Tamara9k skrev:
Øgler skrev:
Hvad er det egentlig du vil regne ud ?

Jeg vil ganske enkelt kunne udregne hvor lang tid af det at afdampe vand eller alkohol i en åben glasskål f.eks. ved at placere den i en ovn.
Kan jeg finde værdier af c for hhv. og vand og alkohol et sted?
Det lyder interessant, men jeg tror/erkender, at det ville blive alt for teoretisk. Resultatet afhænger af for mange ubekendte, til at jeg overhovedet gider at overveje at regne det ud.
Hvis du med c mener den specifikke varmekapacitet, så kan du sikkert finde dem for utallige rene væsker hvis du bruger 2 sek. på googling.
Noget meget afgørende er, at finde hvor meget energi der afsættes i den pågældende væskeblanding og kender du den molære fordampningsentalpi, som afhænger af vand/alkohol interaktion sammen med det pågældende ekstraherede stof, kan du begynde at stykke en hjemmelavet formel sammen.
Endvidere indgår størrelser som skålens varmeovergangstal, relativ fugtighed i ovn, samt luftstrømninger en større rolle, skulle jeg mene!
...jeg har aldrig været den store formelrytter og bare tanken om at bestemme fordampningshastigheden i praksis ud fra teori, lægger mig på langs...
PS. Jeg ville aldrig sætte min vodka til afdampning i en lukket ovn.
Forvent det bedste, men planlæg ud fra det værste!