Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 01:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Beklagar for svenska, dessutom utan aa, ae och oe.

I den danska boken Hvad du bor hvide om lsd omnamns att kring 150 danskar fick skadestand fran den danska staten pga skador orsakade av lsd-terapi. Ar detta nagot som diskuterats narmare har pa forumet? Vore fint med lank till sadana tradar i sa fall.

Tack pa forhand :)

Svar med citat  
 Titel:
Är det verkligen ingen som hört något om detta? Jag höll en psykedeliföreläsning för en grupp människor och fick detta som motargument mot min positva psykedeliasyn. Det hade verkligen varit bra att ha lite mer kött på benen i frågan inför framtiden när jag tänkt gå ut ännu mer i det offentliga.

Svar med citat  
 Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg ved ikke så forfærdeligt meget om det, men så vidt jeg ved drejer det sig om nogle ansvarsløse psykiatere der gav personer med forskellige psykiske sygdomme høje doser lsd, hvorefter de blot efterlod patienterne for sig selv i den fejlagtige tro at lsd 'automatisk' helbreder psykiske sygdomme, på samme måde som fx. pencillin helbreder lungebetændelse på. Dette er naturligvis ikke er tilfældet.
Personerne, der i forvejen ikke havde det særligt godt fik selvfølgelig nogle utroligt traumatiske oplevelser, som gjorde at de blot fik det endnu værre.

Svar med citat  
 Titel:
Tack för det den infon, det hade varit mycket nyttigt att kunna få detta bekräftat på något vis. Kan du säga något om din källa till denna kunskap?

Svar med citat  
 Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Nej, jeg kan ikke huske hvor jeg har det fra.

Svar med citat  
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
I "BRUG OG MISBRUG -Vi er alle på stoffer" af cand. psych.
Jørgen Lumbye, bliver denne problematik kort omtalt.....
Ikke desto mindre rigtig ubehagelig læsning! :cry: :x

( :shock: altså ikke bogen som sådan, som egentlig er ganske interessant, men den pasage er bare ubehagelig at læse! :wink: )

:roll: :mrgreen:

Svar med citat  
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det Drupe omtaler, var det ikke nogle skumle forsøg mange år tilbage under Frederiksberg hospital? Det siger mig i hvert fald et og andet.

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Jeg kom lige i tanke om at der stod en smule om LSD-forsøgene i DK i denne udredning jeg faldt over engang, skrevet af en kommision under helsedepartementet i Norge.
Kommisionen skulle undersøge om man havde foretaget medicinsk forskning i Norge med LSD, elektroder og radiaktiove stråler på udsatte menneskegrupper uden deres samtykke.

Citat:
5.4.3.4 Danmark
I Danmark ble LSD brukt i behandlingen av ca. 400 psykiatriske pasienter fra 1960-1974.25 Bruken fant sted ved flere institusjoner.26 Den mest omfattende bruken fant imidlertid sted ved Frederiksberg Hospital. Behandlingen ble dels gitt poliklinisk og dels til innlagte pasienter. Til å begynne med ble LSD brukt på pasienter med lang sykdomshistorie og dårlige behandlingsresultater. Etter hvert ble indikasjonene utvidet til å omfatte angstnevroser, tvangsnevroser, seksuelle avvikere og kroniske alkoholister. Man mente at LSD kunne avkorte en psykoterapeutisk behandling.

Dosene var oftest 200-400 mikrogram. I enkelte tilfeller ble det gitt doser opp til 1600 mikrogram.

En gjennomgang av bruken av LSD ved Frederiksberg Hospital ble utført av E. Geert-Jørgensen, og resultatene av denne er publisert i Nordisk Psykiatrisk Tidsskrift 1964 s. 25 flg. og i Acta Psyciatrica Scandinavia 1964 s. 373 flg. Etter beskrivelsen er det foretatt en oppfølgning, blant annet i form av samtaler, med 129 pasienter som alle hadde fått LSD-behandling ved sykehuset. Pasientene dekket et bredt spektrum av psykiske lidelser fra nevroser til depresjon og schizofreni. Pasientene var behandlet poliklinisk, inneliggende eller i gruppeterapi. Av komplikasjoner knyttet til behandlingen omtales to selvmord, fire selvmordsforsøk og et drap. Et hovedinntrykk var at spesielt pasienter med angst- og karakternevroser var egnet til LSD-behandling. Derimot fikk man dårlige resultater med schizofrene og depressive. Hvorvidt pasienten fikk psykoterapi som en del av LSD-behandlingen, varierte.

