fik skidegode karektere i fysik/kemi i folkeskolen, og klarede mig også fint på HTX kemi b, indtil jeg beslutede at droppe det, af ren og skær kedsomhed (tavleundervisning, meningsløse forsøg, langsomt tempo, for lidt udfordring (hehe ja indtil jeg havde droppet det i tilpas lang tid til ikke at kende nogle af de udtryk der blev brugt :/ :D)). Jeg stoppede på HTX i starten af 2.g.

Jeg er rigtig god til selvlæring, og har gjort det meget, og er så småt begyndt at hade tavleundervisning og de andre sædvanlige (langsome) indlæringsmetoder. Jeg har ingen intentioner om at starte en uddannelse lige i øjeblikket.

Så basicly, kan i anbefale nogle bøger e.lign. som starter fra folkeskole-niveau cirka, og som helst ikke gentager sig for meget, eller bruger udnødvendig akademiker-smartass-sprog (forstår det, men bryder mig ikke om at læse store mængder af det, bliver kedeligt)?

Har søgt og fandt følgende:

Dr. Phibes skrev:
Helge Mygind: Kemi 2000 C + Kemi 2000 A. Dernæst kan du læse Geoff Rayner-Canham og Tina Overton - Descriptive Inorganic Chemistry. Så videre til John McMurry - Organic Chemistry. Så kan du kaste dig over James Zubrick - The Organic Chem Lab Survival Manual.

Citat:
Carey - Organic Chemistry
Morrison & Boyd - Organic Chemistry

Men der var vidst også lidt tvivl om hvordan og hvorledes med Helge Mygind's bøger mht. overlapninger af information, hvilket jeg også ville sætte meget pris på at undgå, det ville pisse mig lidt af.

Mange tak for hjælpen!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Ikke fordi jeg er den store ørn til faget men gør selv brug af helge myginds Kemi 2000 C & B og dem er jeg nu godt tilfreds med. Det er skrevet på et let forståeligt sprog og gennemgået sådan at man bare starter fra den ene ende af og lærer det hen af vejen :)

Og bare fordi man var god til fysik/kemi i folkeskolen betyder det ikke man kan finde ud af det :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jamen altså, snakker vi bare organisk kemi? Eller inorganisk også?
Descriptive Inorganic Chemistry er ret kedelig... Men du lærer da en del af det grundlæggende materiale.
Efter min mening er de 2 bedste bøger om organisk kemi:
Clayden, Greeves, Warren and Wothers; "Organic Chemistry" og
Harwood, Moody and Percy; "Experimental Organic Chemistry".

Hvis du synes de er lidt hardcore at gå i gang med, så giver McMurry; "Fundamentals of Organic Chemistry" en god indføring.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg ville absolut anbefale dig at starte med McMurry som organisk bog og Aktins Jones chemical principles som uorganisk. Begge bøger er nemme at gå til og giver et godt springbræt til de tungere bøger.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
DR-D skrev:
Jeg ville absolut anbefale dig at starte med McMurry som organisk bog og Aktins Jones chemical principles som uorganisk. Begge bøger er nemme at gå til og giver et godt springbræt til de tungere bøger.

:stupid: McMurry er et must.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Både McMurry og Atkins er fine bøger, men jeg ville nok læse Myginds bøger først - som du også selv skriver. Hvis du så synes Mygind går for langsomt frem, kan du jo tage de andre frem, men jeg tror jeg ville syntes de var for tunge, da jeg var på dit niveau.

Junior medlem

Mange tak for svarende.

Mht. organisk/uorganisk kemi: Altså det er jo nok mest organisk kemi, men jeg vil ikke udelukke noget.

Hvad med disse bøger af Mygind mht. overlapninger?

Igen mange tak :)

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
Mygind er ok, det giver en blød start, men måske for blød, som du siger... du har haft tingene på c-, og noget af b-niveua. Morrison og Boyd har jeg selv, dog i rv-gammel version, men den starter altså fra bunden og forklarer atomvægt, bindinger, og hved jeg ellers har lært på htx/hf - dog meget kortere - og det er fint, man har ikke brug for at strække genopfriskning ud over 2x180 sider :)

Junior medlem

Jeg tillader mig at prøve at blæse lidt liv i denne tråd.

