Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 04:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej,

Jeg ved godt, at det er en fræk opførsel at jeg kun kommer herind for at søge hjælp, men jeg kender ikke til andre steder, hvor jeg kan søge hjælp.
Lad mig gå lige til sagen: Er det muligt at producere en kemisk indikator, der skifter farve når den kommer i kontakt med ecstasy; eller et af det stoffer, som det ofte er blandet sammen med i pilleform? Jeg har ikke nok faglig viden til selv at kunne undersøge det, så jeg vil sætte pris på hvis en af jer kemikere kan hjælpe mig en smule på vej.

Mvh.

Dedikeret medlem

EZ Test

Junior medlem

Culpepers skrev:

Ah, det ser interessant ud. Ved du evt. noget om den kemiske teori bag produktet - hvilke stoffer der reagerer med hinanden og skaber farven? Jeg er i gang med mit eksamensprojekt i Teknologi på HTX, og min idé til et produkt er en MDMA-indikator til brug i diskoteksmiljøet. Hvorvidt indikatoren er sundsskadelig er irrelevant.

Admin
Brugeravatar

Der er flere forskellige reagenser, der danner farvet kompleks med mdma. En af de mere udbredte er Marquis indikatoren hvilken består af noget så simpelt som en blanding af formaldehyd og svovlysyre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Marquis_reagent

-Jimmy Carter

Junior medlem

Imp skrev:
Der er flere forskellige reagenser, der danner farvet kompleks med mdma. En af de mere udbredte er Marquis indikatoren hvilken består af noget så simpelt som en blanding af formaldehyd og svovlysyre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Marquis_reagent

Ah tak.

Vil alkoholen i øllen/drinken forstyre reaktionen mellem MDMA og Marquis indikatoren? Vil koncentrationen af MDMA i en 300mL drink (med 1-2 piller tilsat) overhovedet være høj nok til at udløse et mærkbart farveskift?
Hmm. Det er lidt også problematisk med mørke væsker. Findes der en indikator, hvor indikationen kan ses i UV-lys?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg tvivler på at tests som EZ-Test / Marquis er gode til at detektere MDMA når det er opløst i en drink.
Hvorfor er det netop MDMA du er interesseret i? Hvis det er i forbindelse med forsøg på daterape, tror jeg at GHB og benzodiazepiner er mere udbredt. Der er kommet relativt billige ølbrikker på markedet som kan anvendes til at teste en drink / øl for GHB og ketamin: Drink Safe Technology. Dette produkt tester dog ikke for MDMA, og vistnok heller ikke for benzodiazepiner. Skriv lidt mere om hvad der skal testes for under hvilke forhold, så vil jeg se om jeg kan komme med et forslag.
Edit: Hov, havde ikke lige set at det var i forbindelse med et HTX-projekt. Udspecificer lidt mere hvad du skal bruge, så prøver jeg at se om jeg kan komme med et forslag.

Junior medlem

Jeg har faktisk tænkt på at skifte mit emne til prævention af daterape da det, som du nævner, er mere udbredt, så indikatoren skal nu reagere med de stoffer, der typisk bliver brugt i tilfælde af daterape.

Det er en alkoholisk drink, der skal testes for stoffet. Indikationen af stoffets tilstedeværelse skal være et farveskift. Indikatoren må gerne være sundhedsfarlig, men det vil være perfekt hvis det er OK at indtage små mængder af det ad gangen og indikatoren er så følsom at en normal dosis (i tilfælde af daterape) af stoffet kan skabe et mærktbart farveskift i en +300mL drink.
Den idéelle indikator vil være en, som kan indtages i store mængder før det bliver usundt, og farveskiftet vil finde sted i det ultraviolette spektrum, da det så vil være muligt at spotte farveskiftet i alle drinks uanset deres farve (undtagen hvide går jeg ud fra)
Som sagt, det er OK hvis indikatoren er sundhedsfarlig; så må jeg udvikle en anordning der allerede indeholder indikatoren og også kan suge en prøve af drinken op. Noget der ligner en pipette, der kun kan suge og ikke tømmes, ville være perfekt.
Ølbrikken er en super fed idé - bare jeg selv havde fundet på den.

