Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 01:18


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 dec 2005 22:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 dec 2005 17:40
Indlæg: 4
Hej! Jeg skal til at skrive opgave omkring methylxanthiner, og i den forbindelse har jeg selvfølgelig læst lidt her og der. Men der er dog stadig noget, som jeg ikke er helt 100% sikker på. Er det KUN koffein, theobromine og theophylline som indgår under gruppen Methylxanthiner? Jeg mindes nemlig at ha' læst ét sted (og kun ét sted), at disse tre stoffer ikke var de eneste, der hørte under Methylxanthiner. Men i og med at det ikke står angivet andre steder (så vidt jeg ved), så er jeg lidt i tvivl om, jeg bare har læst forkert.

Så håber I kan hjælpe lidt (:


Senest rettet af Egner 13 dec 2005 18:24, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2005 01:02 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 29 maj 2001 01:01
Indlæg: 1867
Mener også det virksomme stof i guarana hører under Methylxanthiner?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2005 01:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 maj 2004 16:16
Indlæg: 581
Geografisk sted: Some where in Dk
Er det virksomme stof i guarana da ikke også koffein?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2005 01:28 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 20 jul 2001 01:01
Indlæg: 1073
hvad med cola-nødder? Cola Nitida, Hvad med Maté?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2005 05:30 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2004 09:57
Indlæg: 1743
Geografisk sted: Orbit Earth
Pentoxifyllin, propentofyllin og pentifyllin hører også under methylxanthiner

_________________
Let Go And Let God!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2005 07:41 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 dec 2005 17:40
Indlæg: 4
Tak for svarene (:

- ved nærmere eftersøgning fandt jeg også ud af det sent igår. Det er bare sjovt, at det nogle mange steder formuleres sådan, at det lyder som om, at det kun er de tre stoffer, der hører under methylxanthiner. Nå pyt ;d


Senest rettet af Egner 13 dec 2005 23:17, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2005 09:31 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 20 jul 2001 01:01
Indlæg: 1073
Hey smid din opgave her,... er blevet nysgerrig for at se dit resultat.
Og velkommen til, håber at se mere til dig, at det ikke var dit eneste formål på siden :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2005 18:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 dec 2005 17:40
Indlæg: 4
each skrev:
Hey smid din opgave her,... er blevet nysgerrig for at se dit resultat.
Og velkommen til, håber at se mere til dig, at det ikke var dit eneste formål på siden :)

Tak tak, og nej - jeg regner da med at benytte dette forum mere end blot denne ene gang (:

Jorh, jeg kan vel godt smide min opgave op, når jeg er kommet lidt længere med den. Jeg har indtil videre kun være i laboratoriet og prøvet et forsøg af (som ikke var helt vellykket :/) og skal derfor i morgen lave et nyt forsøg med ekstraktion af koffein fra the. Men så snart der er skrevet noget mere, så er du/I da velkommen til at tage et kig på den - evt. komme med nogle hjælpsomme kommentar (;


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2005 23:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 dec 2005 17:40
Indlæg: 4
Hmm... kan se, at jeg allerede nu får brug for lidt hjælp. Jeg har nemlig PRØVET at lave en ekstraktion af theobromine fra chokolade. Dog har det været svært at finde en go vejledning, og derfor har jeg eksperimenteret lidt ud fra følgende Vejledning. I en af mine bøger CAFFEINE står: Theobromine and theophylline are weakly amphoric and behave more distinctly as acids or base than caffeine does. This is evident from the ease with which theobromine and theophylline will dissolve in aquerous acids and bases; they are sparingly souble in pure water.

I første omgang undersøgte jeg theobromines opløselighed i henholdsvis en Na2CO3-opløsning og en CH3COOH-opløsning. I vejledningen står der, at man skal anvende syre til at dække chokoladen (i mit første tilfælde brugte jeg dog kun ren theobromine), men jeg oplevede at theobrominen blev opløst bedre i basen. - hvordan kan det være? Jeg ved ikke, hvorfor dette netop var tilfældet, og derfor håber jeg, at I måske kan hjælpe med at besvare mit spørgsmål.

I min bog er der endvidere oplyst følgende:

Acidis (Ka) and Basic (Kb) Equilibrium Constants Expressed as pKa and pKb
- Thebromine, 180C, pKa = 10.0, pKb = 13.9

Kan dette bruges til noget, når der er angivet ved den temperatur?

Vil lige tilføje, at der formentlig kommer flere spørgsmål angående denne del af den eksperimentielle del, da det nok har været det mest forvirrende jeg-ved-ikke-hvorfor-jeg-gør-hvad-jeg-gør-forsøg, jeg nogensinde har lavet :$


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2005 10:01 
Offline
Flueknepper kongen

Tilmeldt: 02 okt 2005 12:15
Indlæg: 1352
each skrev:
hvad med cola-nødder? Cola Nitida, Hvad med Maté?

Det er også koffein, der er det aktive alkaloid i de planter, på trods af entusiasters ord som Matéin :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2005 10:22 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 18 feb 2003 02:01
Indlæg: 456
Geografisk sted: Nowhere land
Ved ikke om det er noget du kan bruge til noget, men kom lige i tanke om denne side: http://www.dr.dk/videnskabold/radiotv/r ... offein.asp


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team