Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 jul 2025 12:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Udlandet
Jepper child det er helt fint ;) se pb

Junior medlem
Brugeravatar

øv, kun døde links. Nogen der ligger inde med rapporten eller lignende materiale?

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Når man finder tråde, der er 8 år gamle, kan man heller ikke forvente at links stadig virker ;)

Siden tråden er lavet, har psy.dk også fået en del flere guldkorn omhandlende hjerne- og narkokemi

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
I mellem tiden er der kommet et andet indlæg der også omhandler hjernekemi og druuuuugs.

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=10137&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg fiskede nemlig efter lignende rapporter om "hjernekemi og druuugs", men jeg synes tråden psycheholic refererer til er lidt basic. Andre bud?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er der noget bestemt du gerne vil vide noget om? Ikke sikker jeg kan hjælpe, men så er der måske en anden der kan give et kvalificeret bud, nu når du kender det grundlæggende. Neurologi er jo en af de tunge emner når man går i dybden med det.

Junior medlem
Brugeravatar

Tja, når jeg ikke kender så meget til det er det også lidt svært at spørge specifikt efter viden. Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om receptoraffinitet og så mangler jeg en grundlæggende forståelse for organiske stoffers struktur. Fx har jeg ingen ide om hvordan en gruppes placering ændrer stoffets egenskaber eller hvordan forskellige isomerer kan have vidt forskellige egenskaber og jeg synes også det er tankevækkende at substanser af forskellig type kan have en meget lignende effekt i kroppen. Ved du evt hvor man kan finde nogle tidsskrifter der ikke kræver en kandidat for at følge med?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nogen af de ting du gerne vil have svar på kunne give kæmpe gennembrug i medicinalvirksomheder. Det vil så sige, så vidt jeg forstår, at det kræver et rimelig højt niveau for at forstå bare en lille smule af disse komplicerede emner.

Men jeg har være inde på noget af det samme i et tidligere emne:
Dosering af et nyt stof

Et afsnit om receptorer i Rusmidlernes Biologi af Henrik Ringdom:
http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio ... .htm#19011

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Havrefar skrev:
og så mangler jeg en grundlæggende forståelse for organiske stoffers struktur. Fx har jeg ingen ide om hvordan en gruppes placering ændrer stoffets egenskaber eller hvordan forskellige isomerer kan have vidt forskellige egenskaber

Don't go there! Men hvis du endelig vil vide noget om det, så søg efter noget litteratur omhandlende stereokemi. Jeg har om det i skolen pt, men det er godt nok svært, så det er begrænset hvor meget jeg kan hjælpe.

Dedikeret medlem

Havrefar; jeg kan også anbefale at læse PiHKAL og TiHKAL (specielt den "kemiske" halvdel, hvis du er til den slags). Udover at være god læsning er det også rigtig lærerigt. Tag f.eks et kig på afsnittet om LSD, hvor han snakker lidt om de forskellige analoger og isomere af stoffet.

Men som Psycheholic siger så er sammenhængen mellem molekylestruktur og virkning (både neurokemisk og subjektivt) et felt hvor der stadig er mange "unknowns". Du kan selv prøve at søge lidt på "structure-activity relationship" (SAR) på google :wink: .

Junior medlem
Brugeravatar

Morten, hvilke lærebøger benytter i jer af? Jeg er glad for lige at have fået to nye buzz words :-) SAR & stereokemi. Culpepers, jeg har godt nok kun pikhal men jeg synes ligesom jeg mangler noget baggrundsviden for at kunne få noget ud af den kemiske del så tak for linket om lsd der tilsyneladende kan give mig en lidt bedre forståelse for det jeg søger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Vi benytter en bog der hedder Chemistry. Den er skrevet af Catherine E. Housecroft og Edwin C. Constable. Den dækker rigtigt mange emner i kemien, og er også en ordentlig moppedreng på over 1200 sider :o

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Læs nogle bøger om grundlæggende organisk kemi, især om navngivningen dertil - det hjælper utrolig meget på forståelsen af alle skrevne formler, opskrifter og strukturer.

Mht. SAR-undervisning, vil jeg, ligesom de andre, anbefale dig at læse op i PiHKAL og TiHKAL, fordi der i disse bøger (læs comments & extra under hver synteseopskrift) står megen information og meget viden om den typiske fremgangsmåde ved strukturmæssige ændringer på allerede kendte substanser, og ændringens effekt. Som sagt tidligere, er dette et emne der er virkelig hedt indenfor medicinalindustrien lige nu, og det er uden tvivl noget der kræver en stor biologi-, kemi- og farmakologisk viden.

Jeg vil anbefale dig at følge med i bl.a. Stimulants Of The Future (#1, #2 og nu #3) under Advanced Drug Discussion på http://bluelight.ru
Her er mange kloge hoveder, og massevis af viden at hente!

mvh. Rush

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Let tilgængelig Pharmacology -hvis du ka lidt engelsk- ikke helt det samme men.....Er "Color Atlas of Pharmacology" kan du finde her:
http://www.bio-nica.info/Biblioteca/Lullmann2000PharmacologyAtlas.pdf
eller
http://rapidshare.com/files/343346162/Color_Atlas_of_Pharmacology.pdf

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Se, det er interessant.

Tak.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]