og

Citat:
5.4.3.8 Utenlandske granskninger av LSD

Så langt kommisjonen kjenner til, er det bare Danmark som har hatt en grundigere offentlig gjennomgang av bruken av LSD i sitt land. Foranledningen til granskningen var at en tidligere pasient ved Frederiksberg Hospital i 1974 gikk til sak mot det danske tilsynsorganet Sundhedsstyrelsen og legene Mogens Hertz og Einar Geert-Jørgensen. Bakgrunnen for saksanlegget var at pasienten i 1961-62 var blitt behandlet med LSD ved sykehuset. Han mente at LSD-behandlingen hadde vært uforsvarlig, fordi den ikke hadde vært gjennomprøvet og anerkjent. I dette fikk han ikke medhold av retten.

Saksanlegget dannet imidlertid opptakten til en mer omfattende offentlig debatt om praksis ved Frederiksbergs Hospital. I 1985 fremsatte Folketingets Kommunaludvalg et krav overfor Indenrigsministeriet om redegjørelse. Redegjørelsen skulle blant annet gi en beskrivelse av LSD-behandlingens omfang og art i Danmark - sammenlignet med aktiviteter i utlandet. Ministeriet avgav sin redegjørelse i august 1985.

Selv om ministeriets redegjørelse langt på vei «frifant» praksisen ved Frederiksbergs Hospital, ble det i november samme år fra flere representanter fra Sosialistisk Folkeparti (SF) fremsatt forslag til lov om erstatning for skader ved LSD behandling.32 Folketingets Kommunaludvalg avgav sin betenkning til forslaget 1. april 1986, med følgende sammenfatning av lovforslaget:

«Ændringsforslagene medfører bl.a., at der til personer, som har lidt psykisk og fysisk skade som følge av behandling med LSD inden for det offentlige sundhedsvæsen, skal ydes en erstatning, der normalt ikke overstiger 255.000 kroner.»

Loven ble vedtatt den 23. april 1986 og trådte i kraft 1. juni 1986. Lovforarbeidene er relativt knappe, men lovens forhistorie kan tyde på at noe av bakgrunnen for forslaget var at LSD-bruken delvis fremstod som uforsvarlig, både med hensyn til utvelgelse og ivaretakelse av pasientene forut for behandling og under LSD-påvirkning.

Den danske granskningen har ikke gitt holdepunkter for at det ved institusjoner i Danmark ble foretatt forskning med LSD, utover at behandlingen i seg selv hadde en klar utprøvende karakter.

Hele udredningen er ganske interesant læsning hvis man har ualmindelig god tid og/eller bare sidder småblæst en lørdag nat med ingen søvn i sigte ;)

Svar med citat  
 Titel:
Junior medlem

Tackar så mycket!

Nu har man i alla fall lite mer kött på benen. Det som hade varit verkligt intressant i sammanhanget vore kommentarer om det danska fallet av auktoriteter på psykedelisk terapi. Jag hörde att Grof skulle komma till Danmark nu i Mars. Är det någon här som skall se honom då som kan fråga?

Svar med citat  
 Titel:
Kanske är det ett väl omdiskuterat tema, men jag postar det här också i alla fall.

Här är länk till dit Grof kommer den 12 mars och håller Holotropic Breathwork. Det ligger på Tranum Strand på nord-jylland.

Någon härifrån som träffar honom då?
/Andreas

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Anonymous skrev:
Kanske är det ett väl omdiskuterat tema, men jag postar det här också i alla fall.

Här är länk till dit Grof kommer den 12 mars och håller Holotropic Breathwork. Det ligger på Tranum Strand på nord-jylland.

Någon härifrån som träffar honom då?
/Andreas

Tak for oplysningen! Jeg vil overveje det... Jeg har dog mine reservationer overfor dem der arrangerer det, de er lige pengegriske nok efter min smag. Jeg ved dog ikke om jeg vil lade det afholde mig fra at møde Grof.

Svar med citat  
 Titel:
Junior medlem

Ett alternativ kunde ju vara att sända honom ett mail: http://www.holotropic.com/, kontakt: gtt@holotropic.com

Kanske är han villig att samtala en, eller ett par timmar med några från psykedelia om man frågar honom på rätt sätt?

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]