EDIT: Det lader til, at Flunitrazepam/Rohypnol er det mest udbredte date rape drug, så indikatoren skal reagere med dette.

Og tak for hjælpen, som jeg har fået indtil nu. :D

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg er ikke bekendt med nogen rent kemisk test som kan anvendes for at teste selektivt for benzodiazepiner i opløsning. Jeg vil mene at det mest realistiske / praktiske / pålidelige ville være at benytte en form for immunoassay, alá en graviditetstest. En helt almindelig Drugwipe test vil sikkert fungere til at teste drinks for de stoffer som er inkluderet i testen (bl.a. MDMA, opiater amfetaminer mm). Det er bare relativt dyrt per test, og GHB og benzodiazepiner er ikke inkluderet. Men der er sikkert noget lignende på markedet som kan anvendes for disse.

Junior medlem

Kan du fortælle mig lidt om de der drugwipe tests og hvorvidt de er følsomme nok til at reagere med en typisk dosis af Rohypnol i en alkoholisk drik? Jeg tænker på at placere sådan en inde i en pipette med en envejsventil så prøven ikke kan skydes ud af pipetten igen.

Insane psychedelia user!

Denne form for tests er uden tvivl følsomme nok; de er udviklet til at teste personer for stoffer i sved og urin. Så vidt jeg har kunnet finde, er detektionsgrænsen for benzodiazepiner 5 ng/ml (Forensic Science and Medicine: Saliva and Sweat Testing With Drugwipe®).
Du kan se de praktiske detaljer for testen her: drugtest.co.nz. Jeg tror du vil have svært ved at finde en mere praktisk måde at anvende testen på, den er allerede ret optimeret. Testen kan fås både for enkelte stoffer og som et batteri på de mest udbredte euforisanter. Princippet i testen tror jeg er den mest effektive testmetode udenfor et laboratorium - Sensitivt, hurtig og let at bruge. Men de er også ret dyre, og hvis man kun skal teste for f.eks. benzodiazepiner hurtigt, billigt og effektivt, må det kunne gøres på en bedre måde. Jeg ved ikke hvilket princip der er anvendt i ølbrikken, og hvorvidt princippet kan udvides til at inkludere benzodiazepiner og eventuelt amfetaminanaloger.

Junior medlem

Prometheus skrev:
Denne form for tests er uden tvivl følsomme nok; de er udviklet til at teste personer for stoffer i sved og urin. Så vidt jeg har kunnet finde, er detektionsgrænsen for benzodiazepiner 5 ng/ml (Forensic Science and Medicine: Saliva and Sweat Testing With Drugwipe®).
Du kan se de praktiske detaljer for testen her: drugtest.co.nz. Jeg tror du vil have svært ved at finde en mere praktisk måde at anvende testen på, den er allerede ret optimeret. Testen kan fås både for enkelte stoffer og som et batteri på de mest udbredte euforisanter. Princippet i testen tror jeg er den mest effektive testmetode udenfor et laboratorium - Sensitivt, hurtig og let at bruge. Men de er også ret dyre, og hvis man kun skal teste for f.eks. benzodiazepiner hurtigt, billigt og effektivt, må det kunne gøres på en bedre måde. Jeg ved ikke hvilket princip der er anvendt i ølbrikken, og hvorvidt princippet kan udvides til at inkludere benzodiazepiner og eventuelt amfetaminanaloger.

Det lyder rigtig godt. Kender du til teorien bag disse drugwipe tests? Hvad er papirerne belagte med, som reagere med benzodiazepinerne? Jeg spørger fordi jeg vil finde ud af hvor meget det i teorien kan koste at producere et lignende produkt. Securetecs Drugwipe, der ser ud til at være det mest kendte og det bedste på markedet, koster jo kun mange penge pga. de specielle egenskaber, som deres "pen" har. Man kan gnide den op ad overflader osv. og prøven vil blive suget op til indikatoren. Det, som jeg skal bruge i mit produkt, er meget mere simpelt, da papiret belagt med indikatoren bliver dækket af prøven (drinken) og der er derfor ikke er brug for alle de andre fancy mekanismer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]