Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 17:43


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: søvn..?
Indlæg: 21 jul 2021 23:23 
hej.
jeg er 20, og har gennem de sidste 5+ års tid haft rigtig svært ved at sove.
jeg har før fået udskrevet både melantonin, phenergan mm.
derudover er diverse vejrtrækningsøvelser, meditation, sport og lign. også prøvet - intet virker.
ingen af disse har hjulpet det mindste.
jeg har også gennem de sidste 2´års tid ca. haft et mindre misbrug af dololer og diverse benzoer.
jeg har erfaret at benzoerne jo faktisk kan få mig til at sove.
jeg tager ikke benzoer eller dololer længere, men min læge ved, at jeg har haft det her misbrug.
da jeg ikke tager benzoer længere kan jeg derfor overhovedet ikke sove - jeg kan sagtens være vågen i 2+ dage , fordi jeg ikke kan sove - ikke fordi jeg ikke prøver, ikke fordi jeg er på noget, der forhindrer mig i at sove, og sådan kunne jeg blive ved - jeg kan ikke sove.
jeg har tænkt mig at snakke med min læge om det, da jeg efterhånden synes det er et problem - især når min ferie er ovre, og jeg igen skal arbejde.
vil det være dumt at nævne, at benzoer som rivotriler, valium og xanx hjælper mig med at sove? er det noget læger i danmark gerne vil udskrive mod søvn? især når lægen ved, jeg har haft det her mindre misbrug?
eller skal jeg blot forklare problemet og så ikke nævne noget om de stoffer/piller der faktisk kan få mig til at sove?

har i evt. andre ideer til hvad jeg skal gøre?
jeg er ved at blive godt træt af at ligge vågen gennem flere nætter efterhånden :shock: det bliver man altså liiiidt træt af til sidst.

håber mit indlæg er forståeligt og at nogle forhåbentligt kan hjælpe :mrgreen:


Top
  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 22 jul 2021 00:00 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
Det er fordi du er sød og folk tænker meget på dig. Find den mildeste form for sovepiller der virker for dig (det er nok ikke en benzo) og se dig aldrig tilbage, eller find en måde at lev med dobbeltdage imo.


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 22 jul 2021 00:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 apr 2016 01:54
Indlæg: 151
Melatonin er en meget blid form for sovepiller - de hjælper dig til at slumre, hvis du er træt i forvejen og ikke kan sove, men hvis du slet ikke føler dig træt, virker Melatonin IMO ikke.
Jeg har hevet nogle Melatonin hjem fra udlandet på iherb.com (helt lovligt) som er 10mg og ikke 3mg, som er dem de fleste læger udskriver. Det kan du jo prøve.

Ellers er mit råd at finde noget, der gør dig afslappet og drømmende. Jeg elsker lyden af regnvejr generelt, da det gør mig afslappet, og det hjælper mig meget, hvis jeg skal sove. Der findes utallige apps (søg efter "rain sounds" på Google, hvor regnen kører i ring og man kan finde lige det, man synes er fedest - regn på telt, regn på tag, hård regn, blid regn, regn med torden osv.). Så er det bare at smide det på iPad eller din telefon og lade det køre, når du skal sove.

Kræver selvfølgelig, at du synes lyd af regn er afslappende, men såvidt et råd herfra :-)


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 22 jul 2021 11:14 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
har du prøvet cbd? det har hjulpet både mig, mine venner og min mor med søvnproblemer

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 22 jul 2021 12:36 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
CBD.
double ned på sport i form af styrketræning og/eller svømning, evt efterfulgt af sauna (hvis muligt) og iskoldt bad.
droppe kaffe/te/koffein-produkter (ved godt du skriver "ikke fordi jeg er på noget", men mange har en tendens at overse hvor mange ting er... noget).
anskaf mørklægningsgardiner og få gjort dit soveværelse til en hule, prøv desuden at afholde dig fra alle andre aktiviteter end at sove i din seng.
ambient-lyde som regn som foreslået ovenover også.
hvis du har tendens til at sidde foran din PC en del er det meget blåt lyst lige i masken inden sengetid, kan anbefale f.lux, programmet sænker skærmens lys i takt med at solen går ned. Og sluk for lys generelt, medmindre du læser en bog eller laver mad i mørket?
Hold dit soveværelse køøøøøøligt og prøv at sove nøgen

https://www.youtube.com/watch?v=X-iQHE5tdUI tldr basically

Ellers er du måske bare bygget anderledes mht søvn? Uanset hvad, lad os høre hvad der sker, synes hvertfald det er lidt interessant :mrgreen:

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 22 jul 2021 12:41 
ift melantonin så ja jeg får 3 mg usdskrevet, men har taget 30 mg da min ven får dem udskrevet - virker ikke.
melantonin både instant release og depot er prøvet i from af circadin.
cbd og weed er prøvet, det hjælper lidt en gang i mellem, men det er typisk mens jeg er på andre downere, så tænker det mest har noget med det at gøre.
sover nøgen, hjælper ikke, åbne vinduer så masser af frisk luft kommer ind.
musik / "lyde" af regn som du beskriver er prøvet - virker ikke.
ift spørgsmålet om at være på noget, så tænker jeg ikke umiddelbart det er svaret, da jeg ikke gør i koffein og generelt aldrig rigtig har gjort super meget i stimulanser og uppers desværre.