Ja det er et godt spørsmål!. Jeg vil sige, ingen bøger er gode, ( Jeg vil lige sige her kommer ingen løsnings svar ) der findes til gengæld tons vis af bøger, der alle er er mere eller mindre dårlige. (jeg vil gerne beskrive hvad jeg mener det kommer længre nede.)
De bøger der er at finde, er som regl skrevet af folk der har der har stor indsigt, og så
ævler de ellers side op og side ned om teoretiske forhold, gerne ved hælp at udeladte inforståelser, som forfatteren antager læseren kender alt til i forvejen. Lige som forfatteren ligeledes antager at læseren er 3. års matematisk A. studerende, ved et eller andet universitet og aller helst at læseren er professor, så læseren selv kan korigere for forfatterens, mærkelige matematiske syntaks, der er unødig kompliseret og igen fyldt med inforstålser, som gud ved hvem kan gennem skue. I disse forhold er selv Mygind
skyldig.

Idialet !.
En bibel der om nødvendigt begynder med " Adam og Eva " og så der efter trinvis beskriver teoretisk komplexer, med ligeledes trinvis henvininger, til konkret fysisk laboretorie experimenter, der for anskuelsen skyld afklare de enkle afsint i biblen, eventuelt med varianter og beskrivelse af industrielle processer.

Der findes rimmelig gode bøger der beskriver laboratorie tekinik, de har dog ofte den fejl, at de lære folk teknink med sikkerhed og arbejdsgange for øje. ( den slags bøger finder du aldrig i de tekniske bibioloteker, de er altid kun at finde i de relevante institutter, ligeledes med konkrete opskrift/procedure samlinger( den slags profane ting bliver skjult godt for det falder ikke i inviedes akademiske smag ))

Så alt i alt så er der vist ikke nogen vej uden om at gå den tunge vej, at studere til du bliver så klog på emnet, at du har glemt eller er lige glad med at undervisnings matrialet er for de indforstået matamatiske halv genier, der heldige at fået en god mentor.

Men selvfølgelig stiller jeg gerne spørgsmålet igen.
Er der nogen der kender til gode lærebøger til selv studie af kemi med praktisk sigte for øje !

electrolyse47
Electrolyse vejen til et renere og lettere liv.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
:hm: electrolyse>> undskyld mig, men hvad fanden havde du forstillet dig? det er da klart at bøger på et vist niveau forudsætter, at man kan en del i forvejen. med dette sagt forudsætter de fleste videregående kemibøger at mat A er gennemgået, da flere af elementerne i matematikken indgå i de kemiske formler (som f.eks. ligevægtslære, elektrokemi m.m.).

Junior medlem

så er jeg her igen, jeg har haft så meget at se til at jeg har glemt
at se til denne tråd her. Bedre sent end aldrig

To punkter har jeg med i dag.

1. Storken >>
ja lige netop der for. Forfatterne begynder et sted der virker som det er trukket i en automat og peger ikke til bage for at vise, det sted hvor forfatteren antager man kommer fra, der er ikke en kontunuerlige linie der vises, men kun brudstykker der føres frem og det er godt nok for begrænset special emner, men ikke som undervisnings matriale for et uddannels forløb.

2. Mit bud på en bedre end gennemsnitlig undervisnings litteratur ikke fordi den er fantastisk, men fordi den er bedre en de fleste til, hurtigt at give læseren et større overblik, hvilket jeg selv har megen glæde af. jeg bruger den stadig jevnligt til at repitere i, så jeg ikke falder ned i forglæmelsens sorte hul, men til stadighed er grund liggende god hoppla.

http://ibchem.com/IB/ibsyllabus.htm

God fornøjelse. Den læses med god udbytte fra begyndelsen og frem.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
http://psyhosting.info/Ionium/Rhodium/chemistry/

:)

Godt nok er Rhodium's arkiv riiimelig subjektivt, men lur mig om det ikke er det du vil læse om? :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]