Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 09:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
dengaleremote skrev:
Jeg har sågar set eksempler på dette, hvor blot to forskellige enantiomerer (med kun ét stereocenter) af relativt små molekyler, gav fuldkommen modsatrettet effekt.

Det tror jeg gerne, men kan ikke lige komme på nogen eksempler jeg kender - har du nogen på hånden?

Admin
Brugeravatar

Der er ihvertfald eksempler på, at effekten kan variere meget:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dextropropoxyphene
http://en.wikipedia.org/wiki/Levopropoxyphene

d-isomeren har smertenedsættende effekt, hvor l-isomeren nedsætter hoste.

Mener også kun, det er den ene isomer af ibuprofen der er biologisk aktiv. Det spiller dog ikke større rolle, da kroppen racemiserer den af sig selv.

-Jimmy Carter

Medlem

Geografisk sted: København
Ja der var også historien om thalidomid, som er et kiralt lægemiddel.
Dvs den ene isomeri gav vanskabte børn til de gravide kvinder, og den anden isomeri nedsatte de gravide kvinders graviditetskvalme.

Stoffet havde præcist samme kemiske opbygning, men virkede fuldstændig forskelligt alt efter, hvilken vej isomerien vendte. Så man kan ikke bare antage, at stoffet virker på samme måde eller dosen er den samme bare fordi, at stoffet har "nogenlunde" samme kemiske opbygning.

Medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
Det tror jeg gerne, men kan ikke lige komme på nogen eksempler jeg kender - har du nogen på hånden?

Hmm, ikke lige. Det var noget jeg stødte på i forbindelse med en større analyse af et datasæt af dopaminagonister (der var vist ikke tale om et videre ubredt molekyle på nogen måde). Jeg skal nok se, om jeg ved lejlighed kan støve dem op.

Imp skrev:
Der er ihvertfald eksempler på, at effekten kan variere meget:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dextropropoxyphene
http://en.wikipedia.org/wiki/Levopropoxyphene

d-isomeren har smertenedsættende effekt, hvor l-isomeren nedsætter hoste.
Mener også kun, det er den ene isomer af ibuprofen der er biologisk aktiv. Det spiller dog ikke større rolle, da kroppen racemiserer den af sig selv.

Det samme er vist tilfældet for ketamin, hvor (R)-enantiomeren skulle være mere psykedelisk, hvor (S)-enantiomeren skulle være mere sedativ.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
dengaleremote skrev:
Prometheus skrev:

Hmm, ikke lige. Det var noget jeg stødte på i forbindelse med en større analyse af et datasæt af dopaminagonister (der var vist ikke tale om et videre ubredt molekyle på nogen måde). Jeg skal nok se, om jeg ved lejlighed kan støve dem op.

Det er ikke nødvendigt, bare lige af interesse om du kendte til nogen mere udbredte eksempler. Den eneste jeg lige har kunnet finde ved en hurtig søgning, er Ca[sup]2+[/sup]-kanals agonisten / antagonisten PN 202-791, som alt efter hvilken enantiomer det drejer sig om fungerer enten som agonist eller antagonist.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er også levomethorphan og dextromethorphan, de virker ret forskelligt. Den første er et opioid, den anden er et hostemiddel i mindre doser og et dissociativ i større doser.

/tilføjelse: Her er der jo så selvfølgelig tale om et molekyle med mere end ét stereocenter.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ønske øen, 2. stjerne til højre lige i udkanten af Mælkevejen
Har lige et spørgsmål.
Er ikke selv så velbevandret i kemi som mange af jer andre, men lærer en del herinde ved simpel læsning.
Og derfor spørger jeg om der er forskel på amfetamin, alt efter om det er omkrystalliseret med sulfat eller fosfat, da de vel, tror jeg nok ihvertfald :), osse må ligne hinanden meget.

og fordi en snemand er min ven

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Phospat eller sulfat - det betyder ikke så meget, hvilket salt du laver - saltets vægt betyder lidt, men oftest vælger man at lave et salt af de almindelige stærke syrer, hvis det er stabilt. Både sulphat- og phosphat-delen 'falder' af, når amfetamin opløses i kropsvæsker (er ikke sikker på om saltet går i stykker ved den lave pH i maven?). Den fremkomen protonerede amin specie af amfetamin indgår herefter i en ligevægt med sin tilsvarende uladede specie. Kun den uladede specie kan krydse biologiske membramer (jeg mener ikke der er specifikke transpotører til amfetamin).

Så svaret på dit spørgsmål er nok at biologisk er, der tæt på ingen forskel. Forskellige salte kan have forskellig stabilitet og molvægt.

Dedikeret medlem

Jeg skal ikke kunne sige hvordan den farmakologiske del af det fungerer - det lyder det som om Maddoc har bedre styr på.

Men et gram amfetaminfosfat "svarer" til cirka 1,1g amfetaminsulfat, såvidt jeg lige kan se.

