Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 10:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg hedder Marie Hougaard og jeg sidder på P1's ungdomsprogram Klubværelset ( http://www.dr.dk/P1/klubvaerelset ) og jeg tillader mig at oprette en tråd i jeres forum. Klubværelset behandler hver uge et emne, der på den ene eller anden måde berører ungdommen og vi lavet udsendelser om den yderste højrefløj, unge med ADHD og om at bo i ghettoen.

Men selvom emnerne er altså i både øst og vest, så er vores tilgang til dem den samme: antropologisk og undersøgende, hvor de medvirkende forklarer, hvordan verden ser ud fra deres synsvinkel og hvorfor - fremfor en forudindtaget historie om at sådan og sådan ser virkeligheden ud. Vi vil altså hellere vise verden som folk selv ser den end forsøge at udstille den sådan som vi tror, den er.

Grunden til, at jeg skriver herinde er, at jeg synes, det ville være interessant at lave et program, der handler om...ja lige præcis alkymister som forummets navn også angiver. Baggrunden for dette er, at det er en verden ikke mange kender til og hvor folk i hvert fald ikke ved, at der er nogle virkeligt kompetente kemikere/kemi-interesserede. Derudover kunne man forestille sig at have et historisk indslag om alkymi. Det jeg forestiller mig er altså et tilbud til lytterne om at blive ført ind i en verden de ikke kender til og som de får en viden om og forståelse for, når programmet er slut.

Vi taler altid udsendelsen igennem med vores medvirkende, så de også kan komme med forslag til indhold, da folk selvfølgelig altid ved mere om, hvad de beskæftiger sig med end vi kan nå at sætte os ind i på en uge. Og det gør vi naturligvis også med dette program.

Vi har tidligere lavet et program, der handler om psilocybinsvampe http://www.dr.dk/P1/Klubvaerelset/Udsen ... 134847.htm

Jeg forstår jeres eventuelle modstand og frygt for pressen, men folk er generelt glade for at have medvirket i Klubværelset, og så er alle journalister jo ikke ens.

Eventuelt interesserede kan sende en mail til mig på mahg@dr.dk eller ringe på 2854 0191.

Derudover bliver alle forslag til programmet modtaget med glæde.

Tak for jeres tid og med venlig hilsen,

Marie Hougaard

Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
lyder skam spændende syntes jeg, og ville da også gerne medvirke hvis jeg da ellers var en mere kompetent alkymist... :-)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

M: Hvem er det præcist I er ude efter at få med? Jeg formoder det er folk der laver stoffer selv, og derfor tror jeg at jeres projekt er omtrent dødfødt, da man i den situation netop vil være interesseret i at gå mere end almindeligt stille med dørene.

Titel:
Junior medlem

Da Klubværelset er et ungdomsprogram er det først og fremmest en ung person, jeg leder efter. Og da det er et program, der bliver sendt på P1 (hvor gennemsnitslytteren oftest er, hvad man på pænt dansk kalder ældre) er ungdomsperioden justeret til at være fra omkring 18-35 år.

Den person jeg leder efter er altså omkring 18-35 år og kan være én der er god til at trække kodein ud af kodymagnyler, selv trykker efedrinpiller eller fremstiller LSD, men kendskab og interesse for det kemiske er helt essentielt. Da det er ulovligt, og derfor vil kunne give alvorlige følger for den medvirkende, kan man naturligvis være anonym.

Jeg svarer gerne på flere spørgsmål vdr. programmet.

Mvh

M

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
M skrev:
eller fremstiller LSD,
M

Tror ikke du finder nogle her inde der kan brygge LSD..
Eller de kan nok, men har ikke mulighed for det?

Titel:
Dedikeret medlem

Avs.. det bliver vidst svært for dig at få fat i en alkymist der er klar på et interview. :P

Titel:
Medlem

Geografisk sted: In the middel of nowhere? - wtf? I am in the middel of nowhere?
Vinkelsliber : ja det samme tænkte jeg faktisk :shock: ..
Tror ikke helt hun har så meget held med sig herinde, tror ikke folk gider stå frem og sige "hey hey hey , jeg kan lave dit og dat" <-- lige meget om det bliver anonymt ..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

En kemistuderende på universitet har ligeså stort potentiale til at kunne lave fx LSD, som andre herinde har. Det kræver ikke rigtig noget ekstraordinær stofviden.

