Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 21:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor

Læste lige en artikel på New Scientist om stoffet Oxytocin. Det virker meget lovende som rekreativt stof. Er der nogen her, der har erfaring med doser, effekt?

http://www.newscientist.com/article/mg1 ... %20illness

Insane psychedelia user!

Tja, de får det jo til at lyde meget godt. Men ved ikke hvor godt det er i praksis. Under alle omstændigheder skal det injiceres, da det er et hormon (dvs. peptid) og bliver nedbrudt i mave-tarm kanalen.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Treasure skrev:
Tja, de får det jo til at lyde meget godt. Men ved ikke hvor godt det er i praksis. Under alle omstændigheder skal det injiceres, da det er et hormon (dvs. peptid) og bliver nedbrudt i mave-tarm kanalen.

Starter lige med dagens flueknepperi - slet ikke alle hormoner er peptider, så ovenstående sætning er ikke helt gyldig. Men rigtigt nok at peptider (som oxytocin) nedbrydes ved oral administration.

Jeg har ikke læst artiklen endnu, men har lige et par kommentarer til oxytocin alligevel. Der er flere medicinalfirmaer som ser oxytocin som et muligt fremtidigt terapeutisk target, men det vil nok næppe blive i form at administrering af selve stoffet, da det er for besværligt af flere årsager - f.eks. er halveringstiden kun omkring 3 minutter og det krydser ikke blod-/hjerne barrieren. Hvis man derimod kan finde frem til et mindre (non-peptid) molekyle som aktiverer oxytocin-receptorerne, og passerer BBB, er jeg ret sikker på at man vil have et behageligt og meget vanedannende stof.. Der er i øvrigt et par studier som påviser at MDMA hæver serumniveauet af oxytocin, feks. Wolff-Vasopressin and oxytocin secretion in response to the consumption of ecstasy in a clubbing population.
BBL når jeg har læst artiklen, det er i hvert fald et spændende stof.

Medlem
Brugeravatar

Oxytocin - jo de to fedeste og allerstørste erfaringer i hele mit liv involverer oxytocin. Hormonet sætter nemlig fødslen igang og derefter mælkedannelsen. Så kom igang drenge :wink:

Psychedelia Sponsor

Tak for svarene,
Treasure jeg er ikke sikker på at eneste metode er injektion. Der forhandles et Oxytocin-præparat i DK til den nette sum af 79,10 kr. som nasalspray. Det er naturligvis receptpligtigt og benyttes givetvis kun i forbindelse med at sætte gang i malkeriet hos nybagte mødre, hvilket vil sige at man skal kende en jordmoder.
En så simpel indtagelsesmetode som nasalsprayen, betyder vel også at halveringstiden er et mindre problem.

http://www.medicinpriser.dk/Default.asp ... f=Oxytocin

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Licht skrev:
Tak for svarene,
Treasure jeg er ikke sikker på at eneste metode er injektion. Der forhandles et Oxytocin-præparat i DK til den nette sum af 79,10 kr. som nasalspray. Det er naturligvis receptpligtigt og benyttes givetvis kun i forbindelse med at sætte gang i malkeriet hos nybagte mødre, hvilket vil sige at man skal kende en jordmoder.
En så simpel indtagelsesmetode som nasalsprayen, betyder vel også at halveringstiden er et mindre problem.

http://www.medicinpriser.dk/Default.asp ... f=Oxytocin

Halveringstiden vil være den samme når den først er kommet i kroppen. Et endnu større problem er at stoffet ikke kan trænge ind i hjernen udefra, og at det derfor ikke giver nogen mentale effekter.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg mener at have læst i at Oxytocin bliver produceret i hjernen under forelskelse og længere varende kærlighed - iflg. Illustreret videnskab mere eller mindre er ansvarligt for at pattedyr som os bliver sammen efter at have lavet afkom. :)

Medlem

Jeg vil da lige informere om at vi også indenfor landbruget bruger oxytocin til både køer og svin i forbindelse med fødsler (under og efter) og for at få dyrene til at "lægge mælk ned".
Jeg er blevet oplyst om at oxytocin stimulerer sammentrækningerne i livmoderen/børen og derfor giver man dyrene det efter fødslen for at de kan "rense sig"(alt i forbindelse med moderkagen). Desuden får dyr med børbetændelse det også(sammen med penicilin) for at de "kan rense sig".
Vi giver unge nyebagte køer oxytocin 4 min inden de får malkemaskinen på for første gang, og det er tydeligt at mælken bliver lagt ned, da det faktisk fosser ud af dem.
Så det er ikke kun muligt at få oxytocin hos en jordmoder, men også hos en landmand :wink:

Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Kunne da være jeg lige skulle snakke med min mor, hun er nemlig jordmor :P

Men virker stoffet så kun 6 min ? hvis halveringstiden er på 3 min ?

