Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 02:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Kulsyre er?
Insane psychedelia user!

Jeg har altid bildt mig ind at kulsyre var et trivialnavn for CO2. Jeg husker et spørgsmål fra en undervisningsbog i gymnasiet om, hvorfor at det var misvisende at kalde CO2 for kulsyre. Men i dag hører jeg så H2CO3 blive kaldt for kulsyre (carbonic acid på engelsk), og jeg kommer grueligt i tvivl. Jeg surfer ind på biosite.dk og slår hhv. CO2 og H2CO3 op. Ved sidstnævnte står kulsyre som trivialnavn. Har jeg hele mit liv levet i en illusion? Er det direkte forkert at kalde CO2 for kulsyre?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kulsyre er ganske rigtigt H2CO3, og det dannes når CO2 og vand reagerer. Der indstiller sig en ligevægt:

H2O(l) + CO2(g) <--> H2CO3(aq)

Jo større tryk, jo længere til højre vil den være forskudt. Så det er ikke helt korrekt at kalde CO2 for kulsyre, det ville svare til at kalde SO3 for svovlsyre.

Titel:
Insane psychedelia user!

Nu er SO3 heller sulfat-ionen af svovlsyre, men syrling-ionen af svovlsyrling. (svovlsyre = H2SO4, svovlsyrling = H2SO3)

Helt korrekt opløser du kuldioxid i vand og får ligevægten:

CO2 + H2O <-> H2CO3 (idet carbonat-ionen hedder CO3(2-)
Der indstiller sig igen en ligevægt, der hedder

H2CO3 <-> HCO3(-)+H3O(+)
HCO3(-)<->CO3(2-)+H3O(+)

Som det ses er hydrogencarbonat-ionen i ligevægten både en base og en syre dvs. det er en amfolyt.

Ved at opløse kuldioxid i vand får du altså to hydronium-ioner og derfor er det en syrereaktion - derfor er sodavand også surt (altså pH ~3) fordi dihydrogencarbonat er en diprot syre.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Mmmmm....kemi :P

Gamle trivialnavne har det med at blive hængende...ikke mindst brunsten hehe
Som gasart er det mest korrekt, at kalde forbindelsen for kuldioxid, men hvis der tilsættes kuldioxid til vand er der jo pludselig tale om en ligevægt mellem "kulsyren" og hydrogencarbonaten, som selvfølgelig er meget pH- afhængig.

Hydrogencarbonaten er kulsyrens korresponderende base og kuldioxid er hydrogencarbonatens korresponderende base. Samme analogi kan anvendes når der tales om de korresponderende syrer.

Kridt er f.eks. calciumsaltet af kulsyrens "dobbelt"-korresponderende base.
For at uddrive kuldioxid fra en vandig opløsning af et hvilket som helst carbonatsalt, skal der blot anvendes en syre der er stærkere end kulsyre, dvs. med lavere pKs end kulsyrens...jævnfør "en stærkere syre uddriver en svagere syre af dens salt"...

I kender sikkert ovenstående postulater...om ikke andet fik jeg tiden til at gå nogle minutter :lol:

Titel:
Medlem

Bare for at være lidt pedantisk:

Kuldioxid (CO2) er ikke hydrogencarbonats (HCO3-) korrespondernde base, det er derimod carbonat (CO3--). H2CO3 er ganske rigtigt en diprot syre,

H2CO3 <-> HCO3- + H+ <-> CO3-- +2H+

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Web...du har fuldstændig ret! Så kan jeg lære, at læse lortet igennem inden jeg poster.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]