Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 18:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Jeg skal til at skrive en afsluttende opgave om naturstoffer i kemi A. Jeg søger nogle spændende og kvalificerede indgangsvinkler til emnet. Alle kemi-idéer er velkomne, og der må godt inddrages botanik og biokemi.

Naturstoffer er jo et vidt begreb, og det skal selvfølgelig være mere specifikt. Min egen idé var at skrive om alkaloiderne, mere specifikt rusmidlerne, "de psykotropiske stoffer".

Nøgle ord kan være stoffer i planter, i dyr, de syntetisk producerede stoffer, transmitterstoffer, botanik, biokemi (stofmetabolisme), struktur, stereoisomeri (fx. i LSD, amfetamin), analoger/derivater (pihkal, tihkal), spektroskopi (fortolkning af forholdsvis simple stoffers 1H-NMR eller IR spektre), synteseveje, etc.

Biokemisk kunne man snakke lidt om synergi, fx. imellem beta-carbolinerne (MAO-hæmmere) og tyramin/DMT/amfetamin/MDMA. Hvad planter angår, kan man snakke om hvilke planter beta-carbolinerne findes i, og sammenhængen mellem plantefamilien og molekylstruktur/karakteristiske grupper.

F.eks. kan stoffergrupperne være:
Tropaner (atropin, scopolamin, kokain)
Isoquinoliner (morfin-derivater)
Phenethylaminer (amfetaminer (fx methamf., MDMA, methylone), meskalin, 2C-B, dopamin, efedrin)
Tryptaminer (serotonin, DMT, bufotenin)
Ergoliner (ergotamin, ergin (LSA), LSD)
Beta-carboliner (MAO-hæmmere, fx harmine, harmaline)

Kom med dine idéer! :) En hel anden indgangsvinkel er også velkommen! Det skal bare være om naturstoffer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er måske ikke lige det du leder efter men hvad med Valmuen, Papaver somniferum, den indeholder en lang række stoffer der en blevet undersøgt på kryds og tværs, bla. en af de først alkaloider der blev isoleret, hvis ikke det første, og på den måde startede en hel ny til for kemi og medicin. Du kan bare se den engelske wiki om morfin for at finde en masse spændende kemi og sikkert et par hundret andre steder på nettet. Eller thebain som i sig selv ikke bliver brugt som medicin, men bliver brugt til at lave en hel ny klasse smertestilende medicin som oxycodon, oxymorphone og Buprenorfin. Plus, du har hele den historiske og sociale side som også er spændende. Eller sammenhængen mellem Aspirin og Heroin, hvordan de blev begge lavet af det tyske medicin selskab Bayer, på stort set samme måde, ved at tage et kendt stof og lade det reagere med eddikesyre anhydrid, (hvilket var gjort før med aspirin) og den geniale markedsføring de brugte, jeg kan ikke huske navnet på han der stod for det, med han var mindst lige så stort et geni som kemikerne på Bayer. Og Tyskland var stedet for kemi genier op til 30'erne.
Ellers for ideer så prøv at se de her http://cool.mcgill.ca/COOLLectureListing.aspx?CourseID=1381der er en masse god lecture eller klasser at finde på McGill's COurses OnLine, det gælder alle der bare lidt interesseret i kemi, lige fra det mest basale og opefter.
Go' fornøjelse og held og lykke med din opgave.

Admin
Brugeravatar

Måske noget med biosyntesen af kokain? Der indgår en masse enzymer (biokemi delen) og i selve reaktionerne er del organsik kemi.

Du kan samtidig komme en på noget om stereokemi og stereospecifitet i syntesen. Desuden er det ret velstuderet mht. virkning i kroppen, metabolisme osv.

Et praktisk forsøg med det blir nok lidt svært dog :P

-Jimmy Carter

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Imp skrev:
Måske noget med biosyntesen af kokain? Der indgår en masse enzymer (biokemi delen) og i selve reaktionerne er del organsik kemi.

Har man helt styr på biosyntesen af kokain? Det var egentligt ikke mit indtryk... Anyways, de tropane alkaloider er hvertfald ganske interessante, imo.

Admin
Brugeravatar

Nah... Jeg tror ikke endnu, man ved hvordan den fulde pathway er. Men hvis det er til en opgave i kemi A på gymnasiet, tror jeg der er nok at tage fat i med de dokumenterede dele af den.

Personligt synes jeg også chirale naturstoffer er mere fascinerende, end helt simple stoffer som DMT eller meskalin.

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]