Insane psychedelia user!

Det kommer jo lidt an på din dosis. Det kan godt være at efter 3 minutter er der halvdelen af hvad du indtog tilbage, men hvis den mængde er over den virksomme dosis, så har du jo stadig effekt. Om end alt kan man ihvertfald sige, at effekten ikke er særlig langvarig, og hvis det, som Prometheus siger, ikke krydser blod-hjerne barrieren, så er der ikke meget at komme efter.

Dedikeret medlem

Dextrose skrev:
Jeg mener at have læst i at Oxytocin bliver produceret i hjernen under forelskelse og længere varende kærlighed - iflg. Illustreret videnskab mere eller mindre er ansvarligt for at pattedyr som os bliver sammen efter at have lavet afkom. :)

Eftersom du kun mener at have læst det, vil jeg lige bekræfte det - har selv læst det i illustreret videnskab. De beskriver det som et "hyggehormon" da det får os til at lave efterspil. Det skulle desuden være ansvarligt for kvindens følelsesladethed derefter og at mænd bliver søvnige :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Treasure skrev:
Det kommer jo lidt an på din dosis. Det kan godt være at efter 3 minutter er der halvdelen af hvad du indtog tilbage, men hvis den mængde er over den virksomme dosis, så har du jo stadig effekt. Om end alt kan man ihvertfald sige, at effekten ikke er særlig langvarig, og hvis det, som Prometheus siger, ikke krydser blod-hjerne barrieren, så er der ikke meget at komme efter.

Cerebrospinal administration... Du er da vel ikke bange for nåle? :P

Insane psychedelia user!

Jeg faldt lige over en spændende reviewartikel om oxytocin og dens rolle i brug og misbrug af euforisanter:
From ultrasocial to antisocial : a role for oxytocin in the acute reinforcing effects and long - term adverse consequences of drug use ?
McGregor skrev:
Addictive drugs can profoundly affect social behaviour both acutely and in the long-term. Effects range from the artificial sociability imbued by various intoxicating agents to the depressed and socially withdrawn state frequently observed in chronic drug users. Understanding such effects is of great potential significance in addiction neurobiology. In this review we focus on the 'social neuropeptide' oxytocin and its possible role in acute and long-term effects of commonly used drugs. Oxytocin regulates social affiliation and social recognition in many species and modulates anxiety, mood and aggression. Recent evidence suggests that popular party drugs such as MDMA and gamma-hydroxybutyrate (GHB) may preferentially activate brain oxytocin systems to produce their characteristic prosocial and prosexual effects. Oxytocin interacts with the mesolimbic dopamine system to facilitate sexual and social behaviour, and this oxytocin-dopamine interaction may also influence the acquisition and expression of drug-seeking behaviour. An increasing body of evidence from animal models suggests that even brief exposure to drugs such as MDMA, cannabinoids, methamphetamine and phencyclidine can cause long lasting deficits in social behaviour. We discuss preliminary evidence that these adverse effects may reflect long-term neuroadaptations in brain oxytocin systems. Laboratory studies and preliminary clinical studies also indicate that raising brain oxytocin levels may ameliorate acute drug withdrawal symptoms. It is concluded that oxytocin may play an important, yet largely unexplored, role in drug addiction. Greater understanding of this role may ultimately lead to novel therapeutics for addiction that can improve mood and facilitate the recovery of persons with drug use disorders.

I artiklen gennemgås evidensen for at forskellige euforiserende stoffer påvirker oxytocinsystemet, og at misbrug/afhængighed kan skabe langvarige ændringer i receptorsystemerne. Det vises f.eks. hvordan rotter bliver mere sociale af en lav dosis MDMA, men udviser mindre social adfærd efter indgift en gang i ugen i adskillige uger - og at præliminære forsøg viser at f.eks. THC, GHB og MDMA kan påvirke ekspressionen af oxytocinreceptorerne.

