Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 07:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Som de fleste nok ved er husholdningsprit denatureret ethanol. Ifølge det danske wikipedia bliver ethanolen denatureret med diethylphthalat.
Har tænkt over om man ved tilsætning af natriumbisulfit kan udfælde denaturerings-midlet, hvorefter man ved hjælp af destilation separerer skidtet? :cheers:

Junior medlem

Dette er kun en teori.
Er nogen herinde der kan komme med noget kompetent feedback om hvordan man evt. kunne fjerne denatureringsmidlet?

Kan det lade sig gøre med natriumbisulfit, eller holder den ikk!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tvivler umiddelbart. Hvilken reaktion er det du tænker på da?

Og hvorfor vil du af med denatureringsmidlet? Skal du fulde dig i finsprit? :lol: Denatureret sprit kan bruges som solvent til de fleste formål uden at der er problemer med denatureringsmidlet.

Junior medlem

Udelukkende for at underminere Carlsberg så de går konkurs :lol:
-Ligesom man bruger Natriumbisulfit til at udfælde ketoner, og aldehyder med, har jeg overvejet om Natriumbisulfit kan bruges til at udfælde diethylphthalat da der er visse fællestræk.
-Det nok mere for at undgå sidereaktioner/urenheder pga. phthalatet hvis man bruger ethanolen i, eller som medium i en reaktion.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har en fornemmelse af at de har tænkt sig ret godt om da de valgte diethylphthalat som denatureringsmiddel. Hvis du absolut skal bruge ethanol uden denatureringsmiddel, så tror jeg det er lettere at lave det selv ved gæring fra sukker. Man kan gære op til 16-18%, og så destillere til 96% derfra.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
yeti skrev:
Jeg har en fornemmelse af at de har tænkt sig ret godt om da de valgte diethylphthalat som denatureringsmiddel. Hvis du absolut skal bruge ethanol uden denatureringsmiddel, så tror jeg det er lettere at lave det selv ved gæring fra sukker. Man kan gære op til 16-18%, og så destillere til 96% derfra.

Eller køb vodka og destiller det? eller krudtugler?

desuden tror jeg IKKE det kan anbefales at drikke finsprit... og med de spritpriser vi har idag, kan det nok bedst betale sig at købe noget i aldi og drikke det. (eller æde råden, gæret frugt fra jorden!)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Spifeh: nu lægger han jo op til at det skal bruges som solvent. Hvis han skal bruge større mængder, er det billigere selv at lave det fra bunden end at købe vodka.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det bør skrives bag øret at det er strafbart at forsøge at fjerne denatureringsmidlet fra husholdningssprit i Danmark.

Btw, det ser ikek ud som om det er alle der benytter diethylphthalat? Her borup kemi:
http://www.borup-kemi.dk/FarveAndKemi/H ... 3CA9E.ashx

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
SVJH har KenIshii skrevet at dentatureringmidlet kan nedbrydes og filtreres fra ved at refluxe med CaO...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]