Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 18:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Citat:
Eller folk som har gæret blade, kerner, grenstumper og lignende med og taget dem med i distilationsapperatet.

Der var en mulighed for methanol, destruktiv destillation. :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Citat:
Eller folk som har gæret blade, kerner, grenstumper og lignende med og taget dem med i distilationsapperatet.

Der var en mulighed for methanol, destruktiv destillation. :)

Det giver vel ikke rigtig mening, at snakke om destruktiv destillation/cracking/pyrolyse etc. i en vandig (sprit)opløsning ved normaltryk...?

Hvis "folk" har gæret på nævnte substrater for at opnå ethanol, så kan vi vel blive enige om at det foregår ved "normale" betingelser, såsom temperaturer under 40 grader celcius og atmosfæretryk, eller nok i hvert fald ikke højere end 1 barg, hvilket heller ikke rigtig vil give nogen mening svjv.
Dvs. "folk" har i hvert fald ikke nærmet sig temperaturer, som man ser ved "traditionel" destruktiv destillation...al mikrobiologisk aktivitet vil naturligvis ophøre her.

Ved den efterfølgende traditionelle solventdestillation har man jo en vandig (sprit)opløsning, som ikke vil overstige ~100 grader.
Heller ikke her er "vi" i nærheden af temperaturer, som ses ved destruktive destillationer, i ordets egentlige forstand - men igen...ret mig hvis jeg er galt på den.

Dedikeret medlem

Hvis nu "vi"(?) forestillede os at der, som jeg iøvrigt skrev tidligere i samme tråd, var tale om en stor destillation, kunne det måske tænkes at beholderen var opbygget af en anseelig mængde metal. Hvis nu man samtidig brugte en stor gasbrænder til at levere varmen kunne det tænkes metallet var mere end 100 grader varmt. Hvis tanken nu samtidig var fuld af biomasse - fx majs der har været gæret - kunne noget af dette måske ligge på bunden/langs siderne, hvor temperaturen er langt over 100 grader.

Mht tryk har jeg også undret mig meget over hvor det skulle komme fra, det mest sandsynelige er måske et dårligt forsøg på en køleanordning der kan opbygge lidt tryk. Generelt vil der nok også være et vist tryk i en stor beholder der kraftigt opvarmes og kun har et begrænset udgangs-rør. Tænk på det som at 30L væske fordampes på x tid, men kun 15L kan presses gennem røret ved 103kPa på x tid, det vil unægteligt lede til en stigning i tryk.
Hvis man iøvrigt accepterede at tryk utilsigtet blev opbygget ville vandet også kunne blive varmere end 100 grader uden at skulle omdannes til damp.

Eftersom jeg ikke kan finde noget brugbart om tryk/temperatur i relation til destruktiv destillation er det dog svært at diskutere det specielt konkret. Det lavest tal jeg fandt relateret til destruktiv destillation var ca. 130 grader - men hvad der dannes der, eller ved hvilket tryk, siger det jo intet om..

Men igen, som jeg skrev i førnævnte indlæg, det er næppe praktisk relevant for nogen der læser denne tråd. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Sådan kan du nemt lave alkohol derhjemme:

Ting du skal bruge for at lave vin:
1. Finsprit som indeholder ethanol, brug ALDRIG finsprit som indeholder Isopropyl.
2. Druesaft.
3. 5 spiseskefulde sukker.
4. En tom vin flaske.

sådan gør du:
1. Fyld den tomme vinflaske med 1/10 finsprit (ethanol).
2. Fyld resten op (9/10) med druesaft.
3. Tilføj sukker (tilføj mere hvis du syntes)
4. Voilà, du har nu lavet vin.

Ting du skal bruge for at lave sprut (50%+):
1. Igen finsprit med ethanol, Aldrig isopropyl.
2. Destilleret vand i en flaske (du kan også bruge vand fra hanen).
3. En tom vinflaske (Du kan også bruge en plastikflaske, det betyder ikke noget, så længe det kan holde
væske).
4. 1 spiseskefuld salt (til smagen).
5. 6 spiseskefulde honning (Dette er for smag og sukker) (Sukker gør alkohol hurtigere virkende!)
6. Du behøver ikke trin 4 og 5.

sådan gør du:
1. Fyld flasken med 7/10 finsprit (ethanol).
2. Fyld flasken med 2/10 vand.
3. Tilsæt salt og honning. (Du behøver ikke dette... det gør bare smagen af det endelige produkt bedre).
4. Bland det sammen.
5. Så har du nu lavet sprut.
På grund af den dårlige smag.. ligesom alt stærkt sprut. vil jeg anbefale at du laver drinks med det.. bare forestil dig, at det er whiskey. :-D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

en masse offtopic om at blande alkohol med andre ting

mikkelES: Denne tråd handler om at fremstille alkohol, ikke om hvad man skal blande den med bagefter. Hold dig venligst til emnet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]