Gode spørgsmål, og ikke helt nemme at svare på. For nogen gode generelle råd om det første trip, bør du læse dette indlæg:
brugbare råd til den første psykoaktive oplevelse.2: Jeg tror de fleste vil mene det er svært målrettet at ændre bestemte mønstre i bevidstheden, f.eks. ved et svampetrip. Der kan ske vedvarende ændringer i folks prioriteringer og måde at se sig selv og verden på, men jeg tror det er svært at foretage målrettede "omprogrammeringer" ved psykedeliske oplevelser. Man må bare tage oplevelsen for hvad det er, og se hvad man får ud af det bagefter. Visse terapeuter vil mene at f.eks. ketamin, under kontrollerede psykoterapeutiske omstændigheder, kan være særdeles effektivt til at bryde gamle mønstre med - f.eks. alkoholisme - men jeg tror ikke det er noget man bør eksperimentere med på egen hånd.
3: Man skal efter min mening gå til enhver psykedelisk oplevelse med en passende grad af ydmyghed. Stoffer af denne type kan tage røven på alle, også de som anser sig selv for at have en stærk og stabil psyke. Jeg tror det kan være en mere traumatisk oplevelse at blive sparket ud på dybt vand hvis man føler sig for "usårlig" i forhold til oplevelsen.
4: Sansestimuli kan, alt efter personen, stoffet og dosen blive udvidet og fordrejet på forskellige måder. Det er f.eks. ikke unormalt at opleve synæstesi, hvor sanseindtryk sammenblandes, og man f.eks. kan se musik osv. Generelt, hvis det er en behagelig oplevelse man udsætter sig selv for (som f.eks. et bolche) vil det blive en endnu større nydelse.