Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 jul 2025 12:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Sakset fra Wikipedia:
Chloral hydrate is produced from chlorine and ethanol in acidic solution. In basic conditions the haloform reaction takes place and chloroform is produced.
4 Cl2 + C2H5OH + H2O → Cl3CCH(OH)2 + 5 HCl

Er det en syntese, en "weekend-narkoman" kunne udføre hjemme i køkkenet?
Tænker på kemikalier som klorin, husholdningssprit og evt. salt- eller svovlsyre?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Interessant nok egentlig. Hvis du hælder saltsyre i klorin får du i hvert fald dannet frit klor (Cl[sub]2[/sub]), og med tilstrækkeligt ethanol tilstede kunne man godt tænke sig at det var muligt.

Problemet ved at gøre dette i køkkenet er at Cl[sub]2[/sub] er en forbandet farlig gas som du under ingen omstændigheder bør indånde. Jeg vil sige at medmindre du har et ordentligt stinkskab med god udsugning, samt en god bunke erfaring med praktisk kemi, så er dette en syntese du ikke skal lege med derhjemme.

Admin
Brugeravatar

Synes heller ikke, det lyder som verdens bedste idé :)

Chlorgas (og HCl gas for den sags skyld) er ikke sjovt i et køkken. Desuden tror jeg ikke, det er den optimale måde at danne chlor på. Det skal helst bobles langsomt og konstant gennem opløsningen. At hælde saltsyre ned i klorin lyder mere som en fontæne af chlor, synes jeg. Hvilket bare gør metoden endnu mere farlig :?

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Hvad med at hælde lidt syre i spritten og så bruge klorin til at lave klor (i en separat flaske/kolbe), som så kan boble gennem sprit/syre blandingen?

Lige meget hvad, er jeg meget i tvivl om hvordan man vil kunne adskille kloral hydrat fra de reaktanter/produkter, man ikke er interesseret i?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det er slet ikke en syntese du skal overveje. Stoffet har ingen ruspotentiale, kan nærmest kun misbruges (til at knockoute folk med) og du skal håndtere chlorgas (hvilket du ikke kan, siden du overhovedet stiller spørgsmål som disse).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
http://www.erowid.org/archive/rhodium/c ... drate.html hvis du endelig vil igang er her en syntse forskrift hvor man bobler gassen igennem

Medlem
Brugeravatar

Tak for linket.
Er lidt i tvivl hvad der menes med "fish tank aerator": er det en luftpumpe eller er det den porøse dims, der er for enden af slangen?

noname, det kan være ligemeget om det har ruspotentiale, det er kemien i det, der er interessant, for det er jo trods alt en et simpelt stof(?)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg har prøvet chloral hydrat, det er godt nok et kedeligt stof. Og jeg vil også istemme de som siger at man bestemt ikke bør omgås chlor-gas uden gode faciliteter og den rette træning. Det er ren ondskab.

Admin
Brugeravatar

groza skrev:
det kan være ligemeget om det har ruspotentiale, det er kemien i det, der er interessant, for det er jo trods alt en et simpelt stof(?)

Hvorfor kaster du dig så ikke over noget andet? Der er tusindvis af sjovere synteser, som ikke involverer dødeligt giftige gasser. Opfordrer på ingen måde til at lave en masse ting på køkkenbordet, for det kan aldrig anbefales! Men hvorfor lige noget, som involverer chlorgas? Lige netop sådan noget er alt, alt for risikabelt til at lave under primitive forhold. Mener desuden, der er en hvis eksplosionsfare, når du har en blanding af ethanol og hypochlorit i gasfasen over din opløsning.

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Hvorfor prøver I at pille denneher tråd ned?
Selvfølgelig er det farligt! Det er der mange andre synteser og ekstraktioner også - hvis ikke under fremstilling så ifm. indtagelse af et hjemmebrygget stof!
Hvad med noget konstruktivt input til hvordan det kan gøres mindre farligt?
Og alt andet lige: hvad med lidt nørdet kemi snak om hvad der egentlig foregår, hvilken temperatur har betydning for hvad, hvilken reaktion katalyseres af hvad, hvilke biprodukter, der dannes og hvorfor osv.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Jeg tilslutter mig hylekoret, synes også det er en dårlig idé! Hvis det bare er for at lege med kemi, hvorfor så ikke lave noget der er mere "idiot sikkert", indtil du får lidt mere praktisk erfaring?