i forhold til min læge, vil det så være bedst bare at sige man har det her problem? altså ikke nævne hvordan især rivotriler og valium gjorde det en del nemmere for mig at sove? :)


Top
  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 22 jul 2021 12:57 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
i forhold til min læge, vil det så være bedst bare at sige man har det her problem? altså ikke nævne hvordan især rivotriler og valium gjorde det en del nemmere for mig at sove? :)

Det tror jeg 100% ja, ellers kunne det godt lyde lidt narkosøgende. Forhelvede da også, hvad fanden skal man lige gøre?! Ville da være fint hvis lægen kunne hjælpe, men samtidigt tror jeg du skyder dig selv i foden ved at hapse benzoer til at sove på, hvertfald efter et par måneder, men det skal selvfølgelig også opvejes mod søvnløshed :/.....

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 22 jul 2021 13:07 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Har du angst eller et andet, der rent faktisk piner dig uden der bliver gjort noget ved det? Eller er din søvn 100% fysiologisk betinget ifølge dine oplevelser?

edit: benzoer er en rigtig dårlig måde at 1) få optimal søvn på især gennem længere perioder, 2) har et imo ret tungt misbrugspotentiale med tunge withdrawals.

Søvn er imo det absolut vigtigste for at have det nice, træning, mad, socialt samvær mv kommer i 2. række (socialt samvær dog også uundværlig for de fleste). Så, du skal prøve at komme på en plan eller tre, du kan skifte imellem, men som alle involverer længerevarende ændringer ift dit dagligdag og at sikre du har det godt, uden benzoer er en del af det. Jeg sov selv sygt godt i en periode, hvor jeg sov hos min kammerat og ikke derhjemme. Det gav mulighed for at slippe nogen bekymringer jeg måtte have, og det at sove et andet sted er åbenbart nice for mit hovede.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 24 jul 2021 19:26 
jeg har fået konstateret angst da jeg var yngre, men det er ikke noget jeg har et problem med den dag i dag.
jeg har før købt især riovotriler på det sorte marked for at bruge dem til at sove og udelukkende det. Jeg tog dem ikke hver aften, men lige de aftener, hvor jeg ikke havde sovet i 2 nætter, tog jeg så 1 rivotril til at sove på. Imo så virker den ene rivotril jeg tog højst 2 gange om ugen og gjorde det jeg havde brug for: hjalp mig til at sove, og fik desuden søvnrytmen igang, så de næster nætter er lettere at falde i søvn.

nu har jeg lavet en tid til lægen, og så tænker jeg, at jeg bare vil fortælle om mine søvnproblemer, og ikke nævne benzoerne. Så håber jeg de kan hjælpe på den ene eller anden måde


Top
  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 20 apr 2022 14:58 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Stop dig selv Madsen prøv og læs regelsættet!
Og nej rivotril er nok den klammeste benzo på listen man blir så negativ dagen efter at den imo er røget på shitlisten.


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 20 apr 2022 17:28 
Trådstarter her :rocking:
Så bare lige der var blevet skrevet under tråden, og ville tjekke det ud.
Madsen min ven, du er på den forkerte side - ifølge reglerne må man ikke reklamere herinde - man kan faktisk ikke rigtig undgå at støde på regelsættet :shock: :offtopic: Det er derudover også pænt dårlig stil af dig imo. at reklamere med stoffer på en side, hvor det er tydeligt, der er tidligere misbrugere :!: - jeg skriver faktisk, jeg har haft et mindre misbrug af netop benzoer og dololer. Det er ærgeligt du skal ødelægge det sådan - jeg vil råde dig til aldrig at reklamere for din forretning på Psychedelia i fremtiden :!:


Top
  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 21 apr 2022 09:46 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Jeg har god gavn af høj dosis ekstrakter af der bl.a. også opregulerer gaba som: lemon balm, passionflower, skullcap, kamille og så kunne du prøve en heavy kava og se om ikke den hjælper dig. Heavy betyder at den i modsat til de mere heady strains af kava er mere beroligende og bedre til afslapning og søvn. Det er ikke vanedannende ligesom benzoer men rammer også gaba-a receptorerne. Der er mange meditationsformer som kan hjælpe sammen med kostændringer også ift. hvor sundt og hvor meget du spiser, kan godt hænge sammen med alt fra inflammation til blodsukker og kortisol nemlig.


Top
 Profil  
Svar med citat  
 Titel: Re: søvn..?
Indlæg: 23 apr 2022 20:10 
Trådstarter her. :rocking:

Mange tak. De ekstrakter der, hvor ville man kunne købe det? Også kava for eksempel? Og er det noget man drikker, som te, eller hvordan? Ved ikke så meget om det hehe ;D


Top
  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan skrive nye emner
Du kan besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team