Psychedelia Sponsor

Jeg vil opfordre folk til IKKE at deltage i programmet. Det er medieomtale - og det har altid været medieomtale - af de forskellige stoffer der fører til stramninger og flere molekyler/urter på forbudt-listen.

Selv de mere venlige historier, der forsøger at gå bagom og forstå de "unge" har en dårlig effekt. Der er nok ca. 5 mio. mennesker derude som vil blive grønne i hovedet af harme over at der måske sidder et par kemistuderende og brygger hallucinoger - det sker ja, men med det politiske klima der er i øjeblikket kan mediomtale få store konsekvenser for de få, som ser hallucinogener som en vigtig del af deres liv.

Til Marie Hougaard: Hvad med om du lavede din egen LSD og optog et program om det?

Til admins: Please slet denne tråd.

Forresten man skal ikke lede mere end to sekunder på Google efter Marie Hougaard før man finder citater som:

"Det er sgu skægt at høre hende Marie Hougaard folde sig ud. Synd at hun skal fremstille bileldet så stereotypt." - om et indslag om noget med Fitness.

Titel:
Junior medlem

Baggrunden for programmet om alkymisterne er at give et indblik og en forståelse for en verden man ikke kender og som man måske, hvis man vidste den eksisterede, ikke ville forstå. Ideen med programmet, som det altid er med Klubværelsets programmer, er at formidle et objektivt indblik i denne verden, så lytteren selv kan tage stilling til, hvad han/hun hører og give en større forståelse for emnet.

Jeg forestiller mig ikke umiddelbart, at den medvirkende absolut skal tale om nye stoffer/kombinationer/urter og man har naturligvis altid mulighed for at sige fra, hvis der er et spørgsmål man ikke ønsker at svare på. Som jeg også nævnte tidligere taler jeg altid emnet grundigt igennem med gæsten, så denne kan komme med foreslag/input til det overordnede emne. På denne måde undgår man, at det er journalisten, der udelukkende har valgt/fravalgt, hvad man skal tale om, men at den person, der er mest inde i stoffet også er med inde over. Dette giver en bedre indsigt i emnet og selvom det tager meget længere tid ift andre tilgange til at lave journalistik på, formindsker det netop risikoen for at lave fordomsfuld og stereotyp journalistik.

Derudover er det ikke et indslag, men et helt program om fitnesskultur - hvilket man ville vide, hvis man havde hørt det.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Jeg ved ikke om det bare er mig, men hvad er det lige i vil opnå ved at lave et indslag om alkymister og fremstilling af stoffer?

Ville det ikke være en bedre idé at lave et tema omkring et emne der hele tiden kommer op, og hvor der mangler noget seriøs information omkring. Her taler jeg om hash. Jeg synes der mangler noget debat omkring emnet, uden at det bliver 3 tidligere weekender-brugere af hash der er gået neden om og hjem pga. et blandingsmisbrug i hverdagene, hvorefter de råber op om hashens gateway-effekt og andet bullshit.
Eller en eller anden frelst person der går ud og påstår at cannabis er et vidundermiddel der kan alt.

Vi skal fortælle historien og oplyse folk om korrekt brug, ligesom folk er blevet opdraget til med alkohol. Forskel mellem brug og misbrug, fokus på mediernes forkerte brug af samme og meget andet. Der er masser af problemer at tage op. Jeg synes at P1 lyder som en god sendeflade da lytterne tit er ældre end på andre kanaler og måske har flere fordomme omkring hashen

En sammenligning mellem alkohol og hash kunne også bruges, hvorfor er et rusmiddel lovligt når et andet ikke er, selvom det lovlige er væsentligt mere skadeligt end det ulovlige? Hvor går grænsen for hvornår vi skal beskytte folk mod ting i hverdagen? Skal vi forbyde alt der er den mindste smule skadeligt? Og hvordan definerer vi hvad der er skadeligt? Er det mentalt, fysiologisk eller samfundsmæssigt?