Admin
Brugeravatar

groza skrev:
Hvorfor prøver I at pille denneher tråd ned?
Selvfølgelig er det farligt! Det er der mange andre synteser og ekstraktioner også - hvis ikke under fremstilling så ifm. indtagelse af et hjemmebrygget stof!
Hvad med noget konstruktivt input til hvordan det kan gøres mindre farligt?
Og alt andet lige: hvad med lidt nørdet kemi snak om hvad der egentlig foregår, hvilken temperatur har betydning for hvad, hvilken reaktion katalyseres af hvad, hvilke biprodukter, der dannes og hvorfor osv.

Du spørger om folks mening, og de gir dig et svar. Hvis du er så følsom overfor negativ feedback, burde du måske ikke ha oprettet tråden :)

Ang. hvad der egentlig foregår; læs nogle bøger om det, læs lidt på nettet. Hvis du havde haft lidt uorganisk og organisk kemi, burde det ikke være så svært :)

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Omvendt kan jeg sige: lad være med at svare hvis I ikke ved noget om den pågældende reaktion (hvilket I ikke gør siden I overhovedet kommer med den slags svar).

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Lad dog vær med at bliv tøsefornærmet, bare fordi du ikke får det svar du havde håbet på.. Du spørger direkte om, det er en syntese, en "weekend-narkoman" kunne udføre hjemme i køkkenet? - og svaret er nej.
Men hvorfor er du så opsat på at lave netop denne reaktion, hvis du alligevel ikke skal bruge produktet til noget?

Medlem
Brugeravatar

Er det ikke fuldstændig ligemeget om jeg har tænkt mig at bruge det til noget?
Det er jo kemien og det praktiske/tekniske, der er interessant og ikke (mis)brugs/lammepotentialet.
Har selv adgang til bedre sovemidler, men det er sagen uvedkommende.

Har nogen af jer regnet på det så I ved at den mængde klor, man kommer til at generere, vil være et reelt problem?

Medlem
Brugeravatar

Citat:
Har nogen af jer regnet på det så I ved at den mængde klor, man kommer til at generere, vil være et reelt problem?

Jeg har regnet mig frem til følgende: Chlorgas er et stort og reelt problem uden for et stinkskab.

Admin
Brugeravatar

groza skrev:
Omvendt kan jeg sige: lad være med at svare hvis I ikke ved noget om den pågældende reaktion (hvilket I ikke gør siden I overhovedet kommer med den slags svar).

Suk...

I sur, vandig opløsning dispropotionerer Cl[sub]2[/sub] til hypochlorit og chlorid. jvf følgende ligevægt:

Cl[sub]2[/sub] + H[sub]2[/sub]O Billede HClO + HCl

Hypochlorit oxiderer ethanol til acetaldehyd.

Acetaldehyd enoliseres af HCl og angriber Cl[sub]2[/sub]. Denne proces gentages tre gange, og man ender med trichloroacetaldehyd eller "chloral". I vandig opløsning er næsten alt chloral hydreret pga de tre chlor ved siden af carbonylen. Dermed har man "chloral hydrat".

Og ja, jeg vil stadig på det kraftigste fraråde dig at udføre den syntese. Du fatter jo tydeligvis intet af hverken det praktiske eller teoretiske, når du kommer med de spørgsmål, du gør.

Men be me guest. Det er ikke mig, der kommer til at ligge med lungeskade resten af livet :wink:

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Fedt nok Imp, det var lige netop den slags, jeg finder interessant :D
Og for en ordens skyld: alle jeres advarsler ER noteret!

Mht. den første ligevægt så kræver det altså at der er en smule vand tilstede, så reaktionen ville ikke foregå mellem klor- og ethanoldampe?
I den tekst, hyene linker til, omtales der "anhydrous alcohol", men denne må alligevel indeholde nok vand til at der kan dannes hypoklorit?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]