Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 07:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dobbelt A, baby! Ok, ok Aalborg så
Hejsa

Det er efterhånden ret lang tid siden jeg har arbejdet med analytisk kemi, så jeg er lidt rusten og det er derfor jeg har et spørgsmål om 1.G materiale.

Jeg skal til at lave en Syre-base ekstraction på noget peruvian torch, og i forbindelse med det skal jeg fortynde noget 30% saltsyre til en pH på 2-4, da min farveblindhed gør det at bruge pH-paipr upræcist vil jeg gerne lave teoretiske udregninger.

Her er hvad jeg har ind til vidre:

Jeg starter med at antage at 1ml 30% HCL i 1L vand er et godt sted at starte og udregner den nye koncentration.
I følge wikipedia svarer 30% HCL til 9.45M HCL (link)

Så jeg udregner med c[sub]1[/sub]*V[sub]1[/sub] = c[sub]2[/sub]*V[sub]2[/sub] <=> (c[sub]1[/sub]*V[sub]1[/sub])/V[sub]1[/sub]=c[sub]2[/sub]

Det giver mig en c[sub]2[/sub] på 0.00945 mol/L, omregner det til pH med -log[H[sub]3[/sub]O[sup]+[/sup]] og får en pH på 2.024568191

Det virker realistisk. Er mine beregninger og fremgangsmåde korrekt?

Desuden vil jeg gerne have en pH på 4 efter fortynding, men mine beregninger tyder på at jeg skulle bruge 10-50L vand per 1mL HCL, og det virker bare ikke realistisk.

Yderligere, hvad er de optimale pH værdier for syre og base fasen af ekstraktionen? Ingen af de fremgangsmåder jeg kan finde kommer med nogen faste svar.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Det er ganske korrekt fremgangsmåde.
For at få pH 4, skal du teoretisk set bruge (9,45 / 10[sup]-4[/sup]) / 1000 ml/l = 94,5 liter.
...Men du kunne også bare tage en ml ud af din pH ~2 opløsning, og fortynde videre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
det er sq rigtigt nok.

Senest rettet af spiffeh 01 apr 2009 18:25, rettet i alt 2 gange.

Junior medlem

Din metode er fin så vidt jeg lige kan se, dog hvis du skal fortynde én liter med en pH på 2 skal den fortyndes til 100 liter. Det er en logaritmisk skala så hvert trin på pH skalaen svarer til en tifolds ændring af koncentrationen af H3O+.

Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene :)

Hvad med det andet spørgsmål?

Til syre-base ekstraktion fra peruvian torch, hvad skal pH-værdien være i syre fasen og hvad skal den være i base fasen?

(med fase mener jeg den del af processen hvor der bruges syre/base)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
ferret skrev:
Til syre-base ekstraktion fra peruvian torch, hvad skal pH-værdien være i syre fasen og hvad skal den være i base fasen?

(med fase mener jeg den del af processen hvor der bruges syre/base)

Der er en ret god guide af Murple her: Erowid - San Pedro Alkaloid Extraction For Dummies
pH på 3-4 stykker ved det sure trin, og ~10 ved det basiske trin. Meskalin er et meget stabilt molekyle, så du risikerer ikke sådan lige at ødelægge det. I guiden anvendes citronsyre istedet for saltsyre - det er sikkert lidt nemmere at styre pH med.

Medlem
Brugeravatar

Igen tak for svaret.

Har lige et sidste spørgsmål, når nu jeg skal basifisere min pH 3-4 væske til pH 10, hvordan kan jeg beregne mængden af base der skal tilsættes?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ekvimolært?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]