Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 14:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: inner loop
Er der nogle der kan give mig formler for vands og alkohols fordampningshastighed givet temperatur og overfladeareal?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Tamara9k skrev:
Er der nogle der kan give mig formler for vands og alkohols fordampningshastighed givet temperatur og overfladeareal?

Et simpelt eksempel:
Da fordampningshastigheden afhænger både af temperaturen og overfladen...

mol/s=cTA,

hvor c= en konstant, T=temperatur og A er overfladeareal.

c kan du bestemme ad empirisk vej. Ved at holde temp. og areal konstante, kan du variere trykket, relativ luftfugtighed, luftsammensætning og -flow over væskefladen. Sammenholdt med størrelser som f.eks. viskositet, densitet, molekylevægt, damptryk, dipolmoment og evt. partielle molære størrelser, så kan du eller din computer opstille en model for udregning af fordampninghastigheden for dine separate væsker eller din blanding.

Hvad er det egentlig du vil regne ud ? :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: inner loop
Øgler skrev:

Jeg vil ganske enkelt kunne udregne hvor lang tid af det at afdampe vand eller alkohol i en åben glasskål f.eks. ved at placere den i en ovn.

Kan jeg finde værdier af c for hhv. og vand og alkohol et sted?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Tamara9k skrev:
Øgler skrev:

Jeg vil ganske enkelt kunne udregne hvor lang tid af det at afdampe vand eller alkohol i en åben glasskål f.eks. ved at placere den i en ovn.

Kan jeg finde værdier af c for hhv. og vand og alkohol et sted?

Det lyder interessant, men jeg tror/erkender, at det ville blive alt for teoretisk. Resultatet afhænger af for mange ubekendte, til at jeg overhovedet gider at overveje at regne det ud.
Hvis du med c mener den specifikke varmekapacitet, så kan du sikkert finde dem for utallige rene væsker hvis du bruger 2 sek. på googling.
Noget meget afgørende er, at finde hvor meget energi der afsættes i den pågældende væskeblanding og kender du den molære fordampningsentalpi, som afhænger af vand/alkohol interaktion sammen med det pågældende ekstraherede stof, kan du begynde at stykke en hjemmelavet formel sammen.
Endvidere indgår størrelser som skålens varmeovergangstal, relativ fugtighed i ovn, samt luftstrømninger en større rolle, skulle jeg mene!
...jeg har aldrig været den store formelrytter og bare tanken om at bestemme fordampningshastigheden i praksis ud fra teori, lægger mig på langs...

PS. Jeg ville aldrig sætte min vodka til afdampning i en lukket ovn.
Forvent det bedste, men planlæg ud fra det værste!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]