Psychedelia Sponsor

Hvis stoffet ikke kan krydse blod-hjernebarrieren, hvordan kan man så efterprøve stoffets euforiserende effekt? Er det kun muligt ved at stimulere hjernens egen produktion af oxytocin?

-Det jeg mente med at en nasalspray gør halveringstiden til et mindre problem er at det er simpelt at efterdosere.

Insane psychedelia user!

Licht skrev:
Hvis stoffet ikke kan krydse blod-hjernebarrieren, hvordan kan man så efterprøve stoffets euforiserende effekt? Er det kun muligt ved at stimulere hjernens egen produktion af oxytocin?

Ja, enten det eller ved at få stoffet direkte i cerebrospinalvæsken - sidstnævnte kan vist ikke anbefales som forsvarligt eksperiment.
:wink:

Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Jo jo bare skyd det ind i rygraden, det lyder da behageligt :shock: He He...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
det er vidst ret forskelligt hvordan folk oplever intracerebrale injektioner nogle syntes det gør vildt ondt mens andre næsten ikke bemærker det. Det kræver iøvrigt ret meget erfarring at lave sådan en injektion, og jeg kan under ingen omstændinger forestille mig det kan lykkedes at gøre det på sig selv!
dont try this at home

Insane psychedelia user!

Interessant - ifølge en artikel på DR.dk idag, kan næsespray med oxytocin måske tænkes at afhjælpe social angst: "Tillidshormon" kan kurere social angst
dr.dk skrev:
"Tillidshormon" kan kurere social angst
22. maj 2008 09.27 Udland
Får du håndsved og hjertebanken, når du skal ud blandt andre mennesker? Så er der kemisk hjælp på vej - og det er ikke engang ulovlige stoffer, vi taler om. Det skriver BBC i dag.

Kærlighedshormon
Schweiziske forskere har opdaget, at hormonet oxytocin, som findes naturligt i kroppen, kan øge vores tillid til andre mennesker.

Stoffet forbindes i forvejen med intime situationer - der frigives fx store mængder oxytocin under sex, og når mødre ammer deres børn - men forskerne mener nu, at stoffet også kan hjælpe folk, der lider af social angst.

Forskergruppen fra Zurich lavede et forsøg, hvor de bad deltagerne om at give penge til en anden person, der så ville investere for dem - og enten give dem pengene tilbage, eller snyde dem og beholde profitten selv.

Halvdelen af gruppen fik derefter oxytocin via næsespray. Den gruppe var stadig villige til at stole på investoren, selvom nogle af dem fik at vide, at de var blevet snydt.

Gruppen, der ikke havde fået et lille skud kemisk tillid, havde derimod ikke længere lyst til at stole på den, der havde snydt dem.

Dæmper de naturlige forsvarsmekanismer
Her kan man jo mene, at det er sundest - også økonomisk - at reagere som den sidste gruppe forsøgspersoner, men forskerne ser andre perspektiver i opdagelsen.

Målinger viste nemlig, at stoffet virkede ved at dæmpe aktiviteten i de centre i hjernen, der styrer vores naturlige forsvarsmekanismer. Og det er netop de centre, der er alt for aktive hos folk, der lider af angst og social fobi.

- Vi kan konkludere, at manglen på oxytocin i hvert fald er en af årsagerne til den angst, som folk med social fobi oplever, siger dr. Thomas Baumgartner, som leder forskerholder på universitetet i Zurich, til BBC.

- Vi håber og forventer at vi kan forbedre disse menneskers evne til at omgås andre ved at give dem oxytocin, slutter han.

...åbenbart krydser en vis del af stoffet alligevel blod-/hjerne barrieren når man indgiver det nasalt. Jeg forsøger lige at finde den originale artikel frem når jeg har tid.

Medlem
Brugeravatar

Er oxycontin ikke et smertestilende morfin præparat?!

Arbejder med medicingivning og det giver vi mod smerter..

..hmm.. ?

Tidligere holdmedlem

well, dette topic handler om oxytocin...........

fuck jeg er glad for at du ikke giver mig medicin med dine læse kundskaber

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]