Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 16:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Sjælland
Jeg har et lille problem. Jeg havde noget 18 karats guld liggende i form af granulat. Jeg ville prøve at oprense det ved at opløse det i aqua regia.

Jeg fik det opløst og der var lidt bundfald i kolber, sølv chloride vil jeg tro, som jeg filterede det fra. Derefter ville jeg reducere... guld-ionerne(?) ved at tilsætte Jernsulfat. Men der "ud krystalliserede" sig ikke noget rent guld. Farveren skiftede fra at være gylden-grøn til at være flot gylden-gul.

Jeg tænkte fuck det at ville så neutralisere opløsningen via NaOH og endte med en mudder farvet opløsning, jernoxid?

Jeg har stadig mere at den oprindelige syre opløsning med guld ioner i. Hvordan får jeg ren guld ud af den?

Kemi er en spændende ting, men jeg sætter mig sjældent ind i hvad jeg egentligt laver. Jeg er mere samler af kemikalier end kemiker.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Så æder ætser kalde det hvad du vil kongevand guld ikke særligt sundt for guld - blev vist brugt til at adskille narre guld fra ægte guld før i tiden, er ikke helt sikker.

Titel:
Junior medlem

kongevand er en blanding af HNO3 og HCl. Det er det eneste der kan opløse guld, heraf navnet kongevand. Metallerens konge= guld.

LOL! er der slet ikke noget som kan hjælpe? Det er et simpelt forsøg. Jeg skammer mig selv over ikke at kunne finde ud af det, men at I heller ikke kan... :roll:

Hmm.... nej jeg havde nok kunne finde mere hjælp her hvis spørgsmålet havdet været: Hvordan får jeg Bromosafrole til at reagere med methylamine så det danner MDMA? haha.

Nå, jeg vil forlade laboratoriet og gå ud for at finde en grøn plet, hvor jeg kan sidde og meditere.

Titel:
MEGATRON

fuck forum det hele!! =)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

dopamin skrev:
fuck forum det hele!! =)

Nej. Så går der bare lort i den, manden har jo et seriøst spørgsmål. Sådan da.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Downward Spiral skrev:
LOL! er der slet ikke noget som kan hjælpe? Det er et simpelt forsøg. Jeg skammer mig selv over ikke at kunne finde ud af det, men at I heller ikke kan... :roll:

Hmm.... nej jeg havde nok kunne finde mere hjælp her hvis spørgsmålet havdet været: Hvordan får jeg Bromosafrole til at reagere med methylamine så det danner MDMA? haha.

Såså. Det kan vel godt tænkes at der er folk derude som har udmærkede forslag, men ikke lige gider bruge kræfter på et spørgsmål som intet har med sitets formål at gøre. Undskyld at folk ikke fluks springer til så snart du har et vilkårligt problem; forventer du også at få svar i løbet af en halv time hvis sovsen klumper for dig? Selv :roll: .
Istedet for at bruge jernchlorid, ville jeg have forsøgt mig med at tilsætte et metalpulver, f.eks. jernpulver eller zinkpulver. Når du har opløst guld i kongevand, lander det som Au(III) (AuCl[sup]-[/sup][sub]4[/sub]). Jeg ved i hvert fald at Au(I), som cyanokomplekset dannet ved reaktion med cyanidioner og ilt, industrielt reduceres ved tilsætning af zinkstøv. Det virker også fint til udfældning af Ag fra AgCl-opløsning.
Jeg vil næsten gå ud fra at det er nødvendigt at neutralisere kongevand/guld-opløsningen før du forsøger udfældning, men det er der måske nogen andre der ved?
En anden rute er at basificere opløsningen, hvorved guldet udfældes som Au(OH)[sub]3[/sub]. Under opvarmning omdannes denne til Au[sub]2[/sub]O[sub]3[/sub], og videre til Au(s) under yderligere opvarmning.
...Og kan vi så lige få lidt mere takt og tone næste gang du har et spørgsmål du ønsker svar på.

Titel:
Junior medlem

Det må du/I undskylde det var ikke sådan ment. Du har ret i at spørgsmålet ikke rigtig er relateret sitets formål. Håber ikke at det gør noget. Jeg viste ikke helt hvor jeg ellers skulle spørger. De andre kemi forumet jeg kender til taget sig slet ikke tid til newbie spørgsmål som dette.

De nitrøse gasser fra syreblandingen åd gummi proppen i den kolbe som jeg havde det i.
Jeg overvejede osse at tilsætte et andet metal, men det hele skal nok neutraliseres for ikke at metallet skal blive opløst.

Tak. Jeg ser på det en af dagende.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]