Hejsa
Det er efterhånden ret lang tid siden jeg har arbejdet med analytisk kemi, så jeg er lidt rusten og det er derfor jeg har et spørgsmål om 1.G materiale.
Jeg skal til at lave en Syre-base ekstraction på noget peruvian torch, og i forbindelse med det skal jeg fortynde noget 30% saltsyre til en pH på 2-4, da min farveblindhed gør det at bruge pH-paipr upræcist vil jeg gerne lave teoretiske udregninger.
Her er hvad jeg har ind til vidre:
Jeg starter med at antage at 1ml 30% HCL i 1L vand er et godt sted at starte og udregner den nye koncentration.
I følge wikipedia svarer 30% HCL til 9.45M HCL (
link)
Så jeg udregner med c[sub]1[/sub]*V[sub]1[/sub] = c[sub]2[/sub]*V[sub]2[/sub] <=> (c[sub]1[/sub]*V[sub]1[/sub])/V[sub]1[/sub]=c[sub]2[/sub]
Det giver mig en c[sub]2[/sub] på 0.00945 mol/L, omregner det til pH med -log[H[sub]3[/sub]O[sup]+[/sup]] og får en pH på 2.024568191
Det virker realistisk. Er mine beregninger og fremgangsmåde korrekt?
Desuden vil jeg gerne have en pH på 4 efter fortynding, men mine beregninger tyder på at jeg skulle bruge 10-50L vand per 1mL HCL, og det virker bare ikke realistisk.
Yderligere, hvad er de optimale pH værdier for syre og base fasen af ekstraktionen? Ingen af de fremgangsmåder jeg kan finde kommer med nogen faste svar.