Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 12:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg sad for et par dage siden og funderede - hvis en methyl-gruppe smækket på et amfetamin-molekyle = methamfetamin, burde man så ikke kunne sætte methyl-grupper på andre stimulanser, med samme udfald?

Hvis jeg har forstået det korrekt, gør methyl-gruppen i methamfetaminen at det bliver optaget 3-5 gange hurtigere og giver derfor også et meget stærkere rush og generel effekt.

Her tænker jeg: Er det muligt at lave methylkoffein eller methylnikotin?
Så ville der lige pludselig være noget ved at drikke kaffe om morgenen :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Nej, du kan ikke bare regne med at en methyl-gruppe lige gør et molekyle mere potent.

Forskellen på MDA og MDMA er f.eks. ikke særlig stor dosis-mæssigt,
på trods af at det netop er direkte homologer af Amfetamin og MethAmfetamin.

Koffein har i forvejen 3 methyl-grupper (1,3,7-trimethylxanthin), hvor Theobromin (fra Kakao) har én mindre (3,7-dimethylxanthin).

Egentligt er der plads til endnu en methyl-gruppe på koffein-molekylet, det ville så blive (1,3,5,7-tetramethylxanthin) - om det er aktivt må du ikke spørge mig om.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Grunden til at methamfetamin er virksomt i mindre doser en amfetamin er at methylgruppen gør molekylet mindre polært og herved har det lettere ved at krydse blod-hjerne-barrieren. Det samme er gældende for morfin/heroin hvor det er to acetylgrupper der gør forskellen.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Gør acetyl-grupperne ikke molekylet mere polært..?

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
det tror jeg ikke de gør..
Du har på morfinen 2 OH-grupper som er ret polære. man fjerner brintet, og danner en binding til syrens carbonatom, som har et dobbeltbundet oxygen til sig, og en methylgruppe..
det kædefikserede O er ikke særlig polært, hvilket kan ses i dimethylether som ikke er opløseligt i vand.

kondenseringsproduktet af ethanol og ethansyre, ethylethanoat er heller ikke opløseligt i vand.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det har du helt ret i, jeg havde forvekslet det med polære OH-grupper... det var jo tidligt på dagen! :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det var egentlig bare noget jeg slyngede ud fordi jeg kunne huske det. Nu har jeg imidlertid brugt pænt lang tid på at tænke over det og burde de dobbeltbundne O'er ikke fungere som acceptorer for brintbindinger til proteinerne i BH-barrieren og derved sætte molekylet ude af stand til at krydse den? Man kunne måske tænke sig at det var en form for sterisk hindring der umuliggør dette, men det er ren spekulation fra min side. Jeg har intet kunne finde om det.
Someone enlighten me!

Titel:
Moderator

umiddelbart tror jeg ikke en ester kan danne brintbindinger - i min bog hvor der er et afsnit om intramolekylære bindinger, står acetone i afsnittet om dipol-dipol - bindinger.

under hydrogenbindinger står der at det kun er de meget små og elektronegative atomer N, O og F der kan danne hydrogenbindinger, et H fra en CH-gruppe kan ikke deltage i legen. man kunne så forestille sig at det dobbelbundne oxygenatom kunne lave en brintbindig med en NH-gruppe i proteinet?
men så ville morfinens 2 OH grupper være bedre opponenter til brintbindinger, med et af proteinets NH-grupper, så det giver ikke megen logik...

jeg har en anden bog det står i, som jeg alligevel skal have læst i forbindelse med en opgave jeg skal lave, så uddybelse følger

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg undrer mig lidt over hvorfor acetyl-grupperne ikke ryger af ved metabolismen, som på f.eks. 4-Acetoxy tryptaminer, der har samme effekt som 4-OH tryptaminer.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det gør de også. Så vidt jeg husker hydroliseres heroin først til monoacetylmorfin og så videre til morfin. Morfin har faktisk også en højere affinitet for de opioide receptorer end heroin. Acetylgrupperne er bare et værktøj til at få molekylet over blod-hjerne-barrieren hvorefter metabolitterne tager over. På den måde er heroin vel egentlig næsten et pro-drug? :mrgreen:

Titel:
Flueknepper kongen

Halifaxxx skrev:
Det gør de også. Så vidt jeg husker hydroliseres heroin først til monoacetylmorfin og så videre til morfin. Morfin har faktisk også en højere affinitet for de opioide receptorer end heroin. Acetylgrupperne er bare et værktøj til at få molekylet over blod-hjerne-barrieren hvorefter metabolitterne tager over. På den måde er heroin vel egentlig næsten et pro-drug? :mrgreen:

Heroin -er et prodrug :P

Titel:
Moderator

det er en kendt teknologi at påhæfte en acetylgruppe på sit medicin, for at øge bio-tilgængeligheden. acetylgruppen spaltes fra, når stoffet når blodkarrene og passerer leveren... det er også salicylsyren der er det effektive i aspirin, ikke acetyl-formen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]