"Jamen alkohol er en integreret del af vores kultur" OK? Hvad så om 20 år? 60% af de unge i København har røget hash indenfor det sidste år. Hvornår er det mere almindeligt at ryge hash end at drikke? Hvornår er alle nej-sigerne kreperet af alderdom, så nutidens ungdoms accept af hashen gør det til en integreret del af vores kultur?

Se det synes jeg kunne være spændende og yderst relevant emne at tage op

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
@Xpert: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=16536 ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Nå for satan :)

Tror bare jeg ryger en joint til så... :cool:

Titel:
Junior medlem

Vi har i Klubværelset haft flere medvirkende, der har medvirket anonymt og denne anonymitet er aldrig blevet brudt.

Jeg vil derfor opfordre jer til endnu en gang at overveje at deltage i vores program om alkymister, som jeg er sikker på kunne blive et rigtig interessant og oplysende program.

Et program om hash er også yderst relevant, men der er jo heldigivis ingen der siger, det er enten/eller.

Mvh

Marie

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Hej Marie Antoniette.
Jeg tror ikke du får slæbt nogle alkymister herfra, for inkvisitionen :twisted:
Og jeg er åbenbart for gammel til at være med :lol:

Senest rettet af Flimmer 20 okt 2007 22:26, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Jeg har ingen efaring på området, men ville lige skrive min mening.
jeg syntes op til flere gange at journalister er blevet afvist her på siden, og selfølgelig er der en risiko for at ende op med et "farvet" program, artikel osv.

Men hvis journalisten lover at man får indflydelse på det færdige produkt, og at man vælge at sige fra hvis man ikke er tilfreds med den måde programmet bliver serveret på..
Så syntes jeg at det er værd at tage chancen, da jeg ikke kan se fremskridt i forhold til folkets syn på "narko" ved ikke at få vores holdninger frem i medierne.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Sayeh - Det er meget! simpelt.

INGEN journalist eller medier må, vil, eller kan! sælge andet end negativt omtale om stoffer.

Så længe det er rentabiliteten og det læserne ønsker, så forbliver det sådan.

Så enkelt er det!

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
taget de 2 programmer jeg har hørt fra Klubværelset i betragtning, er der mulighed for et ganske reelt program, om de (værterne) ikke må/kan/vil være for legalisering/retten til brug el. eksperimentation, må vi.

det gik fint for Jette, som jeg hørte i første program, og fint for malkavain, i 2. program, skønt det blev smudset lidt af panelet i studiet.

- alternativet er nok at de laver programmet alligevel, med en måske mindre kyndig taler?

Titel:
Junior medlem

Vi hverken må, vil eller kan have en forudindtaget holdning til emner - dette er en af de vigtigste måder i Klubværelsets tilgang til lige gyldigt hvilket emne, vi behandler - og i øvrigt en af de, efter min mening, vigtigste bud i enhver form for journalistik.

Vi skal naturligvis bevæge os indenfor lovens rammer, men disse har aldrig hindret os i at lave objektive og oplysende programmer om emner, som en stor del af den øvrige presse vælger at behandler på én bestemt måde.

Da Klubværelset er et P1-program på 45 minutter, ren tale, er der god tid til at komme i dybden, forklare og uddybe. Dette er en stor force, da det giver mulighed for at komme med sit syn på verden, hvad denne end måtte være.

Jeg håber fortsat, at der på et tidspunkt melder sig en interesseret deltager.

På forhånd tak og med venlige hilsener,

Marie

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Den slags ævl har vi hørt for meget af. Fin nu nogen andre.

Du må klage til dine kollegaer som har ødlagt det for alle medie.

Så drop din smart ass plader. Og kom nu vider, for ikke at du blive fattig ved, at vente på noget du IKKE får.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]