Amfetaminsulfat (C[sub]9[/sub]H[sub]14[/sub]N)[sub]2[/sub]•SO[sub]4[/sub] har en molvægt på:
2(9(12,0107)+14(1,00794)+14,00067)+1(32,065)+4(15,9994) = 368,47886 g/mol

Mens amfetaminfosfat (C[sub]9[/sub]H[sub]14[/sub]N)[sub]3[/sub]•PO[sub]4[/sub] har en molvægt på:
3(9(12,0107)+14(1,00794)+14,00067)+1(30,973762)+4(15,9994) = 503,59575 g/mol

Altså vejer et mol amfetaminfosfat betydeligt mere end den tilsvarende mængde amfetaminsulfat, men der er den hage ved det at 1 mol amfetaminsulfat "svarer til" 2 mol af den frie base mens 1 mol amfetaminfosfat svarer til 3 mol af den frie base. Du får altså 1,5 gang så meget amfetamin i kroppen hvis du spiser 1mol amfetaminfosfat fremfor 1mol amfetaminsulfat (rent hypotetisk, du kan selvfølgelig ikke spise en hel mol amfetaminfosfat :wink: ).

Så med lidt købmandsregning kan man nå frem til at 1 gram amfetaminfosfat "svarer til" ca. 1,1 gram amfetaminsulfat:

503,59575(g/mol) * 1 mol = 503,59575g
1mol/503,59575g = 0,0019857197(mol∕g)

368,47886(g/mol) * 1 mol = 368,47886g
1mol/368,47886g = 0,0027138599(mol∕g)

3*0,0019857197(mol∕g) = 0,0059571591(mol∕g)
2*0,0027138599(mol∕g) = 0,0054277198(mol∕g)

0,0059571591(mol∕g)/0,0054277198(mol∕g) = 1,0975436

Hvis det er noget komplet vrøvl jeg har skrevet, må nogen lige rette mig :wink: Pænt ser det i hvert fald ikke ud.

Medlem
Brugeravatar

Det tog mig så lige en times tid at læse op på mol og samtidig forstå det.
Hvorfor bruger man ikke beregning til at finde mol-værdi frem for "erstatningstabel" modellen som så vidt kan forstå/læse mig frem til er noget upræcis.

Nå men uanset hvad så vejer amfetamin salte i gennemsnit ca. 36,336442083 gange mere end Carbon-12, så lidt lærte jeg da det c",)

Adhoc skrev:
Den fremkomen protonerede amin specie af amfetamin indgår herefter i en ligevægt med sin tilsvarende uladede specie. Kun den uladede specie kan krydse biologiske membramer (jeg mener ikke der er specifikke transpotører til amfetamin).

amin specie = C9H13N ?
Har indtil videre ikke kunnet finde nogle, for mig brugbare oplysninger ved at søge efter: amin/amphetamine/amfetamin + specie/art.
Kan du evt. forklare det på børnehaveklassesprog for mig

Dedikeret medlem

NightflierDk skrev:
Det tog mig så lige en times tid at læse op på mol og samtidig forstå det.
Herligt :D Altid godt at lære nyt.

NightflierDk skrev:
Adhoc skrev:
Den fremkomen protonerede amin specie af amfetamin indgår herefter i en ligevægt med sin tilsvarende uladede specie. Kun den uladede specie kan krydse biologiske membramer (jeg mener ikke der er specifikke transpotører til amfetamin).

amin specie = C9H13N ?

Har indtil videre ikke kunnet finde nogle, for mig brugbare oplysninger ved at søge efter: amin/amphetamine/amfetamin + specie/art.
Kan du evt. forklare det på børnehaveklassesprog for mig

Tar mig lige den frihed at svare på adhocs vegne :D
Det han mener med "amin-specie" er bare den "version" af amfetamin, som der er tale om (amfetamin er jo en amin grundet NH[sub]2[/sub]-gruppen som kaldes en - tadah - amingruppe :P )
Det Adhoc mener med "protoneret amin-specie" er den version af amfetamin som indgår i de forskellige amfetaminsalte. Du ved sikkert, at salte er forbindelser mellem ioner, og den amfetamin-ion der indgår i f.eks amfetaminsulfat hedder så C[sub]9[/sub]H[sub]14[/sub]N[sup]+[/sup] - det er altså et amfetaminmolekyle der har optaget et ekstra proton, og den er derfor protoneret.
Det ekstra proton sætter sig, såvidt jeg ved, på amingruppen så du får en NH[sub]3[/sub][sup]+[/sup]-gruppe (en H[sup]+[/sup]-ion er jo bare et proton).

Det med ligevægten kan Adhoc sikkert forklare, men jeg regner med at det er noget i stil med:
C[sub]9[/sub]H[sub]14[/sub]N[sup]+[/sup] ⇌ C[sub]9[/sub]H[sub]13[/sub]N

Medlem
Brugeravatar

Takker mange gange.
Det værste er, jo at det faktisk var noget så simpelt.
Og så lige en tand slemmere... For jeg har kemi på D-niveau.
Fik et 10-tal til eksamen, hvor jeg var oppe i tadah Syre/Base kemi!

Har bare ikke brugt det i over 10 år, og har på trods af klæbehjerne glemt alligevel. nedtur.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]