Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 jul 2025 01:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Allright...

Lad os sige at man har noget o-Dimethoxybenzen (eller et andet substitueret benzen med aktiverende grupper) man ønsker at Friedel-Craft acylere til 3,4-Dimethoxypropiophenon, hvad ville være at foretrække, hvis man er en miljøvenlig kemiker der foretrækker miljøvenlige og økonomiske reagenser?

1. Shulgins foretrukne, men Propionyl chlorid er nasty stuff.
    Bruger standard Lewis syre katalysator.
  2. Bruger Propansyre anhydrid, men desværre også CS[sub]2[/sub] - Ubehageligt!
    Også standard Lewis syre katalysator.
  3. Bruger Propansyre og Pyrofosforsyre/Fosforsyre anhydrid/Diforsforsyre - ser ud til at være at foretrække!?

Billede

Reference: http://www.cem.msu.edu/~reusch/VirtualText/benzrx1.htm (stykke 3)

Titel:
Insane psychedelia user!

Rent teoretisk tror jeg det bedste udbytte vil fås med syrechloridet, men desværre er de også meget reaktive og relativt ustabile...

Har du også tænkt på om du får en blanding af forskellige produkter fordi begge substituenter (methoxy-grupperne) hver især er ortho/para dirigerende ?

Uden at kende til reaktionen i praksis tror jeg, ligesom du selv siger, at den sidste med pyrophosphorsyre og propansyre er mest sikker.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Treasure skrev:
Har du også tænkt på om du får en blanding af forskellige produkter fordi begge substituenter (methoxy-grupperne) hver især er ortho/para dirigerende ?

Ja, men jeg vil tro at de to grupper vil være para-dominerende, så der kun kommer det ønskede produkt ud af det.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Dextrose skrev:
Treasure skrev:

Ja, men jeg vil tro at de to grupper vil være para-dominerende, så der kun kommer det ønskede produkt ud af det.

På grund af sterisk hindring vil jeg også tro at det ønskede produkt er hvad der vil blive dannet langt mest af. Lonepairs fra methoxy-oxygen og syre-oxygen vil have en gensidig frastødning som gør at ortho-meta produktet næppe vil forefindes i store mængder i forhold til meta-para produktet. En vis (lille) procentdel af det uønskede produkt vil der sikkert alligevel blive dannet.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Prom > Nogle kommentarer til Propansyre og Pyrofosforsyre ruten, den ser jo både økonomisk og forholdsvis miljøvenlig ud?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]